Nekromanti Dogmautmaningen - de faktiska spelen

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hejsan allihoppa,
det börjar dra ihop sig i dogma-utmanningen och som det ser ut i läsandets stund så har vi redan tre stycken färdiga bidrag.

Den här tråden är tänkt att innehålla de färdiga bidragen, och återigen, är det någon som behöver hjälp med att lägga upp dem så är det bara att pm'a mig så fixar jag någonstans.

Karl Olsson använde exempelvis det sättet för att sätta upp sitt post-apokalyptiska rollspel 2012, vilket kan läsas här.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Fenomenet

Fenomenet är ett rollspel om människor som ofrivilligt får superkrafter.

Utmaningens teman kommer med som stämningen i spelets tre huvudfaser. En mystisk fas där folk börjar få superkrafter. En kall fas där omgivningen börjar frysa ut och förfölja de med superkrafter. Och slutligen en krigsfas där människorna slåss mot de med superkrafter.

Spelets form är en spelare, och tre spelledare som tar hand om olika delar av jobbet, liknande Polaris.

Reglerna är samberättande på ett sätt som liknar Itras By.
 

Attachments

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Asimovs mardröm

Har redan lagt upp det i den andra tråden men slänger inte här också.
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: Asimovs mardröm

Nu har jag läst igenom Asimovs mardröm, coolt spel. Jag gillar att det är helt befriat från slump, annorlunda!

Frågor

* Direktiven. Rollpersonerna har en gemensam lista av direktiv. När spelet börjar finns det bara ett direktiv, "Förstör Invergrimm 12". Utöver det har varje spelare 12 poäng att köpa ytterligare direktiv under spelets gång. Att introducera ett direktiv kostar 5poäng, sedan kan alla spelare förstärka direktivet så mycket de vill. Har jag fattat rätt? Kan man fylla på ett direktiv i efterhand?

* När det blir en flashback efter en glitch. Då spelar man en liten scen i scenen, visst? Vem är fokus i den scenen? Karaktären som glitchar? Personen man tog minnen från?

* Hur funkar matematiken för åtgärder? De fem poängen fördelas [1 0 3] i exemplet.

* Har kyla någon regelmässig effekt? Listade ut det, Kyla och Värme är ju pölarna man har att fördela när man gör åtgärder.


* Finns det några planer på ett direktivs-formulär? Det är den enda artefakten i spelet som inte finns färdig som jag ser det. Håller reda på vilka som brutit mot första direktivet och vilka direktiv som introducerats.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Asimovs mardröm

wilper said:
Nu har jag läst igenom Asimovs mardröm, coolt spel. Jag gillar att det är helt befriat från slump, annorlunda!

Frågor

* Direktiven. Rollpersonerna har en gemensam lista av direktiv. När spelet börjar finns det bara ett direktiv, "Förstör Invergrimm 12". Utöver det har varje spelare 12 poäng att köpa ytterligare direktiv under spelets gång. Att introducera ett direktiv kostar 5poäng, sedan kan alla spelare förstärka direktivet så mycket de vill. Har jag fattat rätt? Kan man fylla på ett direktiv i efterhand?

* När det blir en flashback efter en glitch. Då spelar man en liten scen i scenen, visst? Vem är fokus i den scenen? Karaktären som glitchar? Personen man tog minnen från?

* Hur funkar matematiken för åtgärder? De fem poängen fördelas [1 0 3] i exemplet.

* Har kyla någon regelmässig effekt? Listade ut det, Kyla och Värme är ju pölarna man har att fördela när man gör åtgärder.


* Finns det några planer på ett direktivs-formulär? Det är den enda artefakten i spelet som inte finns färdig som jag ser det. Håller reda på vilka som brutit mot första direktivet och vilka direktiv som introducerats.
Problemet var att jag fick lite kort om tid mot slutet när jag tänkt sätta mig för att göra klart det sista. Därför blev slutprodukten kanske lite hafsig.

Du har fattat direktiven helt rätt. Tanken är att det inte ska gå att fylla på direktiv i efterhand men det är ingenting som jag direkt motsätter mig.

I glitches är det tänkt att vara personen man tog minnen från som står i centrum. Inser att det är mycket problem med att jag inte är tillräckligt tydlig i vad jag syftar till.

Matematiken är bara rent slarv. Det är jag som har skrivit ihop det lite konstigt. Fyra poäng är det som är utsatt och inte fem. Fel av mig. Kul förresten att du gillar att slumpen är bortplockad. Tanken var lite att det systemet skulle passa ihop med karaktärerna man spelar. Robotar förknippar i alla fall jag med någon form av logiskt handlingssystem. Systemet är i grund och botten ett Blotto spel för er som har ett intresse i spelteori (den ekonomiska sorten då för att inte virra ihop det).

Om det finns ett intresse av det så kan jag absolut slänga ihop ett formulär för direktiven.

Skitkul att du har läst igenom spelet och har tankar kring det.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Fenomenet

Gillar spelet. Enkelt och bra struktur på systemet men jag hade nog önskat att vissa delar hade flyttats om lite. Jag hade nog föredragit att lägga handlingsresolutionen betydligt längre fram, innan berättelsens faser i alla fall. Jag började i alla fall ganska tidigt fundera på hur systemet fungerade när du retas med nyckelfraserna för de olika rollerna.

Iden med nyckelfraserna känns väldigt Polaris men på ett bra sätt. Det känns som en bra utveckling och expansion av konceptet. Har inte läst Itas by men nu måste jag väl försöka få tag på det, vad det nu kan vara.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: Fenomenet

Tjo.

Mm, jag velade lite fram och tillbaka. Ville ha reglerna i den ordning man stöter på dem, på något vis.

När jag får tag på DeBracy skall jag be honom bygga en spelplan. Fyra riktningar för fyra roller, och bilder på tärningar med respektive betydelse för varje. Allt vänt så att spelaren med den rollen har sina saker rättvänt. Om man kör flera historier så är det bara att vrida spelplanen så att hjälte står mot hjältespelare och så kommer sig resten naturligt.

Skall försöka provspela också så jag får lite känsla för hur svårt det är att lyckas, nu har jag chansat rätt friskt. :)

Itras By är ett norskt indie (Finns översatt till finska också.) Där är handlingsresolutionen kort med fraserna, och när man gör något ger man kortet till en medspelare som får berätta hur det gick. http://itrasby.no/
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Jag hade skickat in ett med. Länken finns i första inlägget. Det är det första rollspelet jag gjort. Det kanske inte är så innovativt eller bra men jag såg tävlingen som ett tillfälle att få se hur det är att göra ett rollspel, om än ett litet sådant.

Beskrivning av spelet 2012:
Världen befinner sig i kaos. En evig vinter har lagt sig över jordens alla delar och en ny istid hotar. Profeter predikar världen över om att detta är undergången för allt levande. Många bekänner sig till de olika religionerna, men en allt större del förkastar gudarna och anklagar dem för allt hemskt som sker.

Samtidigt har världsekonomin kollapsat och alla världens nationer har splittrats i en mängd mindre fraktioner som strider om jordens sista resurser. Samhället har rasat samman och blivit laglöst där alla slåss för sin överlevnad och endast de starkaste överlever. Ett tredje världskrig har påbörjats.

Och inte nog med detta. Mörka krafter lurar i bakgrunden. Oförklarliga händelser sker överallt. Människor har hittats döda utan tecken på hur, folk säger sig ha sett vidunderliga bestar i vildmarken och natur och fysik lagar verkar inte längre gälla.

Detta är hur världen ser ut år 2012…
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: 2012

Nu har jag läst igenom 2012.

Intressant spel, jag gillar verkligen att man får skada när man försöker använda Mystiken. Har du någon tabell för skyddsutrustning? Det verkar som om den fallit bort.

Jag får lite Ragnarök-vibbar av spelvärlden.

Möjligen skulle spelet gå att göra lättare att komma igång med om du fokuserar spelvärldsbeskrivningen till en specifik plats, istället för att försöka täcka in hela världen.

Bra jobbat dock, mycket bättre än mitt första rollspel.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Re: 2012

Kul att du gillar det! Verkar som om det blev lite bättre än vad jag trott.

Gillar också det med mystiken, man slipper allt mana/magipoäng m.m är. Istället blir det intressant för man får inte använda det för mycket och det är inte ofta som det krävs att en "magiker" behöver mycket KP.

Angående det här med skyddsutrustning var det något jag höll på och glömma och slängde in som hastigast i slutet. Jag tänkte att det är upp till spelledaren att improvisera det.

Att fokusera det till en plats hade nog varit bra. Just det hät med världsbeskrivningen var något jag kände inte täckte så mycket som det borde gjort.

Tack för kritiken!
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Re: 2012

Jag tog mig vatten över huvudet.. Det finns för mycket material här hemma för att få ihop det till ett så litet spel. Dessutom behöver det speltestas vilket jag inte haft tid med :gremfrown:


Men det kanske dyker upp i något alfa format i framtiden :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: xDanielxs spel

Speltest? Hu, det hade varit en riktig lyx!

Jag har inte testat mitt spel än, ser fram emot att göra det så jag kan justera in svårighetsgraderna lite.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Re: xDanielxs spel

wilper said:
Speltest? Hu, det hade varit en riktig lyx!

Jag har inte testat mitt spel än, ser fram emot att göra det så jag kan justera in svårighetsgraderna lite.
jag har ju valt att ha ett centralt regelverk och göra en riktig dungeon crawl.. Att inte speltesta reglerna känns lite dumt :gremtongue:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Re: xDanielxs spel

Äh! Kalla det BETA och låt användarna speltesta. Så som du resonerar skulle det aldrig bli några rollspel gjorda. :)
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: xDanielxs spel

wilper said:
Äh! Kalla det BETA och låt användarna speltesta. Så som du resonerar skulle det aldrig bli några rollspel gjorda. :)
Håller med att speltesta är en lyx man inte alltid har råd med.
 
Top