Nekromanti [Domedags monster i mundana]

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Något jag satt och fundera på just nu igentligen ,finns det något form av domedags monster i hela mundana? Tänker inte på demoner utan snarare som liknande "lock-ness monstret" eller något gigantisk överdimensionelt djur-monster som vaknar till när mörkret nalkas...eller som t.ex i "newer ending story" när den där vargen jagar atreyio.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns lite saker åt det här hållet nämnda i förbigående. Dels har vi Mörkerherrarna i L&H, dels Havsdjupens moder och hennes bestar i min artikel om Pärlemorhovet i Fenix 5, 2008. Sedan har jag skrivit en del om Västlandens 'Äldre gudar' i Västlandenmanuset, och det är definitivt lite cosmic horror-faktor där:


Äldre gudar
Ett fåtal väsen som dyrkades av Zius urbefolkning har inte helt glömts bort, och tillskrivs ofta en roll som mäktiga, slumrande varelser i jordens innanmäte, också i Mhîmrättens officiella verk. När de vaknar för att sluka allt levande kommer Mhîm att sätta människorna på ett slutgiltigt prov.

Honoyeta var det äldsta Zius högsta gud, men är numera havsdjupens herre. Han beskrivs som en jättelik havsorm som slumrar långt under Blå havet och då och då uppstiger för att sluka hela fartyg. Honoyeta styr malströmmar och stormar, och inga av havets varelser vågar stå emot honom. Ibland, då fisket gått riktigt, riktigt dåligt, dristar sig kajikerna på Mûhads kuster mot Blå havet att åkalla Honoyeta med uråldriga böner och offra såväl slavar som djur till vågorna i utbyte mot mer fisk i sina nät. Ett liknande väsen, omtalat som ”Havsdjupens Moder”, lär residera i Skugglandets hav.

Ma-Ye-Heru, det eviga mörkrets moder, var underjordens och mörkrets gudinna, och delar av hennes väsen anses dväljas djupt nere i katakomber och grottsystem. Hon har en viktig roll som en av Himlens motståndare i Mhîmrätten, och är källan till människans rädsla för mörkret. Hon livnär sig på varelser som gått vilse i underjorden, och inväntar den natt då hon vunnit styrka nog att slita sina bojor och åter slunga sitt mörker över världen för att släcka allt ljus.

Sovaren sägs vila under Tar-öknens sanddyner. Det är hans snarkningar som får dynerna att röra sig, och en lokal stam, Fakadja, läser regelbundet besvärjelser i ruinerna av hans tempel för att hålla honom sovande ännu en tid.

Azhram är ett uråldrigt väsen av oklart ursprung, blodets och kraftens gud och eldens och svavlets herre. Han tillbeds av en fanatisk kult vid Helveteshålet i Momolan, och är känd i österlandet under sitt jargiska namn ”Azradeus”.
- Ymir, klipper in
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Demonen på Luberos är en given kandidat, tycker jag. Exakt hur stor och uschlig den är får vi dock se framöver (mwahwahaa). Men det har något med en vulkan att göra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det sägs att sjön på Stora slätten är vattenskålen för en av Mundanas största monster...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Inte riktigt lika stort som vissa andra som nämnts här utan kanske mer som Lochness är väll den, om jag inte minns galet, reanimerade drake som lever i de katakombliknande ruinerna av en gammal stad under jord på en ö i nått hav nånstans.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Xinu finns ju också. Det är förvisso en gud men han upprätthåller sig ju i den fysiska världen, både som inkarnationer och som sitt "riktiga jag".

I Jargien påstås en tvåhövdad varg ha härjat runt (de officiella texterna är dock lite mystiska då vargen påstås upprätthålla sig runt Kiraths svarta skog men ganska nyligen attackerade folk på andra sidan kamor/krolim (provinsen Geniro), eller så har jag totalt misstolkat kartorna). Dessutom finns ju en avkomma till Uvitaahn (en mörkerherre) någonstans under jargien. Han, avkomman, är förvisso "god" ur den aspekten att han hatar sin far och vill slåss mot honom (tyvärr är min LH inte här just nu så jag kan inte kolla exakt vad monstret heter).

Sedan har jag en drös med sådana varelser i mitt mundana men de är ju inte officiella. Därtill är många av dem inte mer än tankar och därför svåra att beskriva. Jag kanske återkommer med något av dem dock.
 
Top