Domino-brickor i rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Så jag köpte ett set med domino-brickor, eftersom det kändes som något man borde ha, trots att jag aldrig spelat något spel med dem. (Vi hade ett set när jag var barn, men det användes naturligtvis bara till att bygga en rad och sedan putta omkull den första.)


Men de är ju någon form av allmänt spelhjälpmedel, precis som tärningar eller spelkort, så någon borde ha gjort ett rollspel där man använder dem, eller i alla fall funderat på att göra det. Jag har ingen aning om hur. Har du?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Man har dem som dungeonväggar såklart. Här i tv-serien Freaks & Geeks.

Hörde mig för på Dragonsfoot nån gång i tiden för att se om folk faktiskt gjorde så back in the day, och jodå, några hade gjort så i sina grupper.

1000001948.jpg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Hmm... det första som poppar upp i mitt huvud är att man drar en bricka och lägger framför sig. Värdet till vänster blir ens försvarsvärde, medan värdet till höger blir ens anfallsvärde.

På din tur kan du välja att dra en ny bricka, och om du kan sammanfoga den med brickan/brickorna framför dig får du göra det (det är alltid värdet lägnst till vänster som blir försvar, och längst till höger blir anfall), men om den inte passar in måste du slänga alla brickor du hade framför dig och börja om med enbart den dragna brickan.

Passar in gör en bricka om du kan matcha värdena, dvs du kan lägga en 1:a mot en 1:a, osv.
 
Top