Nekromanti [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutningen

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej.

Vi har spelat färdigt Tower Creek och slutet blev enormt bra! Jag har postat allting på min egen webbsida och ber er ta en titt där om ni är intresserade.

Vi har alla lärt oss älska Dogs och ska förhoppningsvis iväg till en ny stad inom kort. Vår största lärdom var att det faktiskt finns spel där alla regler och instruktioner är viktiga och hjälper att skapa ett bättre resultat.

Mvh,

Jocke
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Jocke,

Jag har läst igenom det nu. Låter toppen.

Läser jag in något om jag tycker att det verkar som att du tagit en lite mer nedtonad roll som SL vad gäller framförallt att sälja dem idén med indiespel och istället låtit Dogs tala för sig själv?

Jag tycker mig se hur det växer fram någon slags insikt genom att de fyra spelmöten helt sprunget ur spelupplevelsen och utan något sidopredikande (som jag vill minnas du själv sagt att du gjort dig skyldig till tidigare).
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Hej Anders.

Du har helt rätt. Vi spelade faktiskt igårkväll igen och efteråt talade Lars, Dahlman och Daniel om hur de aldrig skulle kunna gå tillbaks till ett system som inte stöder berättelsen.

De jämförde Dogs med vår 2-åriga D&D 3.5 kampanj och de var inte snälla mot D&D, men jag märkte att de verkligen märkt hur otroligt bra Dogs är.

Nu var de t.om. intresserade av vilka andra indie spel jag har. För de vill testa ytterliggare ett system som stöder berättandet lika väl som Dogs.

Mvh,

Jocke
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Allright, kul!

Jag gissar att det var trevligt för dem att upptäcka det själva också, istället för att bli tvångsmatade och motvilligt övetygade.

Det fina med Dogs är för mig att det får mig att tänka efter. Se över varför, vad och hur jag gör saker när jag spelar.

Andra spel lämnar mig mer åt mig själv, och det kan man ju se om man läser min UA-rapport att jag har svårt med.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Mycket intressant läsning. Skriv gärna liknande om nästa samhälle väktarna besöker.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

De jämförde Dogs med vår 2-åriga D&D 3.5 kampanj och de var inte snälla mot D&D, men jag märkte att de verkligen märkt hur otroligt bra Dogs är.

När ni spelade D&D, driftade ni det någonting då? Så att du och spelarna nu kände att ni hade hjälp av spelet för att berätta historier ni försökt er på tidigare?

För annars är väl D&D rätt explicit inriktat på en annan typ av spelande med rätt välutvecklat stöd för det (min uppfattning, jag har aldrig spelat det). Jag är nyfiken på om pratet efteråt om er gamla kampanj var i form av nyberusad lycka över att slippa levels och AoO, eller mer en känsla av att ha insett vad ni saknat för vad ni tidigare ville fokusera på?

Nu var de t.om. intresserade av vilka andra indie spel jag har. För de vill testa ytterliggare ett system som stöder berättandet lika väl som Dogs.

Var det något särskilt som de fastnade för med just DitV och som de - och du för den delen - tyckte hjälpte er? Spelmekaniken och stilarna kan ju lugnt sägas variera vilt mellan de olika indiespelen jag vet att du har, så jag undrar om du tror det kan vara något särskilt ni är inne på härnäst.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Regelverk

De jämförde Dogs med vår 2-åriga D&D 3.5 kampanj och de var inte snälla mot D&D, men jag märkte att de verkligen märkt hur otroligt bra Dogs är.

Men det är ju som att säga att "Mjölkchoklad är jättebra för att det inte är lakrits." Dogs är bra på det Dogs är bra på, detsamma gäller D&D. Att spela ett typiskt Dogs-scenario med d20-regler blir banan och ett typiskt d20-scenario blir kass med Dogs regler.

Men, jag är nyfiken på vad som egentligen sades kring spelbordet då det konstaterades att Dogs är "bättre" än d20?
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: Regelverk

Hej Marco.

Jag tror inte jag, eller mina spelare för den delen, sa att Dogs är ett bättre spel än d20 annat än för oss. Dogs passar det vi vill ha ut av rollspel som hand i handske. Vi vill skapa en berättelse som snurrar runt våra karaktärer, där alla spelare, inklusive spelledaren, spelar en lika stor roll. Allt detta får vi från Dogs, men inte av d20.

Säg till om du har fler frågor.

Mvh,

Jocke
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Hej Anders.

När ni spelade D&D, driftade ni det någonting då? Så att du och spelarna nu kände att ni hade hjälp av spelet för att berätta historier ni försökt er på tidigare?

Jo vi driftade D&D rätt rejält, i ett försök skapa en spännande berättelse centrerad runt våra karaktärer. Precis som du poängterar var vårt lyckorus över att upptäcka att det finns spel som stöder vårt typ av spelande.

För annars är väl D&D rätt explicit inriktat på en annan typ av spelande med rätt välutvecklat stöd för det (min uppfattning, jag har aldrig spelat det).

D&D fungerar bäst som ett riktigt "gamerism" spel. Vi hade några mycket koola scener under vår 2-åriga kampanj och de var alla då vi använde D&D till vad D&D gör bäst. I min mening är det en kul utmaning i en ball miljö. Då glänsde systemet, men vad gällde att skapa den berättelse vi var ute efter så lämnade det oss i sticket.

Jag är nyfiken på om pratet efteråt om er gamla kampanj var i form av nyberusad lycka över att slippa levels och AoO, eller mer en känsla av att ha insett vad ni saknat för vad ni tidigare ville fokusera på?

Så spelarnas snack var inte om att slippa Levels och AoO, utan som du nämnde, lyckan över att ha hittat ett spel som skapar den känsla vi hela tiden letat efter.

Var det något särskilt som de fastnade för med just DitV och som de - och du för den delen - tyckte hjälpte er? Spelmekaniken och stilarna kan ju lugnt sägas variera vilt mellan de olika indiespelen jag vet att du har, så jag undrar om du tror det kan vara något särskilt ni är inne på härnäst.

Det de verkar ha fastnat för är hur mycket roligare vi har och att alla kan ha roligt samtidigt. I D&D blev det ofta någon som blev satt helt ur en scen och hade då inget att engagera sig med. I Dogs hjälper vi alltid varandra med ideer och förslag även när det inte är vår egen konflikt och inte då på ett taktiskt sätt som i D&D.

De älskar också de moraliska grå zonerna som Dogs undersöker. Hur jag ställer dem inför problem där de verkligen måste ta ställning.

De var också lyriska över hur väl Fallout (erfarenhet) systemet stöder utvecklingen av berättelsen. Här kan du verkligen se din karaktär förändras och de konflikter han varit med om sätter sina spår. De tycker att detta gör de andras karaktärer mer levande och intressanta, vilket jag också håller med om.

Mvh,

Jocke
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Det klargjorde allt kring de funderingar jag hade. Fint.

Du skriver att ni spelat ett spelmöte till. Ser fram emot att läsa om det. Är det ett samhälle du skapat själv eller något man sett någonstans?
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Hej Anders.

Den här gången heter staden Rye Crest och är något jag skapade själv. Jag tog och la in all de relationer som spelarna etablerat när de skapade sina karaktärer.

Rye Crest är Broder Joels hemstad och både pappan som han har ett svårt förhållande med och hans tjatiga, äldre tvillingsystrar bor i staden, tillsammans med mamma och en yngre syster.

Syster Carens före detta hallick, Slim Jim, kallar sig nu Broder James Smith och sköter handelsboden i Rye Crest. Hans "fru" Syster Virgina Smith är naturligtvis en av hans prostituerade.

Broder Jesus lillebror Broder Israel bor också i staden. Han arbetar som dräng på en bondgård i staden.

Situationen ser Br. Joels pappa slösa alla sina pengar från kvarnen på sex med Sr. Virgina. Detta har tvingat Br. Joels mamma att börja destillera whisky, rye whisky förstås, vilken hon säljer till drängar och andra i staden. En av hennes kunder är förstås Br. Israel, som också förletts av demoner till att ha sex med ett flertal kvinnor utan att vilja gifta sig.

Första omgången sjöng det om något helt otroligt, tyvärr är jag inte vidare motiverad att skriva ner den i detalj. Det känns som om jag bara kan njuta av vårt spel nu och inte längre behöver den hjälp det gav mig att skriva om våra problem.

Mvh,

Jocke
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Hej Anders.

Det fina med Dogs är för mig att det får mig att tänka efter. Se över varför, vad och hur jag gör saker när jag spelar.

Jag gillar också hela reflection fasen efter varje stad. Det är väldigt kul att tala om både vad vi lärt oss som spelare och vad karaktärerna visat oss.

Mvh,

Jocke
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge

Hej Claes.

Jag ska försöka, men kan inte lova något.

Mvh,

Jocke
 
Top