Dora dampirens ursprung är lite oklart men hen dök upp i Felikiska edsförbundets synfält när hon erbjöd sin hjälp till riddar Gideon av Artesia och dennes rustman Malek. De hade hört talas om ett träsk och delta utanför den lilla staden Manipia en bit uppför Trasimofloden och sökte sig dit. Framför allt Malek hade sedan en tid känt en koppling till Ereshkigal och sökte nå statusen av psykopomp. Med stor sannolikhet lyckades de lokalisera var portalen stått och dess nutida rester tillsammans med många gravar och mausoleum från jorpagnsk tid. De lyckades dock inte nå själva portalen och var tvungna att avbryta försöket att återupprätta portalen.
I samma vända upptäckte de att en nekromant slagit sig ned på ett storgods utanför Manipia och vunnit stadens tycke. De bad om hjälp från denne vilket denne gärna bistod med men skickade i själva verket en manipulerad och hämndlysten ande med i flaskan som skulle skydda mot andar. De misstänker att detta är en av nekmromanterna i Handen då de förstörde dessas planer att föra in de tretton odöda rovriddarna i Grivela och i stället återbördade Moritabas hjärta till Kejsarträdet och dess dryad. De överlevde överfallet och lyckades besegra anden. De villa föra nekromanten inför domstol i Manipia. Manipias stadsråd hälsade dock att de inte skulle ta upp rättsfallet då Gideon och Malek var utlänningar och följaktligen löd under stadens utlänningslag och därför inte kunde lyfta detta fall mot en medborgare i staden.
Fyllda av lust att bara dra ut nekromanten, bränna godset och slå ihjäl nekromanten kände de sig tvingade att återvända till Myndalos där de var välkomna (delvis beroende på att de intaget och nu styrde staden). Under tiden i Manipia kom de i kontakt med Dora (de visste dock inte då att hen var en dampir) som var väl bevandrad i kunskapen om de döda och dödsrikena.
Dora följde med Gideon och Malek till Myndalos och undervisade en tid Malek i dödsmagi medan Gideon studerade hos en av kondottiär Jakabas prefekter som hjälpt Gideon att få någon sorts ordning på deras styre i Myndalos.
Dora har under sina tidigare efterforskningar och insikterna kring att leda och dirigera en annan person till insikt sammanfattat en skrift och själens beskaffenhet. Nedan finns en sammanfattning av hennes hypotes
I samma vända upptäckte de att en nekromant slagit sig ned på ett storgods utanför Manipia och vunnit stadens tycke. De bad om hjälp från denne vilket denne gärna bistod med men skickade i själva verket en manipulerad och hämndlysten ande med i flaskan som skulle skydda mot andar. De misstänker att detta är en av nekmromanterna i Handen då de förstörde dessas planer att föra in de tretton odöda rovriddarna i Grivela och i stället återbördade Moritabas hjärta till Kejsarträdet och dess dryad. De överlevde överfallet och lyckades besegra anden. De villa föra nekromanten inför domstol i Manipia. Manipias stadsråd hälsade dock att de inte skulle ta upp rättsfallet då Gideon och Malek var utlänningar och följaktligen löd under stadens utlänningslag och därför inte kunde lyfta detta fall mot en medborgare i staden.
Fyllda av lust att bara dra ut nekromanten, bränna godset och slå ihjäl nekromanten kände de sig tvingade att återvända till Myndalos där de var välkomna (delvis beroende på att de intaget och nu styrde staden). Under tiden i Manipia kom de i kontakt med Dora (de visste dock inte då att hen var en dampir) som var väl bevandrad i kunskapen om de döda och dödsrikena.
Dora följde med Gideon och Malek till Myndalos och undervisade en tid Malek i dödsmagi medan Gideon studerade hos en av kondottiär Jakabas prefekter som hjälpt Gideon att få någon sorts ordning på deras styre i Myndalos.
Dora har under sina tidigare efterforskningar och insikterna kring att leda och dirigera en annan person till insikt sammanfattat en skrift och själens beskaffenhet. Nedan finns en sammanfattning av hennes hypotes
Själens konstruktion
- Fysiska kroppen
- Man dör när livskraften) lämnar den fysiska kroppen.
- Runt södra Kopparhavet, exempelvis runt Baar och Efaro är det inte ovanligt att anse att kroppen behöver bevaras för ett kvalitativt efterliv. Därav att man balsamerar kropparna vilket så klart är en stor fråga om rikedom.
- Andliga kroppen
- Det är den andliga kroppen som interagerar i efterlivet om den döde släpps in.
- Detta är den andliga kroppen som kan återvända till de levande och interagera med dessa
- Namnet , identiteten
- Namnet är centralt för tillvaron, både i livet och efterlivet.
- Trivialnamnet, är de vanliga namnen individer använder om varandra.
- Sanna namnet, har en direkt koppling till individen och därmed en makt över individen. Därför hålls det ofta hemligt för att undvika andras kontroll över en själv.
- Namnet, gärna det sanna namnet, är centralt för ceremonier för åkallan av olika entieter.
- Personligheten
- Personligheten är karaktären och den fria viljan hos den döde.
- Livsenergin
- När livskraften lämnar den fysiska kroppen dör man.
- Livsenergin underhålls av mat och dryck.
- Livsenergin distribueras i kroppen av blodet. Det är därför man blir matt och trött alternativt överenergisk och inte kan sitta still vid obalans av blodet.
- En del av livsenergin måste dröja kvar i ett lik för at kunna nyttjas vid animering av lik. Har all livsenergi skringrats kan man inte längre animera kroppen eller kontakta den döde.
- De odödliga gudomarna har inte vanligt blod utan ichor som bär deras mycket större livskraft. Denna föds inte av vanlig mat eller dryck utan tarvar ambrosia och nektar. Ichor sägs ha en vacker guldkopparfärg till skillnad från de dödligas röda blod. Det finns en likhet i röd ton i både blod och ichor men ichor lyfter skönhet och det sägs att en stor hjälte en gång lyckades såra en odödlig men distraherades så pass av det skimrade ichor som sipprade fram att denne genast blev nedgjord av den odödlige.
- En tillräckligt kraftfull varelse, exempelvis en odödlig gudom, kan skada en annan odödlig gudom och om de förblöder på ichor dör de likt de odödliga. Det krävs dock en varelse med ichor för blod eller väldigt speciella vapen förda av stora hjältar för att kunna såra en odödlig gudom så pass.
- Det var en liten skvätt av Ninhursags ichor och hennes livskraft som gav titanen i Sirenens klagan liv och rörelse och som avlurat från titanen av sirenerna tog formen av vanligt guld när det lämnade titanens kropp — eller är det vanligt guld?
- När två dödliga eller odödliga förenas i sex som producerar avkomma ger de lite av sin livskraft till fostret och det börjar utvecklas till en levande varelse.
- Kroppen, om den får tillräckligt med mat/ambrosia och dryck/nektar, kan producera nytt blod/ichor efter skador, åderlåtning, sjukdom och liknande. När mängden blod/ichor som kan bära livskraft ökar för att till slut nå sin normala mängd kan även livskraft återskapas och bäras runt av blodet/ichor. Det är inte ovanligt at kroppen överproducerar lite blod innan balans inträder och att man då efter skador och sjukdom kan uppleva en extra energisk period som en lättnad efter att ha blivit frisk.
- Hjärtat
- Hjärtat innehåller essensen av ens gärningar, etik och moral.
- Om den döde bedöms i efterlivet är det hjärtat som bedöms. I ett dödsrike vägs hjärtat på en våg och om det väger för obalanserat kastas det till Själsslukaren som glufsar i sig hjärtat och den döde upphör helt att existera, ett öde värre än att gå genom prövningar av de värsta slag för att nå efterlivet. i ett annat dödsrike utsätts den döde för en sorts sokratisk prövning där frågor, svar och resonemang blottar hjärtats innehåll för väktaren som redovisar detta för domaren. Den döde får då snarare eller senare inträda i efterlivet efter en tid på ingentingets slätter. I ett annat sägs hjärtats innehåll påverka hur väl de efterlevandes dryckesoffer når den döde och därmed hur mycket dryck den döde har att skölja ned askan med som är de dödas föda.
- Skuggan, silhuetten
- Skuggan eller silhuetten är något som den döde lämnar efter sig. Den kan finnas närvarande i ett föremål den döde höll högt och lämnar efter sig, i en ceremoniellt uppförd och namngiven (inklusive inristning/stenhuggning) staty med flera varianter. Detta kan föranleda en viss närvaro av den döde eller en koppling som göra att den döde kan nå dit eller till och med färdas dit.
- Kraften, gestaltningen
- Detta är den dödes förmåga att forma någon sorts kraft eller förmåga.
- Starka personligheter och personer med gott stöd inom det överjordiska (celesta) eller underjordiska (ktoniska) kan ha tillgång till ytterligare former som gör att de kan manifestera kraft eller förmåga i de levandes sfär.
- Intellektet
- De ovanstående, den fysiska kroppen oräknat, sammantaget när den döde genomgått hela förvandlingen från livet till efterlivet efter eventuella väntetider och om denne inte upphör att existera.
Last edited: