Re: Ganska enkel skademodifikation...
...och med den regeln sköt du knäskålarna av systemet med obegränsade skadeslag och gör vapen som dolkar totalt inkapabla att döda någon med utan att sticka den i dem femtielva gånger...
Nu minns jag förvisso inte exakt vad en dolk gör i skada, och inte heller vad extraskadorna träff i hjärtat respektive träff i hjärnan ger för skademodifikation, men låt oss inse ett faktum - det
är inte lätt att döda en människa med en kniv/dolk, snarare tvärt om! De flesta människor som dör av knivskador dör antingen att förblödning eller syrebrist (när man exempelvis skär halsen av dem), inte av massiv trauma. Det enda sättet att effektivt omedelbums döda en annan person med kniv är genom en stöt mot hjärtat eller hjärnan, och sådana träffar är
extremt svåra - skallbenet samt revbenen utgör ganska effektiva skydd mot sådana attacker. Så om extraskadornas modifikation inte kan ge upphov till tillräckligt Trauma för att döda en person den här vägen, kan man istället säga "jahopp, du fick en hjärtat i extraträff - alltså dog din motståndare", d.v.s. man utnyttjar sitt sunda förnuft.
Vad vinner man nu på det?
Jo, för det första slipper man dom direkt löjeväckande exempel som nämndes i inledningsexemplet och man får dessutom en tydlig gräns för vad ett vapen kan göra i skada - det är helt enkelt inte möjligt att i realiteten döda en elefant med ett knytnävsslag, men med Ob-systemet (utan skademax) är det faktiskt möjligt. För det andra har man ändå Ob-systemets flexibilitet, även om det är lite mera begränsat än i sin grundform - man har inte "skjutit knäskålarna av det", man har snarare begränsat det något. För Ob-slag gäller ju fortfande! Om skadan är Ob2T6 och jag först slår 1 och 6, byter jag ut 6:an mot två nya tärningar, som exempelvis blir 3 och 4. Skadan är nu (3 + 4 + 1 = 8) > (1 + 6 = 7), d.v.s. man har fått in en bättre träff än vad man skulle fått utan Ob-systemet.
Slutsats?
Jo, genom ett skademax för varje vapen behåller man ändå Ob-systemets flexibiltiet, men på ett mera realistiskt sett, speciellt om man tillämpar lite sunt förnuft, som du förespråkade. Man slipper de totalt orealistiskt möjligheter som systemet i sin fria form tillåter, men har ändå kvar det mesta av systemets rörlighet. Sålunda en fullt adekvat lösning.