Nekromanti Dokumentformat

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Jag har en meta-fråga i rollspelsmakar-sammanhang. Jag har funderingar på att skriva en rollspelsrelaterad text som jag har för avsikt att göra allmänt tillgänglig. Jag funderar över vad jag bör skriva texten i för format. Jag vill gärna att texten skall gå att läsa för vem som helst (eventuellt efter visst processande), samtidigt som jag gärna ser att den skall gå att trycka ut i ett otal olika format (där bl.a. HTML och PDF är förhållandevis viktiga).
Eftersom texten kommer att släppas fri har jag har inget som helst intresse att välja ett stängt format, vilket gör att t.ex. Microsoft Word samt flertalet textsättningsprogram utesluts.

Min spontana tanke var att det borde finnas en DTD (formatmall till XML) för detta, men jag har inte hittat någon passande (efter, måste jag erkänna, mycket kort letande). Helst skulle jag slippa ge mig i kast med TeX, även om jag inser att det kanske är det mest lämpade...

Har någon några kommentarer, eller är det bara PageMaker som gäller för hela slanten, hos er lite mer rutinerade skribenter?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Mjao... skulle tro att många sitter med indesign eller pagemaker...

men men..
varför tex när man kan använda latex? latex funkar utmärkt och är lättare att använda. Skriver man om mallarna lite blir det ganska snyggt. Jag fick dock aldrig ut PDF-er från latex som var speciellt vackra, något med typsnitten. Utskrivna blev de dock snygga. Och att visa dvi filer var också bra. Sitter du på windows kan jag rekomendera mikTex...

Xml har väl inte speciellt mycket stöd än bland vanligt folk..eller?
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Xml har väl inte speciellt mycket stöd än bland vanligt folk..eller?

Vet inte... det var länge sedan jag slutade räkna mig själv till den skaran ;)

Oh, well.. kanske får ta en titt på latex, även om jag hade hoppats slippa det. Men ja, det verkar ju onekligen vara det ultimata formatet för den här typen av arbeten.
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Om du verkligen vill nå ut så finns det väl inte så många andra alternativ än PDF? Själv sitter jag dock inte med PageMaker utan med InDesign.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så länge du skriver texten kan du ju använda den programvara du tycker är enklast. Ett ordbehandlingsprogram är förstås att föredra framför att skriva klabbet direkt i Pagemaker, Quark eller InDesign.

Att spara texten i RTF är ju en poäng. Sedan kan du ju göra en snygg PDF eller lägga ut det som en HTML-sida om du så önskar. Om du arbetar ihop med någon annan är det däremot en fördel om ni kan korrigera texter och fylla på med kommentarer och liknande utan att behöva arbeta i klumpiga program som pagemaker.

Men det går faktiskt att skriva ut PDF:er från Word också, så vilket program man arbetar i har faktiskt inte så stor betydelse. Om man bara hanterar det någorlunda kan det säkert bli precis lika snyggt som vilken pagemakerlayout som helst, dessutom.

/Rising
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
säg till om du får ut pdf-filer som är läsbara på skärmen!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
latex o pdf

det beror väl på vad man definierar som läsbara... alla mina försök har resulterat i otroligt otydliga och kluddiga bokstäver, knappt läsbart. Ser bra ut när man skriver ut eller i xdvi (el motsv) men inte i acrobat reader.

man kanske kan välja andra fonter som är bättre i acrobat reader.
 
Top