Domän(om)registrering

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag fick precis årets mail från Loopia om omregistrering av ett gäng domäner jag äger. A' 189 spänn styck så blir det ju en del… Så som vanligt börjar jag fundera på alternativ.

När jag googlat runt så verkar Hostup vara de som är billigast för det jag behöver, alltså ren domänhantering. Jag hade gärna använt Cloudflare eftersom jag ändå alltid pekar vidare via dem, men de har inte stöd för registrering av SE-domäner…

Jag behöver inte webbhotell; alla de här domänerna ska peka antingen till min hemmaserver eller till Urverk speldesign, som redan har hosting.

De domäner det rör sig om i det här fallet är nullstate.se, morethanhuman.se, evolutionensbarn.se, krank.se samt rollperson.se.

Rollperson.se vet jag inte ens om jag vill ha kvar. Jag brukade bygga på något slags universell rollpersonsskapare där, men det projektet lär jag inte ha tid att fortsätta med nån gång snart. Samtidigt vore det ju synd om den snappades upp av någon tråkig jäkla domänköpare som sen satt och squattade på den.

Är det ens värt att ha domäner för Null State, Evolutionens Barn och More than Human? När jag googlar på "evolutionens barn" så kommer domänen/hemsidan inte ens upp på första sidan av resultat, även om spelet gör det. Null State: urverkspel-sidan är med, men inte domänen. More than Human? Samma sak.


Kanske borde jag helt enkelt låta de spelrelaterade samt rollperson.se förfalla helt enkelt?

Vad tycker ni? Hur hade ni tänkt/gjort?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag tror tyvärr heller inte jag har någon statistik över de spelrelaterade domänerna – såvitt jag kan se kör jag dem inte via Cloudflare (de ska ju bara vara enkla redirects till url:er) och Loopia verkar inte ha nån statistik jag kommer åt. Och de pekar till en Joomla-installation på urverkspel.com, och Joomla verkar inte heller ha nån besökarstatistik av det slaget inbyggd (och jag har inte lagt till någon).

Så jag vet inte ens ifall de används… nånsin.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag har i princip samma situation som du – men jag har ett webbhotell för min domän (Dreamhost i USA som inte hanterar .se tyvärr, därför Loopia eftersom de köpte upp .SE Direkt).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Är det ens värt att ha domäner för Null State, Evolutionens Barn och More than Human?
Jag tror mer på att ha en förlagswebbplats med alla spelen i. Då kommer också folk som tittar på ett av dem väldigt enkelt att se de andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag tror mer på att ha en förlagswebbplats med alla spelen i. Då kommer också folk som tittar på ett av dem väldigt enkelt att se de andra.
Det är exakt så det funkar just nu; domänerna pekar bara vidare direkt till förlagswebbplatsen urverkspel.com. så går man t.ex. till evolutionensbarn.se så dirigeras man vidare till https://urverkspel.com/evolutionensbarn direkt. Spelen har inga liksom egna hemsidor egentligen, domännamnen är bara för syns skull.

Tanken är väl mest att det är typ enklare att säga åt nån att gå till "nullstate punkt se" än att be dem gå till urverkspel punkt com snedstreck nullstate. Det "känns proffsigare", men eventuellt är det en föråldrad känsla — kanske är domännamn inte en lika big deal längre, vad vet jag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Det är exakt så det funkar just nu; domänerna pekar bara vidare direkt till förlagswebbplatsen urverkspel.com. så går man t.ex. till evolutionensbarn.se så dirigeras man vidare till https://urverkspel.com/evolutionensbarn direkt. Spelen har inga liksom egna hemsidor egentligen, domännamnen är bara för syns skull.

Tanken är väl mest att det är typ enklare att säga åt nån att gå till "nullstate punkt se" än att be dem gå till urverkspel punkt com snedstreck nullstate. Det "känns proffsigare", men eventuellt är det en föråldrad känsla — kanske är domännamn inte en lika big deal längre, vad vet jag.
I alla fall jag googlar på namnet snarare än att skriva in adressen, så för min del gör det ingen skillnad.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag är verkligen ingen Greenwichmedian men jag föredrar oftare gå till förlagets sida och där hitta spelet än hitta en dedikerad domän – kommer den finnas kvar om två år så det är värt att bokmärka den? En förlagssida kan byggas om men då finns det ofta en meny att hitta till spelet för, en enskild domän … bara försvinner. Det hjälper inte dig med din originalfråga men det är mina två kopparmynt på sidospåret…
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Produktdomäner tycker jag sällan känns viktigt nuförtiden, men kan samtidigt tycka att det känns lite coolt och officiellt...

Sorry, ingen hjälp här :(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Nu måste jag bestämma mig, så det gjorde jag. Det tog emot lite, men jag valde att helt enkelt sluta äga rollperson.se och de spelspecifika domänerna.

Sen får vi se vad som händer med dem. Min misstanke är väl att det kommer nån squatter som sen ska ha flera tusen för dem men… då får det väl vara så. Jag får överleva utan =)
 
Top