Dokumentation (databas) för stora färdigskrivna kampanjer tex Törnetronen

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
God Morgon!

Har fått någon vecka över att pyssla med något att fokusera på.
(för lite att göra på jobbet för länge och blev sjukskriven för det, bizzart :mad:)

NI som har hållt i stora färdiga kampanjer med NPC i klass med tung roman, hur har ni gjort för att hålla koll?

Spelar över FoundryVTT
/C
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har dammsugit Symbaroum-böckerna på SLP, platser, historik, grupperingar, m. m. och lagt in dem i World Anvil. Sedan använder jag WA-modulen för att synkronisera in datan till Foundry.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har ett gratiskonto i WA men aldrig använt det. Sett på en del av det andra skapat där.
  1. Vad behöver man ha för konto för att det ska fungera?
  2. Är det knepigt att koppla till Foundry för de delar man behöver
  3. Använder spelarna något av det? (typ skriver journaler, vi har börjat med det i enkel form för DoD23 direkt i foundry och inser hur bra det kan vara för att komma ihåg gruppens interaktioner med NPC)
  4. Finns det möjlighet att följa din värld? (full förståelse om du vill hålla den dold, men värt att fråga :)
/C

Som på allvar funderar på att läsa om alla böcker inför att läsa sista delen...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har ett gratiskonto i WA men aldrig använt det. Sett på en del av det andra skapat där.
  1. Vad behöver man ha för konto för att det ska fungera?
  2. Är det knepigt att koppla till Foundry för de delar man behöver
  3. Använder spelarna något av det? (typ skriver journaler, vi har börjat med det i enkel form för DoD23 direkt i foundry och inser hur bra det kan vara för att komma ihåg gruppens interaktioner med NPC)
  4. Finns det möjlighet att följa din värld? (full förståelse om du vill hålla den dold, men värt att fråga :)
/C

Som på allvar funderar på att läsa om alla böcker inför att läsa sista delen...
  1. Jag tror det räcker med ett gratiskonto. Jag kör på Master, mest för att kunna bjuda in fler redigerare till världarna.
  2. Det var superenkelt :) Man behöver en API-nyckel från WA som man lägger in i Settings i FVTT. Sedan dyker det upp en knapp under Journals som man kan importera artiklar via.
  3. Tyvärr inte. De har möjlighet att redigera artiklar och skriva egna anteckningar/spelrapporter, men ingen nyttjar det i dagsläget.
  4. Inga problem! :) Jag kollar ikväll hur det är enklast att göra rent praktiskt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Se Persongalleriet här
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Se Persongalleriet här
Oumbärlig!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Blir det länkat så allt inte behöver läsas in till varje person (t.ex om man kör över Forge som jag gör)?
Rollpersoner, ligger de som .json filer där? hur fungerar det?
Krönika, använder du det som spelarjournal som de kan fylla i?

/C
Det enda du behöver göra är att ge spelarna behörighet till mapparna (eller enskilda dokument om du hellre vill det). Du kommer dessutom att kunna klicka på en länk för att se artiklarna i World Anvil. Tror inte det funkar för spelarna, men är inte helt säker.

I just den här Foundry-världen har jag bara dragit rollformuläret till en anteckning (journal) för att skapa en länk. Min tanke är att spelaren ska kunna fylla på med bakgrundsberättelse m.m.

Krönikan har jag skrivit i World Anvil och använt auto-link-funktionen. Länkarna Redina, Kurun och Agrella leder till anteckningsböcker med mer information kring de platserna.

Krönika.png
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Jag använder en kombination av Kanka.io för sådant jag vill publicera för spelare eller offentligt, och annars bara textfiler på datorn med länkar mellan dem, med hjälp av anteckningsappen Obsidian.
 
Top