Nekromanti DoDv6 framtid

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Re: Magiskolor

Jo, jag kan hålla med om att magikerna var dåliga, även efter en tids spelande, men grundidén med magiskolor var bra.
Billigare magi kom inte förrän i Chronopia (iaf <EM>en</EM> bra sak med spelet) när de blandade in udda siffror i kostnaden som baserades på SV (se tabell så kanske ni förstår).

Jag antog att Riotmind bara skulle "rippa" av besvärjelserna till DoD6 men så var tydligen inte saken, tack och lov för det. Jag antar att de gör om så att det blir mer nordisk stämning(?). Bara de inte försöker göra som i Eon att formeln "Kelinotis heliotropiska luminalsfär" i själva verket är ljusklot. Det blev lite löjligt.
När man gör en magiker i Eon så får man välja bland alla formler. Det har (iaf i vår grupp) resulterat i att SL säger vilka som är användabara eller så frågar han spelaren vad spelaren vill att besvärjelsen ska göra och säger en som stämmer överens med den beskrivningen för att man inte orkar vänta tills han läst igenom <EM>alla</EM> besvärjelserna.
Det jag vill göra är att läsa om formlerna och upptäcka bl.a. "Skenansikte" eller "Snubbla" och göra en personlig magiker. Snubbla är nog en besvärjelse som jag aldrig skulle komma på själv.
Om DoD6 är som Eon så hoppas jag att Riotmind skriver en sammanfattning om formlerna och med en kort mening beskriver dessa så att dessa går snabbt att läsa igenom (samt då kan inte spelarna jämnföra värderna /images/icons/smile.gif).

Att man använder 1T20 för att slå under FV är bara en byggsten till grunden. Regler för skapande och hur en gubbe utvecklas är några andra tunga byggstenar som lägger grund för ett rollspel.
Att vifta bort det och säga att man använder samma tärning är rätt missvisande.
Basic Roleplaying, (vet inte om jag förstod ordet rätt men) det finns ju i alla rollspel.

/[color:green]Han</font color=green> som gav ett längre svar till ett långt inlägg
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magiskolor

"Jag antog att Riotmind bara skulle "rippa" av besvärjelserna till DoD6 men så var tydligen inte saken, tack och lov för det. Jag antar att de gör om så att det blir mer nordisk stämning(?). Bara de inte försöker göra som i Eon att formeln "Kelinotis heliotropiska luminalsfär" i själva verket är ljusklot. Det blev lite löjligt."

Inga konstiga namn, utan de är rätt så vanliga. Även många av de gamla besvärjelserna existerar i nya, dock omgjorda för det nya magissystemet, och det har även dykt upp en hög med nya besvärjelser.

"Basic Roleplaying, (vet inte om jag förstod ordet rätt men) det finns ju i alla rollspel."

Basic Roleplaying är den rollspelsmotor som skrev för bra länge sedan och vilken DoD använder sig av, liksom CoC, Elric!, Stormbringer, Elfquest, Runequest och många andra rollspel. Det är en mycket spridd "motor" för enkla och snabba rollspel.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
magiskolor i böcker

det finns iallafall inga magiskolor i sagan om ringen, silverdolken, samtliga eddings böcker, eller i någon annan fantasybok jag läst som innehåller en rätt bra grund till magin....
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
magiskolor i böcker

det finns iallafall inga magiskolor i sagan om ringen, silverdolken, samtliga eddings böcker, eller i någon annan fantasybok jag läst som innehåller rätt mycket info om magi....
 
Top