Nekromanti DoDtypsnittet?

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Den feta texten på framsidan av boxen till DoD4. Plus typ alla tillsatser tycker jag är så himla grym, är det nån som vet hur, var och när man kan få tag på det typsnittet? :gremconfused:

Alltså det typiska DoDtypsnittet kort sagt.

<----- bilden (om du har på bildvisning) är fejkad mha av redan existerande bokstäver.
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Tackar tack, men saken är den att jag har en massa fräscha typsnitt redan och det jag gärna skulle vilja lägga vantarna på är det där speciella, alldelles, alldelles under bara typsnittet med det lilla extra.

:gremsmirk:

Någon gammal räv bland skaparna kanske kan ge mig en clue??
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Läs INTE om du inte är Pedant.

Tack så mycket för den informationen. Rätt fett att äntligen sitta på typsnittet som för all framtid kommer förknippas med nostalgiska minnen om orcher, karaktärslösa utbygdsjägare och Injiralver. Ska inte säga hur jag kom över tecknen, men nu har jag dem iaf. :gremwink:

Dock så tog det ganska tvärt stopp när jag försökte återskapa den karaktäristiska svartvita "auran" runt texten bestående av två lika tjocka "gränser" runt texten. Det självklara valet var ju att selecta texten och köra expand (Photoshop) men då blir ju hörnen runda :gremcrazy: . (Här ska alla som inte är pedanter börja skicka hotbrev utan lämna mig ifred med mitt handikapp :gremcool: ). Hur får jag spetsiga kanter på samma avstånd runt varje bokstav.

Större tecken i ett layer bakom funkar inte efter förstorningen blir större på höjden än på längden, blir inte samma tjocklek på kanten runt om. Att förminska tecknena och lägga de mindre som förgrund funkar ju inte heller eftersom texten då blir för tunn och försvinner där den är som smalast. Kan just nu inte komma på nåt vettigt sätt att lösa det. Jag har redan använt livlinorna 50/50 och att datorn tar bort två felaktiga alternativ, så jag vänder mig till publiken innan jag tar den sista livlinan att ringa nån.

/D&Dmarodören.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Läs INTE om du inte är Pedant.

"Ska inte säga hur jag kom över tecknen, men nu har jag dem iaf."

Du sparade bilden, eller hur? :gremwink: Din luring...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Re: Läs INTE om du inte är Pedant.

Använd ett program som sparar bilderna som SVG(Scaleable Vector Graphics) istället(typ Illustrator). Då är det troligare att hörnen forstätter att vara kantiga.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Photoshop är fel verktyg ...

Illustrator eller Freehand ska du använda (eller motsvarande program som hanterar bezier-grafik).

1. Sätt texten i rätt typsnitt.
2. Konvertera den till kurvor.
3. Välj »Offset path« (eller motsvarande) X antal mm, med »miter« som hörninställning.
4. Välj den nya bana som bildas och välj »Offset path« igen med samma inställningar.
5. Välj båda de nya banorna och gör dem till en sammansatt bana (den inre banan blir ett hål i den yttre).

Tadaa!

Uppenbarligen är jag pedant, eftersom jag läste ditt inlägg.
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Re: Läs INTE om du inte är Pedant.

Nej, bilden var ju bara en liten gif, den räckte in till att göra feta bokstäver, typ 200 pixlar höga. :gremcool:

nu ska vi nog inte fortsätta på det här ämnet tror jag. :gremgrin: :gremtongue:
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Re: Photoshop är fel verktyg ... [OT]

Ok, Danke för all hjälp. Riktigt kul att bara kunna skriva ett inlägg på forumet när man stöter på problem, och det dröjer inte lång tid innan man får svar på även de mest konstiga frågor. Återigen tack.

Oss pedanter emellan så tror jag faktiskt att det är lite av ett krav för att man ska kunna göra nåt som håller i längden. Ett rollspel t.ex.

Se bara på de där järnvägsfanatikerna som exakt återskapar hela samhällen in i minsta miniatyr. Vad skiljer dem från oss, förutom att våra världar finns på papper istället och kommer ur fantasin. Tror att det finns en liten pedant i alla som drar igång nåt eget projekt ....och slutför det.

:gremlaugh:
 
Top