Nekromanti [Dogma-bidrag] South Park RPG

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Kommentarer

Jag glömmer hur lätt det är att läsa igenom ett dogma.. Om jag fortsätter hänga här och läsa alla bidrag medan de trillar in så kommer jag nog att läsa alla.. Nåväl. Till kommentarerna..

Regelsystemet är lätt och enkelt.. Det är väl allt jag kan säga om det.. Tråkigt faktiskt, för jag trodde det skulle vara lite snillrikt, för man skulle kunna ha haft regler som säger att man får egenskaper efter vad man har för färg på kläderna.. För som ni alla vet så har alla karaktärer i South Park alltid samma kläder, om de inte ska göra något spektakulärt (typ som när Cartman var trehjulingspolis).. Därför har de flesta också mössor, just för att få fler egenskaper.. Om det funnits någon sådan regel hade rollspelet varit lite roligt..

Det nämns "rollformulär" i texten men det finns inget med dokumentet.. Ett tips är att grunderna på en South Park-figur finns utritat svagt på varje formulär och så får spelarna rita själva hur rollpersonerna ser ut..

Jag är otroligt besviken på vapenreglerna.. Inte för att de är dåliga utan för att de finns och dessutom tar upp <SUP>1</sup>/<SUB>4</sub> av dogmat! Kasta bort dem helt och fyll ut med något annat.. Skadorna, från vad jag sett från South Park, är att man stendör vid en attack, så varför ens ha med skaderegler? Skador är något som inte ens bör höra hemma i South Park, annat än i humoristiskt syfte..

Bra att du tar med platser och personer.. Mer sådant.. Men eftersom jag delar Mattis tanke om att spelbarhet baseras på vad jag får för idéer om hur jag ska spelleda rollspelet medan jag läser det så blir jag rätt kritiskt.. Visst, det är kanske bra bakgrundsinformation man får men det ger mig inget som jag kan spinna vidare på.. Du har till och med lämnat äventyrsförslagen helt tomt! Dock så kan platserna användas till något vettigt.. Om du ska skriva om specifika personer, försök skriva så att det inspirerar andra..

South Park RPG
Första intryck: 4 (lättläst)
Grundidé: 2 (ingen tanke bakom rollspelet)
Regelsystem: 3

Kommentarer: Snygga bilder, mycket luftigt - vilket är bra - men är ett rätt stelt, oinspirerat rollspel

/Han som kände för att kommentera
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Re: Kommentarer

Tack för denna konstruktiva kritik!
- den kommer framföras till spelets huvudskribent snarast möjligt...

Nämnas bör kanske att det legat orört och ofärdigt ett litet tag, fann det för några dagar sedan på datorn och har i ärlighetens namn inte kollat igenom det... en ny version utlovas.

Till Troberg: Här följer den tilltänkta synopsisen...

"Samtliga karaktärer och händelser i detta rollspel - även de baserade på verkliga människor är helt och hållet uppdiktade. Alla kändisröster är imiterade... dåligt. Det följande rollspelet innehåller ovårdat språk och borde med tanke på dess innehåll inte spelas av NÅGON!"

Så börjar South Part RPG, rollspelet baserat på den TV-serie som ingen lyckats undgå och än mindre hålla sig ifrån. Stunden är kommen att iklä sig rollerna som invånare i den lilla bergsbyn där såväl lugn som logik lyser med sin frånvaro. De galna upptågen tar sin början här, vi önskar er mycket nöje!"
 
Top