Dolda skämt och oupptäckta skatter i rollspelstexter?

Just ja, en av teckningarna i äventyret Svart himmel över Brixton, som gick i Sinkadus 31, visar Michael Stenmark, som också skrev äventyret, på sidan 24.

Även jag har gjort en för de flesta dold cameo appearence. En av illustrationerna i Genlab Alfa är delvis baserad på ett foto av mig. Jag är en av Elysium-soldaterna (den rödhårige) som dyker upp i slutet. Samma illustration finns också med i Mutant Elysium.

I en del av det jag skrev till MUA finns små blinkningar till äldre Sinkadus-material. Vill minnas att jag exempelvis nämner både Ameris och Nildeltat. Att det gotländska dödslotteriet fick heta Kejno har dock inget med Sinkadus att göra…

Last edited:
Båda mina Nordiska Väsen-äventyr innehåller två väldiga metareferenser. I En grym hemlighet finns en mystisk sekt med namn Liberorum foedus, det vill säga . I En dans med döden är flera namn referenser till personer som är/var en del av Ligan: Swärds Jenny, Lisbets Boel, Mattias Freja och katten Nisse (vilket potentiellt skulle kunna ses som en Jönssonligan-referens).

Från början skulle kyrkogrimen i En grym hemlighet varit en hund (då de kan vara bådadera), vilket gjorde att lösningen på äventyret hade presenterats redan i introduktionen: "Här ligger en hund begraven."

Flera av SLP:erna i seanssällskapet i En seans i Stockholm är baserade på min spelgrupp.

Ska vi gå igenom alla filmreferenser i alla namn kommer vi bli här hela dagen, där tror jag de flesta redan snappat upp dem. Men roligast med referenser hade jag i The Troubleshooters-äventyret Fabulous! (där jag däremot är oskyldig till Scooby Doo-referensen, som var helt Krilles bevåg). Delvis kapitelnamnet Havin' a Blow-Up! som både är en referens till Yardbirds-albumet Havin' a Rave Up och Michaelangelo Antonionis Blow-Up (som var en stor inspo för äventyret). Men roligast hade jag åt namnen på alla i bandet, som alla är referenser men eftersom alla har onda dubbelgångare fick jag också komma på en motsvarande ond referens. Mest stolt blev jag över sångaren, Paul George, vars onda dubbelgångare heter John Ringo. Utöver att täcka in alla fyra namnen på en viss Liverpool-grupp är att det i sig är en referens till den verklige vilda västern-brottslingen Johnny Ringo (som spelas av Michael Biehn i Tombstone).

Back