Nekromanti Dogmautmaning - tema: Star Wars

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Några officiella förtydliganden

eftersom Troberg får ont i händerna av att använda sitt tangentbord
Nej, nej, nej. Den officiella anledningen är snöskottning, städning och matlagning, vilket innebär att jag absolut inte kan hålla på med de aktiviteterna. Hur skulle någon kunna få ont i händerna av att sitta vid datorn?

Star Wars-dogmarollspelen kommer att vara de första bidragen som har möjlighet att vinna titeln "bästa temarollspel" i Trobergs dogmautmaning 2006.
Med andra ord, det första officiella temat för det så kallade "Bästa temaspel"-priset är alltså "Star Wars". För att räknas som giltig kandidat för detta pris så måste man skriva ett spel med ett sådant tema och det måste vara inlämnat senast 2005-04-30. Missar man denna deadline så är spelet fortfarande giltigt för de andra priserna, men inte temaspelspriset.

Temaspel är ett sätt att inspirera spelmakarna att skriva dogmabidrag under hela året, vilket både borde ge fler bidrag och underlätta röstandet. Jag hoppas också att det ska ge flera olika spännande personliga infallsvinklar på samma koncept, något jag tror kan vara både intressant och lärorikt.

Egentligen är antagligen "Star Wars" lite mer konkret än vad jag ursprungligen tänkt mig, så räkna med att nästa tema blir lite flummigare. Nästa tema kommer att annonseras dagen efter deadline för "Star Wars" och man kommer att ha ungefär lika lång tid på sig, dvs cirka en månad.

Jag har en packe teman i huvudet som jag avser att använda efterhand. För att ge alla samma chans så kommer jag dock att hemlighålla dem fram tills respektive startdatum. Det innebär dock att kommentarer om temaval bara kan komma i efterhand så att jag kan justera framtida val, men det kan vi väl leva med.

Klart som korvspad?
 

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Intresset för en dogmautmaning med Star Wars-tema verkar vara tillräckligt stort för att det ska bli något av, och eftersom Troberg får ont i händerna av att använda sitt tangentbord fick jag tydligen klartecken att hålla i själva tävlingsdelen, om jag inte missförstod någonting. Så nu är dogmautmaningen officiellt igång. :gremsmile:

Samma regler som vanligt gäller, det vill säga att man inte får skriva mikroskopisk text, att reglerna ska få plats på ett dubbelsidigt A4, att filstorleken helst inte bör överstiga 512kb, m.m. Se tråden "dogmamanifest, regler och annat" lite längre upp om du inte redan känner till dessa. Nytt för den här dogmautmaningen är att den är en tematävling - spelet bör ha anknytning till Star Wars, men på viket sätt får ni bestämma själva.

Star Wars-dogmarollspelen kommer att vara de första bidragen som har möjlighet att vinna titeln "bästa temarollspel" i Trobergs dogmautmaning 2006. Dessutom kommer jag att hålla i en liten prisceremoni där tre vinnare (guld, silver, brons) utses i kategorierna "bästa spel", "bästa koncept", "bästa nybörjarspel" , "bästa regler", "mest nyskapande/fantasifullt", "bästa design" och "bästa text" bland de bidrag som deltar, precis som i den ordinarie utmaningen. Vinnarna utses baserat på en omröstning som hålls när bidragen är inlämnade, och ni får gärna ställa upp med mer än ett bidrag vardera. :gremsmile:

Eftersom det kan vara bra att ha spelen färdiga och vinnaren utsedd innan Star Wars Episod III har svensk premiär är de planerade tidsgränserna:
30 april 2005 (Lördag) - sista inlämningsdag för bidrag (förhoppningsvis är en månad tillräckligt för att skriva ett bidrag).
1-2 maj 2005 (Söndag/måndag) - Länkar till alla bidragen eller ett kompendium sammanställs, så att det blir lätt att läsa dem.
2-6 maj - omröstning
7 maj - summering av rösterna, samt att vinnaren utses.

När ni postar era bidrag, glöm inte att nämna:
- om det är den slutgiltiga versionen eller inte (genom att t.ex. skriva [bidrag] framför rubriken om det skulle vara det).
- spelets fullständiga titel
- spelskaparens namn, om annat än forumnamnet ska användas.
- en kortare synopsis.
- att layouten är A4 och dokumentet inte är lösenordsskyddat, så att det kan ändras/sammanställas.

TILLÄGG 2005-04-03:
Quadrante har även gjort en officiell Star Wars-dogma-logotyp. :gremsmile: Det är inget som helst tvång att använda denna, men om ni känner för att förse era spel med den, så finns den här, som PDF-fil:

Star Wars Dogma-logotyp

Här är en mindre version som jag har ändrat en aning i photoshop:


Jag kan inte komma på någonting mer att skriva, så jag antar att det var allt. Må bäste StarWarstemadogmarollspelskonstruktör vinna. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Temaidé: Splatter [NT]

Ifall man nu fick komma med temaidéer .
Visst får man det, men det finns inga garantier att de används. Jag tänkte i vilket fall försöka undvika så enkla teman som traditionella genrer och istället gå på lite diffusare teman som "Lycka?", "Utslagen", "High-tech" osv. Detta för att ge författarna större svängrum och ge spelen mer personlighet.
 
Top