Nekromanti Doris Lessings nobeltal

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Här kommer ett underbart tal. Passionerat. Emotionellt. Sedelärande. Upplyftande. Deprimerande. Mänskligt. Läs!

Doris Lessing: Om att inte få Nobelpriset (Nobelföreläsning)

7 december 2007


Jag står i dörren och ser genom yrande dammoln åt det håll där det ska finnas skog som fortfarande står orörd. I går körde jag kilometer efter kilometer genom kalhyggen och förkolnade brandrester efter en skog som 1956 var den vackraste jag någonsin sett men nu är skövlad. Människor måste äta. De måste skaffa bränsle.

Jag befinner mig i nordvästra Zimbabwe i början av åttiotalet, på besök hos en vän som har varit lärare i en skola i London. Han är här och "ska hjälpa Afrika", som vi säger. Han är en stillsamt idealistisk själ, och det han mötte här i skolan tog honom så hårt att han blev djupt deprimerad och fick svårt att repa sig. Skolan är lik alla skolor byggda efter självständigheten. Den består av fyra stora rum efter varandra med tegelväggar som står direkt på marken, ett två tre fyra, plus ett halvt rum på ena gaveln som är bibliotek. Klassrummen har var sin svarta tavla, men kritorna har min vän i fickan, annars skulle de bli stulna. I skolan finns ingen kartbok eller jordglob, inga läroböcker, inga skrivböcker eller kulspetspennor, i biblioteket finns inga böcker av det slag eleverna skulle vilja läsa: där står luntor från amerikanska universitet, tunga till och med att lyfta, utmönstrade volymer från vitas bibliotek, deckare eller böcker med titlar som "Weekend i Paris" eller "Felicity finner kärleken".

Där går en get som söker livnära sig på gammalt gräs. Rektorn har förskingrat skolans tillgångar och är avstängd från sin tjänst, vilket väcker samma fråga som vi alla ställt oss, om än oftast i mer upphöjda sammanhang: Hur kan folk bete sig så när de ändå måste veta om att de har allas ögon på sig?

Min vän har inga pengar eftersom alla, elever som lärare, lånar av honom när han får sin lön och rimligtvis aldrig kommer att betala tillbaka. Eleverna är mellan sex och tjugosex år, för en del har inte gått i skola tidigare och är här för att ta igen. Somliga går flera mil varje morgon i ur och skur och över floder. De får inga läxor för det finns ingen elektricitet i byarna och det är svårt att läsa i skenet från ett brinnande vedträ. Flickorna måste gå och hämta vatten och laga mat när de kommer hem från skolan och innan de går dit.

Medan jag sitter hos min vän på hans rum tittar folk försynt in och allihop, varenda en tigger om böcker. "Snälla ni, skicka oss böcker när ni kommer hem till London." En man sa: "De har lärt oss läsa men vi har inga böcker." Varenda människa jag träffade, allihop tiggde de om böcker.

Jag var där i några dagar. Dammet blåste förbi, vattnet tröt därför att pumparna hade gått sönder och kvinnorna fick gå och hämta vatten i floden igen.

En annan idealistisk lärare från England var ganska sjuk efter att ha sett hur "skolan" såg ut.

Sista dagen var det terminsavslutning och de slaktade geten, och den skars i bitar som lades i högar och kokades i en stor plåtdunk. Detta var den länge emotsedda avslutningsfesten, kokt get och gröt. Jag körde därifrån medan det pågick, tillbaka genom skogens förkolnade brandrester och kalhyggen.

Jag tror inte många elever i den skolan kommer att få några priser.


Vill ni läsa resten? Gå över till DN's sida där hela texten finns.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Okej, det kanske bara är mitt Wikipedia-jag som reagerar, men får man kopiera och sprida hennes tal hur som helst? Finns det inte någon officiell webbpublicering man lika gärna kunnat länka till?

Dewil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag får nästan ta och lägga en Lessing-bok i slutet av bokkön. Talet är välskrivet, fast jag kanske inte är lika lyrisk som du :gremsmile: Jag stötte dock på en väldigt intressant artikel om Lessings feminism på DN. Ett litet utdrag:

Den enda förklaring jag kan finna är att Doris Lessing svär i feministkyrkan. Där predikas nämligen den genusvetenskapliga modeteorin enligt vilken "kvinnlighet" är en artificiell och simulerad norm, en "naturliggjord performance". För att kvalificera dig som "kvinnlig" tvingas du att ständigt "citera" en genusnorm som disciplinerar, bestraffar och reglerar dig (Judith Butler). Att benämna någon som "kvinnlig" är sålunda en våldshandling som reproducerar kvinnoförtrycket.
Också läsvärt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Njae jag vet inte. Ebba Witt-Brattström verkar vilja vara motvalls gängse feministiska teori som dominerar i Feministiskt Initiativ mest. Det måste kommas ihåg att den feministiska debatten har gått hög i vågor, tror vi är inne på fjärde vågen av feminism nu. Alla har varit olika och det är Ebba som inte riktigt hänger med i vad som är allmängods i definitionen av feminism för stunden.

Jag skummade hennes artikel också och väntade på poängen som aldrig riktig kom.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tyckte poängen var Lessing och citaten från henne. Vem som skrev artikeln tänkte jag inte vidare på. Ebba eller Lessing har i alla fall en poäng att komma med, i min bok :gremsmirk:
 
Top