Nekromanti DoDv6, eller inte?

tobbetl

Veteran
Joined
2 Dec 2000
Messages
80
Location
sthlm, sverige
Som alla vet (hoppas jag) så har Riotminds köpt DoD och släppt DoDv6.
Nu är min fråga såhär:
Följer DoDv6 DOD andan?

Svärdet har också makt
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äh..

Lyssna inte på Sereg och Krille, tobbetl. /images/icons/wink.gif

DoD6 följer inte den "officiella tidigare andan", men skapar en egen som är myspys. Det finns vissa regler som man kanske inte gillar, men stämningen är enligt mig DoD6:s största styrka. (Så hade min vän Fille maken att göra ett.. ett.. ett nästan KOBOLDIGT äventyr som introduktion!!!) /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Beror på hur du ser det. I och med att deras version numera är Drakar och Demoner, Ja. Om du undrar ifall det är likt de tidigare versionerna, nej.

I övrigt så kan jag tillägga att det har en egen anda som är mycket trevlig, och om man ska gämföra med tidigare versioner så ligger det väldigt mycket EDD/Grund DoD över det hela, med en hel del ändringar..



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Äh..

Håller med, stämningen är dess största styrka, och på det området så är det bra mycket bättre än tidigare versioner. Detta innebär inte att de tidigare saknade stämning, utan snarare att nya har sin egen, som är mycket trevlig.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Ärligt talat så fattar jag inte vad folk tänker på när dom pratar om andan/känslan med nya DoD6. Det enda som har kommit ut är en regellunta där de enda antydningarna på en egen värld är namnen på religionerna och liknande.
När folk yttrar sej på det sättet tror jag de tänker på just DoD som det varit, men glömmer då bort att nya DoD totalt ignorerar denna "klassiska fantasy" genom sina AD&D regler och skapandet av en egen värld. Namnet Trudvang låter dessutom lite väl nordiskt/islänskt för mej för att kunna ha kvar någon som helst känsla. Ok, dom vill ju frångå den klassiska fantasyn, men då finns det verkligen inget att hämta eftersom det inte nämns ett dugg om världen.
Nä, jag fattar inte riktigt vad som finns att hämta i nya DoD. För mej är det självklart att Riotminds köpte namnet bara för att kunna sälja spelet - jag menar, hur bra har Gondica sålt egentligen? - och inte f-n är det bra genomfört. Språket är det mest koboldiga jag sett och vill bara inbjuda till snabb värdelös action, reglerna likaså.
Idén med att det är roligt att se sin karaktär bli bättre är jättebra, men är ruttet genomförd genom införandet av de erf-baserade nivåerna. I AD&D är det skoj att bli bättre därför att man också blir det efter i princip varje story! Ska man ha 180 erf för andra yrkesnivån och följer rekommendationerna för utdelning av dessa, blir resultatet likadant, eller värre, än förrut. Nämligen att man aldrig känner av att man blir bättre. Allt detta är omgjort i nya D&D som också har en myriad otroligt häftiga världar anknytna till sej, så jag förstår verkligen inte vad som finns att hämta med nya DoD. Så om ni inte har något emot yrkesnivåer och erf-jakt (på olika sätt) så kolla då in nya D&D istället.

"Kolla in min nivå-två krigare..."
Urk.

Bokens format är dock exemplariskt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"jag menar, hur bra har Gondica sålt egentligen? - och inte f-n är det bra genomfört. Språket är det mest koboldiga jag sett och vill bara inbjuda till snabb värdelös action, reglerna likaså."

Gondica är mycket bra och bra genomfört, att det skulle vara mer koboldigt än något annat är nytt för mig, det är snarare tvärtom.

Dessutom är jag glad att något fantasyrollspel i handeln har övergivit alver, dvärgar och orcher och ändå ha den fina fantasykänslan.

Riddaren - gillar Gondica


Även den bäste har dåliga dagar
 

Joniserad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
21
Location
Lund
Nästa tillbehör

Jag måste hålla med dig när du säger att regelboken saknar allt vad 'anda' innebär, men det är kanske inte mer att vänta av just en regelbok. Men jag väntar på nästa tillbehör med stora förväntningar och blir de inte uppfyllda kommer jag nog överge tankenom ett nyskapande DoD6 och spela friform på den stämningen Bonner förmedlar på framsidan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Till Pazuzu

<EM>Trudvang låter dessutom lite väl nordiskt/islänskt för mej för att kunna ha kvar någon som helst känsla.</EM>

Eh, det kan ju bero på att Riotmind vill göra fantasy med <EM>nordisk</EM> inriktning.

Kollar man på hemsidan så låter alla namn nordiska och det råder en mystisk känsla över det.
Jag undrar vilka rollspel du spelar om du tycker AD&D är kul. Det <EM>kan</EM> råda sådan otrolig koboldism i den bara för XP-jakten. "Ja! Jag dödade en höna, ge mig 3 XP!"

Men du har en poäng i att man vill se gubben utvecklas. Därför tycker jag att det är bättre med EDD för då utvecklas man i färdigheter som man använder. Khelataar går t.o.m. lite längre och minskade färdigheter som man inte hade använt på ett tag (vilket jag själv tycker är fruktansvärt, men realistiskt).

/[color:green]Han</font color=green> som kanske inte borde yttra sig för att han inte köpt spelet
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Trudvang

<I>"Namnet Trudvang låter dessutom lite väl nordiskt/islänskt för mej för att kunna ha kvar någon som helst känsla."</I>

Trudvang <I>är</I> nordiskt. Trudvang var asaguden Tors och hans familjs hemvist. Där hade dom en gård som hette Bilskirne.

 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Till Pazuzu

Jag hatar AD&D, levels, XP-jakt och att visualisera din karaktär med en siffra.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Försämringar

Khelataar går t.o.m. lite längre och minskade färdigheter som man inte hade använt på ett tag (vilket jag själv tycker är fruktansvärt, men realistiskt).

Har för mig att den första versionen av Western också hade denna regel. Problemet var väl det att om du blev riktigt duktig i någonting så skulle all din vakna tid tillbringas med att bibehålla denna skicklighet, vilket resulterade att allt annat minskade. Så det gick inte att bli bra i någonting...

Problemet med att värden minskar (för ja, det är realistiskt) är ju att det går mycket mindre tid att lära sig dem igen. Har du en gång lärt dig cykla så...

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Försämringar

<I>Problemet var väl det att om du blev riktigt duktig i någonting så skulle all din vakna tid tillbringas med att bibehålla denna skicklighet, vilket resulterade att allt annat minskade. Så det gick inte att bli bra i någonting...</I>

Stimmt; Behållakostnaden blir högre ju högre färdighetsnivå man har. En typisk koboldkaraktär med 21 i Långsvärd skulle behöva träna i minst tre timmar om dagen och/eller besegra ett par riktigt skickliga motståndare i veckan - på bekostnad av övrig tillgänglig tid, förstås - annars skulle de ganska snabbt upptäcka att de hade legat av sig.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Försämringar

"Har för mig att den första versionen av Western också hade denna regel. Problemet var väl det att om du blev riktigt duktig i någonting så skulle all din vakna tid tillbringas med att bibehålla denna skicklighet, vilket resulterade att allt annat minskade. Så det gick inte att bli bra i någonting..."

Western har den fortfarande att man kan bli sämre om man inte vill ha träning på en färdighet/egenskap. Men inte lite lätt, har man tur kan man strunta i att träna och ändå behålla värdet den månaden. Det beror på ett tärningsslag om värdet behålls eller sänks utan att man tränat.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Re: Försämringar & DoDv6 eller inte?

Likadant var det i Khelataar (att man kan komma undan med ett slag alltså). Men å andra sidan har jag aldrig kört Khelataar, bara läst reglerna. Bara det var nog för mig.
De försökte göra spelet så realistiskt som möjligt men det (ur)artade sig med tjockt med regler.

/[color:green]Han</font color=green> som halkade ifrån ursprungsfrågan lite


Men för att komma tillbaka till den frågan.
Det jag verkligen tycker karaktiserar DoD är erf-systemet och hjälteförmågorna. Inget dylikt har jag sett i de andra något annat spel (Star Wars kraftpoäng kanske) och <B>det har Riotmind tagit bort</B>!²
Så eftersom DoD6 inte har de två ovanstående sakerna samt att de har en värld som inte (helt) följer Tolkien så tycker jag att DoD6 inte följer den verkliga DoD-andan men att den ändå har en egen spännande miljö.

/[color:green]Han</font color=green> som ogillar att läsa långa inlägg men som skriver sådana själv
 
Top