Nekromanti donk!

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Potatishelvetet

Jag vet inte riktigt, tror det är bättre att bara slänga ut potatishelvetet. Att ge det andra egenskaper gör det bara bisarrt och gör världen svårare för spelarna att sätta sig in i. Det räcker väl att magin ändrar naturlagarna? Annars kan man driva det in absurdum - hur stort är t ex Mundana? Borde det ha en annan gravitation och ska vi därför räkna om allting så en normal människa kan hoppa dubbelt/hälften så högt/långt som på Jorden? Vad händer när den gode RPn sätter ut mjölk åt igelkotten och den tar hans själ, för det gör igelkottar i Mundana? Poängen är att ju färre saker man ändrar i onödan, desto lättare är det både för SL och spelare att ägna sig åt det väsentliga - att spela - istället för att komma ihåg alla vardagsprylar som är annorlunda.

Mvh / Phelan
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ganska enkel skademodifikation...

Din regel eliminerar den chansen mer eller mindre eftersom en normal person gör Ob2T6 i skada med en dolk, det betyder att i bästa fall (för anfallaren) får offret 12 i trauma, vilket för en normal oskadd person innebär ett dödsslag på Ob1T6. Knappast ofarligt, men inget att förskräckas åt. Nej... dolkar är nog farligare än så.
Precis, och det här inte alls orimligt - ett hugg med en dolk är notoriskt sällan dödligt, om man inte träffar extremt illa - exempelvis hjärtat eller hjärnan, men sådana träffar är mycket svåra att få till. Som redan nämnt, de flesta som dör av dolkar/knivar dör av blodförlust eller kvävning , inte av traumaförlust! Det tar tid att dö av ett knivhugg, och anledningen är helt enkelt att man måste hinna blöda/kvävas igäl. Och de extremfall vi nämnt, säg en direktträff i hjärtat, simuleras ju av extraskador - alltså är också det fallet täckt. Om dessutom SL går in och korrigerar och säger "jaha, en direktträff i hjärtat - offret dör !" så är det ännu mera korrigerat. Så din kommentar "Nej... dolkar är nog farligare än så." är helt enkelt baserad på okunskap - dolkar är sällan direkt dödliga vapen (även om dom är mycket dödliga indirekt , d.v.s. genom den blödning och/eller kvävning dom ger upphov till), om inte användaren är mycket skicklig och vet vad han gör (något som kan simuleras med stridskonster i Eon) eller har en otrolig tur.

Jag kan ska förtydliga mig lite, dock, eftersom jag inte är helt säker på om du helt förstått min avsikt - tanken är alltså att den föreslagna M (i tidigare inlägg) alltså är det maximala värdet som tärningsslaget kan få - inte som vapnet kan göra. Genom extraskador, eller andra modifikationer som SL finner lämpliga, kan sedan skadan öka, så istället för att säga att maxskadan för vapnet är M = 6 x (X + Y) bör man lägga till M = 6 x (X + Y) +Z , där Z = skadan från extraskadorna samt andra modifikationer som SL finner lämpliga.

Och som sagt, man har en spelledare till att jämna över de små och extremt ovanliga saker som kan hända med OB-skadesystemet. Jag hävdar att bra regler är sådana som täcker varje tänkbar situation vid behov!
I det här fallet ser jag det som en solklar uppgift för SL att släta över det. Alltså, dina regler för skademax är onödiga. Och inte särskilt genomtänkta.
Jag håller med (i fallet att regler bör vara så heltäckande som möjligt), men ditt argument baserar sig på den ovan påpekade okunskap, nämligen det faktum att dolkar inte är så dödliga som du tycks tro (åtminstone inte sett ur direkt Traumasynpunkt). Alltså, utan min skademax innehåller Ob-systemet den orimlighet som vi diskuterat ("jag sparkar elefanten på benet - haha , den doooog!"), men med skademaxet ovan innehåller den inte den orimligheten samtidigt som de extremfall du nämnt ändå täcks upp! Och dessutom - om vi har två system, där systemet A täcker upp de flesta tänkbara situationer (vilket jag visat att Ob-systemet, med min föreslagna modifikation, gör) men samtidigt inte innehåller de orimligheter som system B gör (d.v.s. Ob-systemet omodifierat), så är A bättre än B, i min mening.
:gremcool:

Slutsats?

Jo, din invändning baseras på okunskap om dolkars dödlighet och hur en dolk dödar, och är därmed felaktig. Mitt system är genomtänkt och, om man vill slippa Ob-systemets orimligheter, dessutom nödvändigt. Visst, ett alternativt sätt är genom att tillämpa sitt sunda förnuft, det kan jag definitivt hålla med om. Men du har ju redan visat att den metoden har brister, genom att hävda att dolkar är dödligare än dom faktiskt är. Så nej, min vän, det är inte jag som står för det ogenomtänkta här...
:gremwink:
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: En snabb titt i ordboken (OT)

Eller så kan du se på hur ordet faktiskt används idag. Ärligt talat tror jag inte att Regelslaktaren (no offense intended) hade mer än den gängse användningen i tankarna, inte heller att man på fullt allvar kan påstå annat än att de kopplingar man gör när man hör ordet i första hand går till vad ordets betydelse har blivit i dagens språkbruk. Ordlistans betydelse kan du kasta all världens väg i det här fallet.
Medges, men jag gillar att leka med ord. Dessutom kan du se mitt inlägg som ett litet försök att höja den allmäna bildningsnivån här ett litet, litet, obetydligt steg... :gremtongue:

/Cernael san
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Pip

Jag resonerar fortfarande personligen som du, men jag är en sucker för att sympatisera med båda sidor av ett och samma mynt, och här ser jag fördelar med båda metoderna.

Jag känner inte att jag kan tillföra någonting, men måste ändå pipa till i medhåll. Jag känner direkt igen mig i båda era argument. Jag antar att det enda jag kan göra är att styra in en liten anekdot från förra spelmötet.

Två av rollpersonerna i spelgruppen hade plötsligt anfallit en kvinna (Jen, SLP) i en hiss. Anledningen var ingen annan än hennes ursprung och stamtillhörighet: båda rollpersonerna var tämligen överrens om att den gjorde henne värdig döden. Nå, en av rollpersonerna (Pablos RP Christopher) hade problem med att bestämma sig vem han skulle hjälpa, men han var alltså en av de två som verkligen brydde sig. De andra två är tämligen inkompetenta när det gäller slagsmål (Lex och Mortek). Den fjärde rollpersonen var Sergei, som började striden genom att lungt föreslå att gruppen skulle döda kvinnan. I hissen fanns också tre andra SLP:er, den nytorterade Sacha, predikanten Rolf the Dreamer och teknologifreaket Hagbard. Hagbard hotade med att blåsa skallen av problemmakarna om de inte skärpte sig, men det krävdes handling från Mortek (som frös rollpersonerna i "suspended animation") innan allt blev lugnt. Lex utnyttjade tillfället för att avväpna dem och även avbyxa dem (han är one pervert kid). När de kunde röra sig igen försökte Chris ge sig av för att hämta sitt svärd, tillsammans med Sergei (de hade trots allt varit medvetna under rörelseförhindringen). Hagbard lyfte vapnet och sade åt dem att inte ta ett steg närmare. Chris fortsatte lugnt att gå, och fick således en blyprojektil i bröstet. Han skulle ha dött med hästlängder om han inte hade utnyttjat ett reserv erfarenhetspoäng för att slå en extratärning. Istället för att dö, föll han i koma.

Sedan dess var rollpersonerna djävligt passiva. Plötsligt blev döden någonting farligt att leka med, och rollpersonerna använde sin nyfunna visdom för att bli vänner med Jen igen. Jag menar inte att spelstilen gick från bra till bättre, utan snarare att Chris koma kom som en naturlig del av rollpersonernas kollektiva utveckling. ^_^d
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: En snabb titt i ordboken (OT)

Medges, men jag gillar att leka med ord. Dessutom kan du se mitt inlägg som ett litet försök att höja den allmäna bildningsnivån här ett litet, litet, obetydligt steg...

Jag skulle kunna vara petig och kommentera "allmäna" när du är inne på bildningsnivå, men jag undviker allt sådant. Föregående mening är alltså bara inbillning. :gremgrin: I övrigt får jag applådera din optimism och tro på förändring, även om jag själv efter åtta månader på forumet ser det futila i dylika försök.

Mvh / Phelan, som önskar en trevlig helg
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: modifiera skada

Jag tycker att man ska göra som vi:
LÅT BLI ATT DÖ!
Slåss vildsint, sikta på känsliga ställen, undvik att bli träffad och framför allt:
FÖRBIND ALLA SKADOR EFTERÅT!

Ibland är det nära, men ingen av oss har dött p.g.a. strid hittils.
 
Top