Nekromanti Dom oskyldiga

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Brukar inte göra sånt här, men, mina spelare, jag tänker använda några av sakerna i det här inlägget i senare spel. Så om ni vill läsa det får ni skylla er själva.

Vet inte hur många av er som brukar kika i fantomen, men på sista tiden har det gått en biserie i den som handlade om barnkorstågen, kallad "dom oskyldiga" Den berättar om en faktisk historisk händelse från 1200-talet, när religös fanatism och lidande var vardag. Vad som hände var att en pojke får en vision, en uppenbarelse. Han ska leda barnen, de oskyldiga, för att befria det heliga landet (som ju tagits av Saladin någon tid innan). Meningen är att de andra korstågen misslyckats därför att männen har burit på synd. Barnen däremot är helt oskyldiga, utan synd. Gud kommer se till att de lyckas. Medelhavet ska dela sig för att släppa fram dem, hedningarna där kommer förgöras av Gud och det heliga landet återvinnas. Det gick förstås inte alls, i verkligheten kom en "armé" till medelhavet, men där hände ingenting. Inte heller bestod den av enbart barn....
I historien är det ingen som vill hjälpa barnen på vägen till havet, se de svälter. När de sen kommer till byar kan inte ens deras helgon stoppa dom från att plundra allt. "Armén" drar vidare till havet, utan sin ledare, och de har inte ens märkt att han övergivit dem. Väl där öppnar sig inte havet, men handelsmän säger sig vara villiga att föra dem över. De är dock slavhandlare som säljer barnen i hamnar i Afrika. Allt är tragiskt och hemskt.

Så, i Eon?
Jargien är ett land som liknar det kristna europa på den här tiden. Det står inte särskilt bra till med landet, korruption, byråkrati och misskötsel drar ner landet. Detta är kombinerat med religös fanatism. Förutsättningarna finns, det vi saknar är ett heligt land....men ett heligt krig skulle kunna räcka. Motståndare har vi i samoriläran. Vad jag tänker är efter ett krig, där Jargien inte lyckats så väl, kan det, nästa år, komma en sådan barnarmé. Hur man vill bygga äventyr på den är valfritt. Man kan spela Jargiska soldater, hur ska vi hantera det här? Man kan spela något av barnen. Man kan spela ashariska bönder när de kommer över land, äter allt i sin väg. Soldiska riddare, vi kan ju inte rida ner dem, de är bara barn! Uppläggen är många....
Fundera på det, kanske ni vill använda?
 
Top