Re: Spilling the Beans
1. Begränsa inte era aktiviteter bara till ett forum. Skicka ut det som nyheter till Sverok, Sverox, Fenix, Rollspelaren. Låt redaktionen skicka ut särskilda massmeddelande där de talar om när utmaningen börjar och vad den går ut på och när det är dags att rösta.
Folk får gärna marknadsföra det hur mycket de vill. Personligen har jag dock rätt så fullt upp med resten av bestyren så jag tar inte tag i det själv.
2. Genomför röstningen så smidigt som möjligt. Typ i form av en omröstning på framsidan eller något i den stilen. Ett klick och inte mer.
Kvantitet framför kvalitet?
3. Begränsa antalet bidrag per person. Kanske inte till ett men fler än två känns onödigt. Det kommer ju trotsallt fler Dogmautmaningar. Dessutom är det inte särskilt uppmuntrande för nybörjare att se hur deras ensamma bidrag ska mäta sig mot Risings fyra som om det inte räckte med att Risings redan hade 5000 fler inlägg än de själva.
Personligen ser jag hellre att man tar bort tävlingsmomentet än att man tar bort bidrag.
4. Strunt i designen. Som Yassilus säger kan den appliceras i efterhand, det kan rentav vara en del av vinsten att någon kunnig layoutar de vinnande bidragen riktigt snyggt. Fokus ska vara på innehållet och att våga dela sina ideér med andra.
Som jag sagt tidigare så håller jag delvis med. Bidragen ska dock kunna ha en personlig prägel, annars kunde man lika gärna haft löptext som man häller i en färdig mall.
Frågan är: hur formulerar man regler för detta? Jag vill inte och tänker inte behöva underkänna bidrag till följd av luddiga regler.
5. Uppföljning, bidragen ska inte bara kastas i papperskorgen efter Dogmautmaningen är över vare sig de vann eller inte. Bra ideér ska uppmuntras och helst vidareutvecklas.
Det skulle vara jätteintressant, men hur finner man formerna för det?
6. Vad sägs om ett speciellt forum som bara är öppet under Dogmautmaningen? Här kan bidragen diskuteras och marknadsföras med troberg som moderator.
Det faller på en sak: redaktionen vågar inte ge mig moderatorsstatus, då skulle jag ju kunna läsa allt de skrivit om mig på adminforumet...
7.Dela upp bidragen på flera mindre filer åtminstone när utmaningen är över. En fet .pdf-fil på över 100 sidor är helt enkelt för mycket och ohanterligt.
Det är en fråga om teknikutveckling. Jag tycker inte 14 MB (om jag minns rätt) är så allvarligt idag, och det lär väl knappast bli tekniskt svårare att hantera om ett år?
Dessutom finns ju hela tiden frågan om arbetsinsatsen. Dogmautmaningen tar en hel del av min fritid (och en del arbetstid...) redan som det är.
8. Glöm inte bort alla de som skriver rollspel under den del av året då det inte är någon Dogmautmaning eller som inte kan eller vill anpassa sig till det relativt begränsade format som det handlar om.
Nejdå, men inom ramarna för Dogmautmaningen är de bortglömda. Tro mig, jag vet hur det är, jag har för närvarande författat 73 sidor på mitt spel, det kommer antagligen att bli minst det dubbla. Sedan tillkommer världen... Inte Dogma direkt.
Sedan tycker jag inte att det här är ett projekt för troberg ensam. Han ska knappast behöva arbeta ihjäl sig på något som alla tjänar på.
Tackar, det var vad jag ville höra! En stor anledning till att tex kompendiet tof sådan tid är att jag är så fruktansvärt ovan vid Acrobat och fastnade på skitsaker som tog lång tid. Jag skulle gärna ta emot hjälp kring sådant.
Bara Trobergstatyetten får vara kvar!