Nekromanti Doing the Omoralisk Schlagerfestival

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vad i h-e var det för fel på Laila Adele och hennes låt "Don't Try to Stop Me"!?! En riktigt härligt funklåt med präktigt tunggung som borde göra sig perfekt på de riktigt balla dansgolven. Allt annat var ju bara bajs och dåligt imiterad eurodisco, för att inte tala om homofob-Carolas totalt intetsägande dussinschlager.

Fan, trodde aldrig någonsin att jag skulle skriva ett sådant här inlägg. Känner mig just nu präktigt svensson.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Utan att ha sett på härket (eller jo, jag tittade på Electric Banana Bands bidrag och var sedan nöjd):

Vad i h-e var det för fel på Laila Adele och hennes låt "Don't Try to Stop Me"!?! En riktigt härligt funklåt med präktigt tunggung som borde göra sig perfekt på de riktigt balla dansgolven. Allt annat var ju bara bajs och dåligt imiterad eurodisco, för att inte tala om homofob-Carolas totalt intetsägande dussinschlager.
... Tjaaa, dussinschlager? Vad annat väntar du dig av en Schlagerfestival? Går du till Oktoberfestivalen och klagar över ett det inte är november också? :gremwink:


Storuggla, järnkocken lockade mer
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,512
Location
En mälarö
Vad i h-e var det för fel på Laila Adele och hennes låt "Don't Try to Stop Me"!?!
Att den var störttråkig kanske? Tjejen sjöng visserligen ok men låten i sig tyckte jag var rena sömnpillret.

En riktigt härligt funklåt med präktigt tunggung som borde göra sig perfekt på de riktigt balla dansgolven.
Det skulle vara intressant att veta vad du har för funk- och tunggungsreferenser att jämföra med om du tyckte det där svängde :gremtongue:

Allt annat var ju bara bajs och dåligt imiterad eurodisco, för att inte tala om homofob-Carolas totalt intetsägande dussinschlager.
Där kan jag dock inte göra annat än att helhjärtat hålla med dig. Det här var en av de kassaste deltävlingarna i den svenska eurovisonshistorien.

/Anders (besviken på det risiga startfältet och låter det gå ut över Targon :gremwink:)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
låten i sig tyckte jag var rena sömnpillret. ... Det skulle vara intressant att veta vad du har för funk- och tunggungsreferenser att jämföra med om du tyckte det där svängde
Jag tror att herr Organ missade att verkligen lyssna till låten. Månne var han ute och tog en kissepaus under låten, var upptagen med att hångla med bruden eller jobba med att fiska upp de sista chipsflanen ur OLW-påsen, va fan vet jag. Men lyssnade tror jag inte han gjorde. Jag rekommenderar att du laddar ner låten och hör på den en gång till. :gremtongue: :gremwink:

Nu tillhör inte jag de som anser Beatles vara hårdrock. Själv brukar jag gå igång på metalband som System of a Down och Cradle of Filth mm. Likväl tyckte jag att Laila Adeles låt var den bästa av samtliga bidrag i alla deltävlingar i årets festival.

Äh, va fan, jag hatar diskussioner om musiksmak. Jag lägger ner. God natt...
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Vem bryr sig om Laila Adele?

Jag har fortfarande inte smällt att Hannah Graaf med Naughty Boy inte kom vidare.

Svenska folket har bevisligen inte (samma) smak (som jag).

//erik. Pål Plutt
 
G

Guest

Guest
Re: Vem bryr sig om Laila Adele?

Svenska folket har bevisligen inte (samma) smak (som jag).
Inte som mig heller, hade svenska folket haft samma smak som jag hade de ignorerat denna "festival" i snart 10 år give or take a little, skulle den då finnas kvar i sverige och förpesta inte bara tv utan även dagstidningar mm, nope tyvärr så har inte svenska folket samma smak som jag.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Att undvika musik

är inte smak, utan ett politisk/moraliskt/känslomässigt/medicinskt ställningstagande. Ungefär som att vara vegetarian.

Två helt skilda saker.

//erik. har ett par skitungar... bokstavligt talat
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Laila hade inte alls det klös i rösten som krävts för att göra något av den låten.

Pontares låt var skojigast och snyggast framförd, Carola gjorde en OK carolalåt, mycket väl framförd. Sandra var fullt godkänd också. Inte fanns det kvalitet i nivå med E-Type och Nanne, men den bästa deltävlingen hittills var det.

Helt objektiva synpunkter från Pom. :gremgrin:
 
G

Guest

Guest
Re: Att undvika musik

Jag undviker inte musik, jag tycker bara att inget (nästan) från schlagerfestivalen varit bra, det mesta är ju så uselt att man bara vill gömma sig (som det året då sverige röstade iväg ett gäng som sjöng falskt bara för att det svängde), helt avsaknad av koll har jag ju inte då det verkligen tvingas på en år efter år, bara för att jag är svensk betyder det inte att jag vill veta allt om några som "tävlar" i dålig musik i tv.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Frågor man alltid ska ställa sig

Frågor man alltid ska ställa sig om melodifestivallåtar:

- Är låten en bra representant för aktuell svensk populärmusik anno 2006 (innevarande år)?
- Kan detta bli en hit? (Flipp eller flopp-frågan, deras definition av "hit" är topp 20 på försäljningslistan eller Tracks)

Om svaret på båda frågorna är "ja" är låten en värdig Melodifestivaldeltagare. Tyvärr sitter många svenskar fast i föreställningen att Melodifestivalen inte representerar svensk populärmusik utan i stället representerar Melodifestivalen; att Melodifestivalen är en musikalisk subkultur i sig. Att festivalen fått det ryktet beror till stor del på festivalledningens märkliga musiksmak under 1990-talet (och går kanske hand i hand med Svensktoppens förödande röstningsreform årsskiftet 1992/1993 som utrotade alla icke-dansband från listan) där de flesta inslag var av en sorts dansbandsdisko som bara, bara, bara förekom i Melodifestivalen (och på svensktoppen veckorna efteråt). Emellertid är festivalen, tack och lov, sakta men säkert på väg tillbaka till att representera svensk populärmusik.

Christer Björkman har förvisso jäkligt märklig musiksmak han också, men i och med att man tar in närmare 40 bidrag till allmän bedömning nuförtiden så lyckas festivalen ändå sålla fram några låtar som låter som riktig musik. I år har jag tyvärr missat alla deltävlingar utom den första (så går det när man är i showbiz) men har i alla fall konstaterat en riktig låt i tävlingen, Andreas Johnsons bidrag från första deltävlingen, samt att freakshow-inslagen är värre än någonsin i år (vilket av pressen betraktas som "det starkaste startfältet någonsin") med artister som Electric Banana Band, Kikki Danielsson, The Poodles, Rednex och Günther & the Sunshine Girls.

Jag får försöka se finalen om den går i repris; i kväll ska jag se Andra Chansen och hålla tummarna för att EBB inte går vidare.

Dewil (som hade Laila Adele som favorit i gårdagens tävling)

(Och ja, trots all min kritik är jag en närmast fanatisk Melodifestivaltittare...)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Frågor man alltid ska ställa sig

Ingen av Sveriges riktiga popakter skulle beblanda sig i det där musikmässiga eländet. Att avdankade typer som Andreas Johnson gör comeback förändrar ingenting. När Melodifestivalen bjuder på The Embassy, The Knife, The Concretes, The Tough Alliance, Robyn, First Floor Power, Broder Daniel, Jens Lekman och José Gonzales i en mäktig tävling, då har vi en Melodifestival värd namnet. Innan dess accepterar jag möjligen Idol-tävlingarna som en spegling av pop-Sverige, men det är knappt. Men Carola, fet-Kicki, mr Christmas Rap och tant-latino, nej, det accepterar jag inte. Inte ens som något som sakta men säkert närmar sig något.

Fan, vore det inte riktigt coolt om Jens Lekman hade ställt upp? Han kunde säkert ha vunnit också.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Frågor man alltid ska ställa sig

Ingen av Sveriges riktiga popakter skulle beblanda sig i det där musikmässiga eländet. Att avdankade typer som Andreas Johnson gör comeback förändrar ingenting. När Melodifestivalen bjuder på The Embassy, The Knife, The Concretes, The Tough Alliance, Robyn, First Floor Power, Broder Daniel, Jens Lekman och José Gonzales i en mäktig tävling, då har vi en Melodifestival värd namnet. Innan dess accepterar jag möjligen Idol-tävlingarna som en spegling av pop-Sverige, men det är knappt. Men Carola, fet-Kicki, mr Christmas Rap och tant-latino, nej, det accepterar jag inte. Inte ens som något som sakta men säkert närmar sig något.
Vi var där på 1970- och 1980-talet, vi kan komma tillbaka dit. Töntstämpeln har minskat på senare år, problemet är väl snarare att dagens unga, hungriga artistgarde (ca-20-åringarna) och deras fans är uppvuxna under Melodifestivalens förlorade årtionde; för dem vore det fortfarande en svår prestigeförlust att ställa upp (fast man kan ju alltid skriva låtar under pseudonym).

Robyn har förresten redan ställt upp en gång (1997, låtskrivare). Hammerfall har tillfrågats minst en gång men nobbar deltagande så länge de inte får framföra en egen låt. Till och med Håkan Lidbo har ställt upp två gånger, fast då med äckelironiska låtar som jag egentligen vill placera i freakshow-facket.

Vem är förresten "mr. Christmas Rap"? Jag får hemska associationer till Lokets julskiva...

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Frågor man alltid ska ställa sig

Robyn var ju sug då, så det räknas inte. Lidbo är iofs okej.

Nåja, det jag vill säga är att någonstans måste ju den här sortens musik få sitt utrymme, låt oss inte stjäla deras festival ifrån dem. Låt den goda musiken som kan sprida sig för egen maskin leva i den riktiga världen, så kan vi låsa in skräpet i den skrubb där det hör hemma.

Mr Christmas Rap är min kompis storebror, som ställde upp i år med någon slags djungelrap eller vad han nu hade för sig. Jag såg det tyvärr inte.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Frågor man alltid ska ställa sig

Nåja, det jag vill säga är att någonstans måste ju den här sortens musik få sitt utrymme, låt oss inte stjäla deras festival ifrån dem.
Fast vad jag menar är att "den här sortens musik" (dansbandsdisko) inte finns, den är bara en produkt av en period av jävligt dåligt omdöme hos SVT och Sveriges Radio. Hade musiken haft ett eget existensberättigande, om den hade kunnat stå på egna ben utan att bäras upp av en extremt påkostad TV-show, hade den hörts i radio och legat på topplistorna även efter maj månads utgång. Och man kan ju inte hålla på och slösa pengar och TV-tid på en musik som inte finns.

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Frågor man alltid ska ställa sig

3000 inskickade bidrag finns. Och vad skulle de då spela på bögklubbarna? Gammal Chicago-house?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Frågor man alltid ska ställa sig

Jag har bara hört talas om en J-Pop-klubb, och det var mer en nördtillställning.
 
Top