Nekromanti DoDT som nybörjarspel

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: DoDT som nybörjarspel OT

Saga är så enkelt så nybörjare fixar det... känner till flera gäng med 12-13 åringar som laddat ner betan och lirar det... och sonen (som var 13 då) med polare hade inga problem att greppa det, trots att farsan inte
Men. Vad har enkelhet i reglerna med att göra med nybörjarrollspel?

Vi började som sagt med DoD v1 och Rolemaster. Vi greppade grundtanken kring rollspel - skapa karaktärer, en var spelledare, denne hittade på ett äventyr som spelarna fick spela. Det har ju ingenting med regler att göra, snarar hur världen presenteras, hur bra bilderna är, hur mycket inspiration man får ur boken och hur rollspelandet beskrivs.

Det är därför jag undrar hur ni definierar nybörjarrollspel. Eftersom alla verkar ha helt olika uppfattning förutom jag och Han som tycker att termen är värdelös. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hoppas du gillar det, Rising...

tror inte heller att Saga har så mycket at sätta emot DoDT, inte med vår extremt begränsade budget (vi är glada om vi drar in så mycket att vi kan täcka upp kommade utgivningar).. Jag har ju inte råd med lika snyggt artwork till exempel (får ju rita rubbet själv) och deras varumärke är ju värt en hel del. Tror man skulle vara lägga en några miljoner på reklam för att få samma kännedom...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: DoDT som nybörjarspel OT

Jag tycker att ett nybörjarspel ska vara:
1. Lätt att förstå vad man ska göra. Vad man GÖR.
2. Lätt att komma in i spelvärlden, som bör beskrivas ordentligt men inte vara FÖR annorlunda folks referensramar (Jorune hade t.ex. ganska enkelt spelsystem men spelvärlden var ju alldeles FÖR alien för att vara riktigt spelbar.).
3. Kul
4. Allt i ett, dvs att man kan komma igång att spela när man har köpt grundboken.. att man inte ska behöva köpa till en massa direkt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Definiera 'nybörjarrollspel'

som jag sa i ett annat svar... ett nybörjarspel bör ju vara KUL. Är DoDT det så orkar man plöja 500 sidor. Men jag har inte sett det än så jag vet inte...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: DoDT som nybörjarspel OT

Då står du och de flesta här för helt individuella uppfattningar om vad den termen innebär. Vilket antagligen leder till en ganska dålig diskussion, då vi inte ens utgår från samma premisser om vad som gestaltar ett nybörjarrollspel :gremsmile:.

Som Dimfrost skrev på IRC, man kan dela upp det i två begrepp.
a) Spel som folk börjar spela med
b) Spel som är lämpligt att börja med

Och tar det därifrån. Eller så lägger jag ned och nöjer mig med att jag anser att den termen suger :gremsmile:.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,545
Location
Stockholm
Jag tycker det vore rätt vettigt att bedömma alla nya rollspel ur ett kommer det här dra nytt folk till hobbyn-perspektiv.

Men i DoDs fall är det extra intressant, för som många redan sagt är dod det enda svenska rollspel som har någon som helst igenkänningsfaktor utanför rollspelskretsar.

Säger du Mutant till en icke-rollspelare, säger hon X-men.
Eon = ett elbolag
Västmark = en ort i norrbotten
Saga = tja... en saga?
Götterdämmerung = något tyskt
etc.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: DoDT som nybörjarspel OT

Alla bra nybörjarrollspel måste ha solospelsexempel i boken, det är minimikravet.

---

Annars är det väl som WotC skriver (är det väl?): För att fatta vad rollspel är, leta upp någon som redan spelar.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Nybörjarspel

Jag tror ändå att enkla regler gör en hel del för att underlätta för folk att börja spela rollspel. Nu började jag och mina polare med version 2 av DoD (har faktiskt aldrig ens läst igenom version 1 - bara sett utsidan), men det var i alla fall tillräckligt lättförståeligt för att vi skulle kunna föstå oss på reglerna hyfsat. Även Drakar och Demoner Expert och Mutant (1st ed) hade dessa fördelar. Sagan om Ringen och Mutant 2 var däremot lite för kluriga för oss när de kom. Rolemaster hade vi definitivt inte klarat av (jag hade svårt för det även efter att jag skaffat det som 14-åring, trots att jag då fått ett hyfsat grepp på SRR). De svenska spel jag känner till som uppfyller dessa krav är Dunder & Drakar Äventyrsspelet (skulle dock behöva få artwork, box samt en del språklig redigering) och Mutant (som dock förmodligen inte känns lika hett för en 9-åring nu som det gjorde på min tid).

IMHO är därför ett bra nybörjarrollspel ett spel som en 9-10-åring kan lära sig grunderna i relativt snabbt, vilket förutsätter att regelmängden är någorlunda begränsad. Lägg gärna till att det helst skall vara ett igenkännbart eller coolt tema, vilket vi tyckte att både standardfantasy à la DoD och utforskning av förbjudna zooner var när det begav sig.

//Henrik, som fortfarande är fast i standardfantasyn, om än med lite mer twist än för 20 år sedan
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hur tror ni DoDT fungerar som nybörjarrollspel? Tror ni det är lämpat för att dra in nytt folk i hobbyn?
Hejsan!

Kul fråga det där.

Spontant känns det som DoD inte är det *optimala* nybörjarspelet.

Däremot tror jag det funkar hyfsat bra, stämmningen som förmedlas redan från utsidan av spelet väger tungt för ett nybörjarspel, för jag tror nybörjaren måste känna för spelet vid första anblicken.

Layouten ser häftig och stämningsfull ut, varumärket (då menar jag inte riotminds utan Drakar & Demoner) är rollspel för väldigt många i Sverige, det gör att DoD har en god chans att få en chans.... om ni förstår vad jag menar,

resten av spelen får inte det (en chans alltså) och går alltså bort som sämre nybörjarspel bara av det skälet att man inte ens ger dem en chans.

Det blir lite cirkelresonemang här vad ett bra nybörjarspel är....


lite + för DoD som nybörjarspel

DoD är rollspel för väldigt många i Sverige (starkt argument)

DoD har stämningsfulla bilder (funkar på mig, jag blir engagerad direkt, fantasin flödar redan från början)

inget spel utan stämmningsfulla bilder kan bli ett bra nybörjarspel.

Stämningsfull miljö, genomtänkt och komminuceras enkelt, man fattar rätt snabbt att det handlar om nordisk svenskinspirerad folklorisk saga.. (kanske inte det rätta betäckningen men ni fattar vad jag menar?)

På minussidan

I mitt tycke alldeles för avancerade regler, jag tycker det verkar jättekrångligt att förstå de olika momenten, färdigheterna, strid osv..
(dock ska sägas att svåra regler inte skrämmer bort alla grupper, en grupp (oftast killar) gillar att det är svårt och jobbigt och vägrar säga att de inte förstår)

det finns inget just nu stort dataspel som heter
Drakar & Demoner

Ungdomstidingnarna skriver inte jättemycket om Drakar & Demoner

***********

DoD är nog det spel med bäst odds att bli nybörjarspel i Sverige, det har för och nackdelar, jag skulle vilja ha ett regelmässigt enklare med betydligt färre färdigheter och enklare regler.

Men det kanske inte nyböjrarna egentligen vill ha...

sen kanske inte Drakar och Demoner självt vill vara ett nybörjarspel mer än allt annat?

vem vet?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: DoDT som nybörjarspel OT

Jag tror vi kan ändra lite på begreppen. Det är svårt att argumentera mot att "nybörjarspel" kan betyda "spel som man börjar spela med" (alltså "spel man spelar som nybörjare"). Den andra betydelsen av begreppet är densamma som "bra nybörjarspel" där "nybörjarspel" här tolkas i den första betydelsen. Hänger ni med? :gremsmile:

På så sätt, när alla hävdar att just deras spel är ett nybörjarspel menar de att det är bra som nybörjarspel. Samtidigt kan man hävda att Rolemaster är ett nybörjarspel eftersom det finns folk som har börjat spela med det.


/Dimfrost
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

Hallå,
BRA - och berättigad - fråga, önskar den här debatten kom upp oftare. DOD är ju trots allt det mest kända rollspelsvarumärket i norden och - skulle jag vilja säga - det enda som är känt utanför rollspelskretsar.

Det är inte helt enkelt. Om man visste att tillströmningen av unga - nya - spelare skulle vara större än den befintliga marknaden hade saken varit biff. Då hade man kunnat göra ett skitsimpelt nybörjarrollspel utan att vara "rädd" för att tappa den befintliga marknaden. Tyvärr tror jag att svaret är rätt enkelt - unga - nya - potentiella spelare söker sig hellre (men inte alltid) till datorspelen.

Den väg som vi har valt med DODT är att göra själva "grundmotorn" enkel men ändå så djuplodad att erfarna spelare kan tycka att det är kul (en kombination som vi faktiskt tror är vad även erfarna spelare vill ha). Trots mycket text (som med stor sannolikhet är avskräckande) så är regelsystemet relativt simpelt. Dessutom valde vi att göra en BOX, vilket också det lättare drar till sig en ny krets av rollspelare. Det är lättare att plocka ner en BOX än två böcker och köpa tärningar över disk.

Utöver det så tror vi att "settingen" med alla bilder tillsammans med att vi lanserar det som ett "äventyrsspel" gör att färre tvekar.

En sak som vi dock har märkt är att det redan i och med DOD6 så kom det en hel del "nya" rollspelare och köpte Drakar och Demoner. Om det beror på namnet eller settingen eller word of mouth låter jag vara osagt. Någon gjorde en ålderspoll på riotmindsforumet för ett tag sedan. Om jag inte minns fel så var medelåldern på dom som hängde där betydligt lägre än vad jag förväntade mig. Inte nog med det, många har stannat kvar också.

Men för att svara på din fråga.

"Hur tror ni DoDT fungerar som nybörjarrollspel? Tror ni det är lämpat för att dra in nytt folk i hobbyn?"

jag tror att det funkar bättre nu med en box än tidigare. Tyvärr tror jag dock inte att det handlar så mycket om produkten som om hobbyn. Rollspel är ingen "uppåtgående" industri och därför skapas inget "naturligt" sug efter rollspelsprodukter. Tyvärr kan inte RiotMinds göra speciellt mycket för att ändra på det. Sverok hade kanske haft mer att bidra mer men dom har valt en annan strategi.

På toppen av detta handlar impulsförsäljning nästan enbart om hur man "displayar" produkterna och eftersom rollspel lever en borttynande tillvaro långt bort från de "finaste" och "mest tillgängliga hyllorna" är man förpassad att anpassa sig efter den marknad som finns och istället försöka åsamka så lite skada som möjligt för den stackars sate som letar sig in bland de dunklare delarna, hittar boxen och i ett svagt ögonblick bestämmer sig att spendera sina surt förvärvade slantar på något han inte har en aning om, eller vag hört någon på skolan viska om.

Angående spelexempel så tycker jag att du har rätt, däremot håller jag inte med dig om att sådan behöver finnas i en bok. Regelexempel däremot mår bra av att finnas i en bok. Spelexempel kan gott och väl finnas på webben, vilket det också gör (även om vi behöver uppdatera våra). Varför då? undrar du kanske. Av den enkla anledningen att:

1) en potentiell köpare kan bilda sig en uppfattning hur man spelar rollspel innan han går och köper en box och dessutom få det i en "icke avskräckande" form.

2) han styrs till en plats som har MER material att erbjuda och en villig community som gärna hjälper honom/henne att bli hooked.

Viktigare än spelexempel tror jag är ett enkelt introduktionsäventyr så att man själv kan bli "hands on" med en gång lixom. Vi har gjort ett sådant äventyr som hänger med boxen som också ger tips till spelledaren. Om det är enkelt nog är jag dock inte rätt man att svara på.

Angående ordförklaringen... cool idé.. På riotminds forum han några eldsjälar börjat sammanställa en sådan. Kanske kan man utveckla det och göra en digital version. Tyvärr tror jag inte att folk vill betala för det i pappersform. Fast du kanske menade mer en ordförklaring av speltermer? Vi har försökt göra mer än så, vi har i båda böckerna försökt att beskriva hela systemet "i korthet" så att man ska få en överblick innan man tuggar i sig de 500 sidorna.

Theo
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,545
Location
Stockholm
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

Tack för ett intressant svar. Alltid spännande att höra hur folket på andra sidan kontokortsmaskinen ser på saken. :)

Det är lättare att plocka ner en BOX än två böcker och köpa tärningar över disk.
Sanning. Men jag tror tyvärr att priset förhindrar de flesta impulsköp. Nu vet jag iofs inte hur många som kommer in i hobbyn genom att bara råka se ett spel i affären. Jag själv är nog det enda exempel på det som jag känner till.

Spelexempel kan gott och väl finnas på webben, vilket det också gör (även om vi behöver uppdatera våra).
Det är faktiskt en bra idé. Men då kan jag rekommendera att ni gör en tydlig "lär dig spela" eller "vad är rollspel" knapp någonstans på hemsidan. Nuvarande "om rollspelen" tolkar jag som att det är där man ska titta om man enbart vill ha produktinfo.

Vi har gjort ett sådant äventyr som hänger med boxen som också ger tips till spelledaren. Om det är enkelt nog är jag dock inte rätt man att svara på.
Jag tror absolut att det är ett bra introäventyr. Kort, enkelt, många råd. Lätt att förstå intrigen. Inte som många andra intron som är mer en introduktion till förlagets egna kampanj än någon annat.

Ang. ordförklaring så menade jag att man direkt kastas in i en massa trudvangsspecifika ord och begrepp. Platser, folkslag, historiska företeelser. Jag är inte direkt en trudvangsoskuld, men jag ahade svårt att hänga med i alla fall. Så även om man inte har en regelrätt ordlista så skulle någon sorts förklaring suttit bra. Om så bara som en bisats i texten.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

"Det är faktiskt en bra idé. Men då kan jag rekommendera att ni gör en tydlig "lär dig spela" eller "vad är rollspel" knapp någonstans på hemsidan. Nuvarande "om rollspelen" tolkar jag som att det är där man ska titta om man enbart vill ha produktinfo."

SKITBRA idé... jag ska be Magnus fixa en sådan direkt!

angående priset så vet i tusan alltså... kids lägger 700 spänn på ett xbox-spel som dom spelar i en månad och sedan är det slut. Men rent generellt så är ju pris alltid en "tröskel" no doubt about it.

theo
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

Sverok hade kanske haft mer att bidra mer men dom har valt en annan strategi.

Eh, va? Hela förbundets syfte är att främja spelhobbyn. Vi har bjudit in samtliga rollspelsföretag i Sverige att skriva nybörjaräventyr till deras rollspel, som vi trycker och distribuerar GRATIS åt er till alla föreningar som vill ha under Spelveckan (ett jippo som enbart är till för att göra reklam utåt och dra in nya i hobbyn), och materialet kommer antagligen att finnas "länge" bland Sveroks "kapital" och gå att använda även i framtiden.

Exakt vad är det mer som du vill att vi ska göra? :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

Coolt! Vet du hur många företag som har nappat? Det här var en riktigt bra idé.


/Dimfrost
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

angående priset så vet i tusan alltså... kids lägger 700 spänn på ett xbox-spel som dom spelar i en månad och sedan är det slut. Men rent generellt så är ju pris alltid en "tröskel" no doubt about it.
Nu är ju jag lätt fanatisk rollspelare, och har lagt ner ganska stora pengar på min hobby...

Men när jag var ny, innan jag hade riktig koll hade jag nog häldre lagt mina pengar på ett datorspel... Boxen, vad gick den på, 500 spänn? Det e ganska mycket för en som bara hört talas om rollspel, jag vet hur osäker jag var bara på det där med karaktärer inför mitt första rollspelande... Jag tyckte det verkade kul, men fattade inget av det... Datorspel fattar man, det är enkelt... Bara att lägga i CD skivan och dra igång... När man fattar är det mycket lättare att punga ut en massa pengar...

Varför inte skriva ihop ett litet häfte med grundläggande regler, inte så många yrken, lite enkel magi och mycket trudvang-stämning? Lite troll och mörka skogar... Värden på ettpar monster och lite introduktion till rollspel i allmänhet...
Kanske även ett kort och enkelt äventyr som mest går ut på att hitta den stora skatten i den mörka skogen med det farliga trollet...

Man kan antagligen (tror jag) komprimera DoD till ett litet häfte på 60-70 sidor... Självklart kommer mycket tappas bort i processen, mycket förenklat och mycket saknat (speciellt för oss som spelat mer)... Man kanske även skulle begränsa sig till T6 och T20 (och en billig T20 eller två kanske man kunnat skicka med häftet)

Med färre yrken, kortare beskrivningar (av t.ex. yrken), färre färdigheter och i princip ingen religion, kanske bara lite paralleller till vikingatiden så hade det kanske gått...
Och mer förklaring av hur man spelar rollspel, kanske 1 sida med ett spelexempel...

Trots att det inte hade varit så mycket att hurra för för oss vana spelare så tror jag att man kunnat uppnå ganska mycket... T.ex.
<ul type="square">
[*] Hade kunnat ge en introduktion - förklara hobbyn på ett kort och enkelt sätt
[*] Billigt - Folk som hade hört om drakar och demoner hade kanske kunnat lägga ut någon hundring eller två när de skulle ut på scoutläger i skogen.
[*] Reklam - Man hade kunnat ha med internetadresser till riotminds hemsida, och där snärjt nybörjarna än mer. Plus att när man väl testat och insett att det inte är så svårt, och faktist ganska roligt så kanske man kan lägga mer pengar.
[*] Man kan säga att allt som behövs för att spela finns i detta häfte, regler, karaktärsblad, äventyr, förklaringar, tärningar. - Man behöver helt enkelt inte vara rädd för att vara "tvungen" att köpa en massa dyra supplement och tillbehör...
[*] Man kan marknadsföra det som introduktion - Man behöver helt enkelt inte tänka på att tillfredställa både nya spelare och gamla veteraner...
[/list]

För det är ju så, att ungar lägger 700 spänn på TV och datorspel... Men när man inte är insatt i hobbyn tänker man nog mer "hur kan dessa böcker vara så skitdyra, när man kan få en skönlitterär bok för under hundra...?"
Jag förstår undran, och sedan att det alltid finns en stor drös supplement som också kostar massor avskräcker nog de flesta som knappt får hela sitt barn/studiebidrag...

Samma gäller nog för föräldrar till dessa icke-rollspelare... Mina föräldrar fattar fortfarande inte hur jag kan lägga flera hundra på soft-cover böcker som ligger på ca 150 sidor (talar nu om supplement till Eon)...

//k7e9 - Tycker till, lite...
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG OT

Jag vet att det finns många eldsjälar inom Sverok som gör ett toppenjobb, och jag respekterar det jobb dom gör. MEN man borde väl krasst kunna konstatera att Sveroks strategi de senaste tio åren knappast fått in FLER rollspelare till hobbyn. Snarare har man lagt rätt mycket resurser att stötta dom som redan spelar.

Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel, jag bara konstaterar att det är så. Det är också därför jag skriver "kanske hade"... Det är mycket möjligt att om man INTE hade valt den strategin så hade man tappat den lilla skara som fanns kvar. Jag personligen tror inte det, men jag vill heller inte utesluta det.

Jag måste säga att tidningen FENIX är ett helt lysande exempel på hur man kan nå ut till nya målgrupper och få hobbyn att växa - så gott det går. Alla rollspelsföretag gör "gratisäventyr" hos Fenix i så gott som alla nummer.

Utan att nedvärdera någon eller ta bort cred för det Sveroks gör så tror jag att Fenix når ut till fler potentiella rollspelare än de aktiviteter som Sveroks gör. Nu vet jag att Sveroks gör mer än SÅ, så det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Det tog två år innan någon från Sveroks på allvar hörde av sig till RiotMinds och ville ha ett samarbete. Att man nu vill göra ett "gratisäventyr" är toppen, men kanske borde man ha frågat "branschen" innan vad som kunde ha funkat för att få hobbyn att växa. Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång.

Theo - som bör tillägga att detta är min egen och inte RiotMinds reflektion. Vad dom andra på RiotMinds anser har jag ingen aning om.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

Järnringen och Rävsvans, än så länge.

Utopia Lund ska göra figurspelsterräng också dock, men den är ju inte rollspelsrelaterad egentligen.
 
Top