Nekromanti Domination WCCG

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
[COLOR=blå]Domination Web Collector Card Game (Domination WCCG)[/COLOR]

Koncept
Samtliga kort finns bara på nätet att ladda ner (och i ev. turningar krävs att korten är utskrivna i färg, samt sitter i plastfickor). Är det ej turnering, går det bra med svartvita kort också.
Varje kortlek får maximalt innehålla ett visst antal av en titel. Korten är indelade i olika kulturer och / eller raser, och spelarna får blanda en till tre kulturer in en lek.

Spelets mål
Målet med spelet är att dominera hela världen. I grundutförandet är tanken en form av fantasyvärld, men man kan även tänka sig senare en science fiction version exempelvis.

Korten
Korten är tänkta att läggas ut på nätet i olika set, där ett stort set följs upp av två till tre mindre set, vilka skulle ingå i en enhet, exempelvis inför olika typer av turneringar.

Slutord
Genom att korten finns på nätet att ladda hem, så tillkommer ingen kostnad för köp av kort, och du laddar ner de kort som du vill ha i din lek. Den kostnad som du råkar på är utskriften av kort. För att tvinga personer att använda olika typer av ”rarity”, så har jag funderat att man ska ha ett visst antal av en sorts rarity i leken, så att inte varje lek har sällsynta kort, och aldrig innehåller vanliga kort.

Kommentarer tack?

// Terrasol
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är en bra idé.

Jag hade en liknande idé, men där tänkte jag att man skulle prenumerera på kort. Alltså, man registrerade sig på en sida, och sen kunde man logga in på den där sidan då och då och se om man hade fått några nya kort.

Typ, först när man registrerade sig så skulle man få access till en sida med alla commonkort; kort som kan utgöra basen i ens lek. Man får också en specialcommander med en temaeffekt så att man kan bygga någon form av vettig kombinationslek.

Dagen efter att man registrerat sig så får man sin första samling specialenheter (uncommons?), och samma sak händer följande dag och dagen efter det.

Sedan har nog det första suget efter nya kort stillat sig något så då kommer det booster på booster, en gång i veckan. Det var min tanke i alla fall, men det kanske bara skulle bli så att alla spelarna bytte länkar med varandra så att de kunde få använda samtliga kort så snart som möjligt.

Din idé är säkert bättre. Tja, det är en ashäftig idé i alla fall. Kör hårt på den.
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
"Jag hade en liknande idé, men där tänkte jag att man skulle prenumerera på kort. Alltså, man registrerade sig på en sida, och sen kunde man logga in på den där sidan då och då och se om man hade fått några nya kort."

Problemet är ju att man om man prenumererar kan skriva ut fler kopior/kopiera fler kopior än vad man egentligen har rätt till.

Den möjligheten finns förstås om man gör en variant över nätet.

Problemet tänkte jag lösa med att man bara har begränsat antal rare kort som får användas i en lek t.ex.

Ett mycket förenklat exempel:
Om leken skall bestå av 30 kort, får bara 6 av dessa vara rare (dvs 20%), 12 får bara vara uncommon (dvs 40%), resterande är common (dvs 40%). Hur fördelningen blir vet jag inte i dagsläget.

En fundering jag har haft är om jag skall göra en svensk version, en engelsk version eller en svensk och en engelsk version (och det lutar åt någon av de två första alternativen).

Jag tar gärna emot förslag på regler samt vilka kulturer/raser som bör ingå i det första setet. Dessutom tar jag gärna emot personer som är intresserade av att göra illustrationer till korten.

// Terrasol
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Re: kommer man kunna spela på nätet? [nt]

Inte till en början, och en sådan version vållar lite mer problem, som ett program/skript eller liknande som gör att det fungerar, samt att det fungerar med regler och liknande.

// Terrasol
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Problemet är ju att man om man prenumererar kan skriva ut fler kopior/kopiera fler kopior än vad man egentligen har rätt till.
Ja, men det hade inte jag något problem med: Liksom, jag tänkte; "nu får du använda det här kortet. Hur många som helst (eller upp till tre-fyra kopior om det skulle kunna bugga sig annars) om du så vill"

Poängen var att man ändå inte skulle ha tillgång till -alla- kort när man började.

Problemet tänkte jag lösa med att man bara har begränsat antal rare kort som får användas i en lek t.ex.
Mmm. Det är nog ingen dum idé. Jag brukar visserligen ha lite problem med regler som begränsar vad man får spela med för lekar, eftersom det kan vara så svårt att direkt överblicka om leken är giltig eller inte. Egentligen skulle jag hellre vilja ha spel så att man av naturen inte tjänade något på att ha för många kort av enskilda typer. Typ att de mest specifika temakorten (som leder spelet i någon viss riktning) var -unika- och bara fick existera en åt gången i spel, eller så såg man till att deras förmågor inte stackade på något vis.

Å så såg man till att "commonkorten" verkligen var bra och mer eller mindre nödvändiga att ha i alla vettiga lekar, så att de verkligen blev vanliga i spel.

Vanliga CCGer brukar göra commonkorten -dåliga- och rarekorten -bra- vilket är en feature som jag bara ser fördelar med att slippa i den typen av spel som du klurar på.
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Helst vill jag ha rare, uncommon och common kort som är väldigt lika bra, men det gäller att väga olika typer av kort mot varandra och jämnföra, vilket inte är helt lätt.

Ett sätt är att ta bort vanlighetsvarianten helt och hållet.

Först kommer antagligen att tas fram några prototyper för speltest. Därefter kommer alla korten att bli tillgängliga i en beta version för speltest för att slutligen komma fram med en slutgiltig version.

// Terrasol
 
Top