Nekromanti DoDv6, eller inte?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Försämringar & DoDv6 eller inte?

<I>De försökte göra spelet så realistiskt som möjligt men det (ur)artade sig med tjockt med regler.</I>

Om du tycker <I>det</I> är regeltjockt, har du läst Eon? (-:

--
Åke
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Försämringar

Ärligt talat... behållakostnaden... där måste ju gränsen för regelbögeri (ursäkta uttrycket) bara gått för långt.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Försämringar & DoDv6 eller inte?

Precis.....

Med tanke på hur realistiska dessa regler är så är det väl den tunnaste regel bok jag läst...

Fast det är klart. HAN kanske läste ur den första utgåvan och trodde han läst regelboken....Eller..Kanske...Inte...Eller??? /images/icons/wink.gif

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Re: Försämringar

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Stimmt; Behållakostnaden blir högre ju högre färdighetsnivå man har. En typisk koboldkaraktär med 21 i Långsvärd skulle behöva träna i minst tre timmar om dagen och/eller besegra ett par riktigt skickliga motståndare i veckan - på bekostnad av övrig tillgänglig tid, förstås - annars skulle de ganska snabbt upptäcka att de hade legat av sig.<p><hr></blockquote><p>Ojsan. Vad bra. Jag blir positivt förvånad över att det finns spel som använder sig av sådana regler. Själv tycker jag att det kanske är att ta i att göra det slumpmässigt (som tydligen i Western om man inte tränar). Kanske skulle man istället använda det dels för att påpeka för spelarna att om de vill spela världsmästaren i Kendo så måste de också träna dagligen, äta sunt, och inte ge sig ut i strider till höger och vänster.

Ett annat sätt att använda "försämring" på som jag använder mig av när jag spelleder Vampire är helt enkelt att spelarna till viss del får "flytta om" sina värden under längre hopp. Väljer då spelaren att han gått i terapi för att bli en bättre människa, höjer sin Empathy och istället sänker sin Firearms eftersom han inte längre tränar varje vecka så är det helt okej enligt mig.

Det där om att när man väl lärt sig cykla så håller det i sig stämmer väl till en viss grundläggande nivå, men det gäller inte i någon större utsträckning. Det är därför det inte heter "när man väl utfört en by-passoperation..."

-Robert
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Försämringar

<I>Ärligt talat... behållakostnaden... där måste ju gränsen för regelbögeri (ursäkta uttrycket) bara gått för långt.</I>

Enligt vems standard då? I verkligheten <I>måste</I> man faktiskt träna regelbundet för att inte bli sämre i närstrid (eller i tennis, eller whatever). Det är en inte helt omärklig glitch i realismen som de flesta rollspel gör där.

Förresten är Khelataars system inte märkbart krångligare än EDD:s (och ofta klart mer flexibelt); det är bara erfarenhet och initiativ som är något knöliga att hantera.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Khelataar (något OT här, kanske)

<I>HAN kanske läste ur den första utgåvan och trodde han läst Regelboken....Eller..Kanske...Inte...Eller???</I>

Garv!
(För den som inte hört den historien så innehåller Khelataarboxen alltså en Regelbok och en Världsbok, och tryckeriet lyckades sätta fel omslag på fel bok i en del av upplagan.)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Försämringar

I verkligheten måste man faktiskt träna regelbundet för att inte bli sämre i närstrid (eller i tennis, eller whatever).

Ja och nej. Medges att man blir sämre om man lägger av. Men rollspelen har inte tillräckligt bra system (åtminstone de jag läst) för att få detta särskilt vettigt. Se tex på Stefan Schwarz. Karln har varit skadad i ca nio månader, under denna tid har han inte kunnat spela fotboll ca åtta. Ändå är han nu på väg att kliva in i Sunderlands förstaelva. I de system som jag har stött på så skulle han var mer eller mindre värdelös på att spela fotboll efter ett så långt uppehåll.

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Försämringar

<I>Se tex på Stefan Schwarz. Karln har varit skadad i ca nio månader, under denna tid har han inte kunnat spela fotboll ca åtta. Ändå är han nu på väg att kliva in i Sunderlands förstaelva.</I>

Jag ser faktiskt ett sätt att fixa det, men det skulle kräva <I>ännu</I> ett nytt värde att lägga in i ekvationen...

Eller att helt enkelt dra ner på minskningstakten. (-:

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Re: Försämringar

Ärligt talat. Inte för att jag tränar på pro.-nivå men när jag fick benet avsparkat på en fotbollsmatch så var jag tvungen att gå i gips i 10 v. Du skulle ha dett mitt ben då.
Det var ungefär som min underarm (och den är smal!)

Visst är det realistiskt med att man minskar, men man spelar RPG för att det är kul, inte realistiskt. Man vill känna att rollpersonen utvecklas, inte försämras dessutom använder man vapen mer än t.ex. dansa. Om man skulle använda regler för att sänka färdigheter så skulle man till sist bara vara bra i smyga, uppt. fara, FTD och vapenfärdigheter.

Khelataars regelsystem gjorde så att det tog en timme bara att klara av uträkningarna typ skadebonus STY+RÖR-4 och förflyttning är Skadebonus*(STO/2+SMI+STY+8)-antal KG som RP:n väger.
Lite överdrivet kanske men ungefär... Det var 6-7 år sedan jag tittade i de reglerna.

/[color:green]Han</font color=green> som gillade att det fanns hur man sade besvärjelserna i Khelataar
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Försämringar

"Om man skulle använda regler för att sänka färdigheter så skulle man till sist bara vara bra i smyga, uppt. fara, FTD och vapenfärdigheter"

Det beror väl lite på hur man spelar....Jag har absolut inget mot strider och våld i rollspel...Det är skit kul...Men om man efter en längre kampanj tittar på sin rollperson och ser att han bara ökat i svärd, sköld, upptäcka fara, finna dolda ting och första hjälpen så har väl knappast kampanjen varit så givande....utan bara en massa gå i katakomb, undvika fällan, slå monstret i det cirkulära rummet med ett pentagram på golvet och ta han penningar.....

Som SL måste man ta en titt på sina spelares "gubbar" lite då och då..Kolla vad dom har för färdigheter och sedan anpassa sin kampanj till detta....Om en spelare köper en massa färdigheter som han sedan aldrig utnyttjar resulterar det i att alla spelare till slut bara köper ovan nämda färdigheter....TRIST!!!!

"Khelataars regelsystem gjorde så att det tog en timme bara att klara av uträkningarna typ skadebonus STY+RÖR-4 och förflyttning är Skadebonus*(STO/2+SMI+STY+8)-antal KG som RP:n väger.
Lite överdrivet kanske men ungefär... Det var 6-7 år sedan jag tittade i de reglerna."


Vad spelar det för roll???...Man räknar ju bara ut det en gång...(När man gör sin "gubbe")....Sen är systemet hur enkelt som helst....För att vara så realistiskt så slår det rollspel som EON med hästlängder.....I Khelataar går det att ha röjiga, snabba och spännande strider....Så det så...

Bråka inte nu...Khelataar är ett MYCKET bra rollspel /images/icons/wink.gif

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
K. Jag ger mig.

Du har rätt. Det kan väl stämma.
Själv gör jag äventyr anpassade efter RP:na men man måste pigga upp med en strid emellanåt.
FDT, Upt.fara har en tendens att användas ofta

/[color:green]Han</font color=green> som ogillar FDT ø Up. fara. Borde varit en grundegenskap istället
 
Top