Olav said:
Frågor:
När ni spelar inlevelsefokuserat, vad i de synliga regler är det som stör er upplevelse?
För mig som spelare så avskyr jag egentligen metaprat under spelet. Oavsett om det rör poäng, värden eller något helt orelaterat. Idealtillståndet är att jag bara svarar ur rollpersonens perspektiv. "Vad gör du?" kan jag svara på ur rollpersonens perspektiv. "Vad har du i STY?" kan jag inte svara på ur rollpersonens perspektiv.
Det finns system som teoretiskt sett löser detta genom att förvandla skalorna till siffror ("hur stark är du" - "trollstark") men det är en ganska dålig lösning eftersom skalorna fortfarande är fasta värden. Det är mao samma beskrivningsord som gäller varje gång, och de har en viss betydelse, och jag kan inte variera mig. Det blir inte organiskt, så att säga.
Svår fråga att svara på, egentligen. Det i synliga regler som jag upplever stör mig är att jag upplever att regler tvingar mig att på ett högst medvetet plan ta beslut som spelare, svara som spelare, agera som spelare. Min rollperson rullar inte den där tärningen, hen bara gör något och märker om det lyckas eller inte. Det är lite som att vara riktigt inne i en bok, och nån plötsligt frågar vilken sida man är på. Jag slits ur fiktionen och måste svara som läsare istället för som upplevare. Alldeles nyss var jag ju I bokes händelser, och i väldigt liten grad medveten om att jag hade händer som höll i en bok och ögon som läste ord på en sida...
Olav said:
Hur mycket påverkar det (till bra eller dåligt) att du som spelledare i gengäld måste ägna förhållandevis MER tid åt regler och mindre åt inlevelse?
Som spelledare är jag inte så intresserad av inlevelse; jag är mer intresserad av regiarbete. Som SL är metaperspektivet en del av min uppgift, en förutsättning för att jag ska kunna följa min planering och få spelet att flyta och fungera.
Helst spenderar jag även som Sl en absolut minimal del av min tid åt regler. Det är därför jag vill ha små, enkla regler jag kan använda när jag känner att jag behöver dem. Och det är delvis därför jag ofta försöker konstruera äventyr där strid inte står på agendan.
I den mån jag använder regler ser jag det som att jag som SL får "take one for the team" och hantera reglerna. Spelarnas upplevelse bygger på att de får känna inlevelse. min upplevelse bygger på att jag får sitta och skrocka när de försöker lösa mina mysterier, försöker tolka vad mina SLP:er har för planer, och försöker räkna ut vem som är mördaren. Min upplevelse som SL blir inte riktigt lika lidande av systemanvändning som min upplevelse som spelare blir av densamma.
Sedan lever jag inte alltid som jag lär. I de grupper jag kör nu är det ganska traditionellt; spelarna slår en del av sina slag, jag slår andra. Men det är inte min idealsituation, och oftast försöker jag undvika situationer där reglerna behövs =)