Nekromanti DoS Attack mot forumet.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Anledningen till att Forumet har varit nere under dagen beror på att vi har varit utsatta för en DoS Attack.

//Teknikergruppen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det var säkert Anarchclown som inte gillade att han inte fick komma på DanCon.

Eller så var det Didi & Björn...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
luddwig;n312044 said:
Ooo, precis som ett mysteriespel.
Det som var speciellt var att det är en enda IP-adress som körde attacken. Jag har fått för mig att sånt här brukar vara distribuerat, givet det vanliga namnet "distributed denial of service attack".

Jaja, vi får se vad vi kan gräva fram.

/Magnus
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Att någon orkar.

Att släcka en valsajt kvällen för valet... eller protestera mot ett politiskt beslut eller typ så, okej.

Men vad kan man tjäna på att WRNU inte går att nå under en kortare period? Jag var inte här igår så jag bara *shrug* Såfort de slutar börjar väl er server leva igen.

Jag menar, enda ämnet som överhuvudtaget kommer i närheten av pengar är väl köp och sälj.

Lite överkurs att lägga ett bud för att sedan sänka sajten så ingen annan bjuder över liksom... :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
CapnZapp;n312080 said:
Att någon orkar.

Att släcka en valsajt kvällen för valet... eller protestera mot ett politiskt beslut eller typ så, okej.

Men vad kan man tjäna på att WRNU inte går att nå under en kortare period?
Är det någon av admin som registrerat Partiet WRNU inför EUvalet?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag tycker snarare det låter som om någon av våra mer tekniska användare gjorde ett script för att skrapa sidorna eller något sådant, och sen missat att scriptet anropade sidan sjukt ofta (vilket skulle kunna hända om det finns någon slags loop för uppdatering som räknade med att göra "resten" skulle ta lång tid) Så kanske snarare klumpigt än att det fanns något mål att sänka siten. Anledningen att det brukar göras distribitued är väl också för att om det bara kommer från en ip-adress så kommer den blockas automatiskt av många system? Vilket ju inte verkar ha hänt här då.

P.S Det var inte jag
D.S
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Björn den gode;n312099 said:
Jag tycker snarare det låter som om någon av våra mer tekniska användare gjorde ett script för att skrapa sidorna eller något sådant, och sen missat att scriptet anropade sidan sjukt ofta (vilket skulle kunna hända om det finns någon slags loop för uppdatering som räknade med att göra "resten" skulle ta lång tid) Så kanske snarare klumpigt än att det fanns något mål att sänka siten. Anledningen att det brukar göras distribitued är väl också för att om det bara kommer från en ip-adress så kommer den blockas automatiskt av många system? Vilket ju inte verkar ha hänt här då.

P.S Det var inte jag
D.S
Ett rimligt erkännande ... en rimlig teori, menar jag!

Och jag lovar att om det är så det ligger till, och personen mejlar mig med en förklaring, så kommer jag inte att vara arg. Vi vill ju veta vad som hände.

/M
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Magnus Seter;n312045 said:
Det som var speciellt var att det är en enda IP-adress som körde attacken. Jag har fått för mig att sånt här brukar vara distribuerat, givet det vanliga namnet "distributed denial of service attack".
Nu för tiden brukar "denial of service" attacker vara distribuerade, ja. I tidernas begynnelse (20-30 år sedan) när DoS attacker började ställa till med problem på Internet så var de allihopa från en eller ett par IP-adresser. Efterhand så lärde sig folk hur man upptäcker och försvarar sig mot sådana enklare attacker, varpå kapprustningen var igång och distribuerade DoS attacker uppfanns.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Björn den gode;n312099 said:
Jag tycker snarare det låter som om någon av våra mer tekniska användare gjorde ett script för att skrapa sidorna eller något sådant, och sen missat att scriptet anropade sidan sjukt ofta (vilket skulle kunna hända om det finns någon slags loop för uppdatering som räknade med att göra "resten" skulle ta lång tid) Så kanske snarare klumpigt än att det fanns något mål att sänka siten. Anledningen att det brukar göras distribitued är väl också för att om det bara kommer från en ip-adress så kommer den blockas automatiskt av många system? Vilket ju inte verkar ha hänt här då.

P.S Det var inte jag
D.S
I en av de första programmeringskurserna på universitetet fick vi strikta påbud om att inte hämta data från expressen, aftonbladet eller andra ”riktiga” aktörer. Universitetet hade tidigare år fått vissa klagomål...
 
Top