Nekromanti Dominions 3

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Är det någon som har testat detta datorspel? Är det värt pengarna? Jag har funderat på att köpa det när ekonomin hamnar i balans igen.

Här finns ett demo:
http://www.shrapnelgames.com/Illwinter/DOM3/DOM3_page.html

För dem som undrar vad det är, så är det ett turnbaserat stragegispel som släpptes för två år sedan (och det är gjort av två svenskar verkar det som). Det finns för windows, mac och linux. Grafiken är rejält utdaterad, även om det är 3d så snackar vi billboards och istället för animationer så "hoppar" enheterna omkring. Det finns löjligt mycket av det mesta: femtio länder att välja på, över 1500 enheter, 600 spells, 300 magiska föremål o.s.v. Trots detta så drunknar man tack och lov inte i gränssnittet (saker syns allt eftersom de blir tillgängliga) och gränssnittet är tvärtom ganska sparsamt.

Från det jag har kört hittils (av demot) så verkar det helt genialiskt i sin enkelhet. Enheter köps med två typer av resurser, guld och.. resurser. Där guld är global och kan lagras. Resources finns bara i den aktuella provinsen och oanvända försvinner för varje runda. När man flyttar omkring arméerna så måste man tänka på hur mycket försörjning det finns i den aktuella provisen (annars får man kanske dela upp armén och ta två vägar för att nå sitt mål). Rundorna sker samtidigt för alla, så spelar man multiplayer (vilket jag inte har provat) slipper man vänta lika länge som i många andra turnbaserade strategispel. Ytterligare på plus sidan för multiplayer är att man gör ganska mycket i varje runda och inte i som i Civ spelen där man kan få sitta och beta av några rundor utan att det egentligen händer något.

Striderna är ett kapitel för sig själv. Man kan inte interagera under striden, utan bara i förväg (och man kan se striden efteråt). Man kan dela upp enheterna i grupper och välja hur grupperna ska stå och ange lite ungefärligt hur de ska prioritera. För härförarna kan man ange lite mer noggrant upp till fem grejer att göra (som spells och sånt). Jag har inte hittat någon tillstymmelse till optimal strategi än, och vad som fungerar bra mot vissa enheter går uruselt mot andra. Det är däremot svårt att få en överblick på alla enheter och det känns som att man nog skulle behöva den där 300 sidors manualen för att lyckas med det.

Det är över huvud taget besvärligt att få en snabb överblick av vad enheterna kan. Attack, defence, strengh, moral, protection, hp o.s.v. inverkar på varandra, liksom skador, typ av vapen och rustning etc. Dessutom var det hopplöst (för mig iaf.) att komma igång utan tutorial-banan (som bara gav en introduktion) så tröskeln för spelet är hög.

Så, är det någon mer som har fastnat för det eller kan berätta varför jag borde lägga tiden på något annat (om det är brutet genom någon bästa taktik eller så)?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Detta drar jag nog ner när jag kommer hem, för det låter asballt. Jag är ju helt såld på Galactic Civlizations 2 (den andliga uppföljaren till Master of Orion-serien) som är ett högkvalitativt lir med flera expansioner och nu börjar bli riktigt putsat. Överlägset roligast är att designa rymdskepp. :gremlaugh:
 
Top