Nekromanti DoDs eventuella nybörjarvänlighet

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
För inte så länge sedan insåg jag att en av mina yngre släktingar, en liten pilt som jag vant mig vid att ha krälandes runt mina fötter glatt jollrandes, helt plötsligt var på väg att fylla 13 år. När jag insåg det fick jag den självklara insikten att grabbens framtid måste säkras och att han naturligtvis skall ha ett rollspel i födelsdagspresent. Något annat än ett spel på svenska antar jag att det inte är tal om, så vad jag undrar är: är DoD6 ett bra nybörjarspel? Motivera gärna och/eller föreslå ett annat spel.

/Anders (som med glädje ser fram emot att inte längre vara släktens enda förtappade själ)
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Nybörjarvänligt, med dagens mått mätt ...

Spelet är knappast lika nybörjarvänligt som de gamla Drakar
och Demoner-spelen. Men måhända är det så enkelt det kan
bli, i dagen rollspelarsverige. Kanske det är därför färre person-
er lockas in i hobbyn, nu för tiden, man orkar inte sätta sig in
i 300-sidorsluntan med regler.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad finns det för alternativ om man begränsar sig till levande svenska rollspel som det kommer ut tryckta produkter till? Något av Neogames kan ju knappas räknas som lämpat för nybörjare /images/icons/crazy.gif

Möjligtvis kan man ladda ned och skriva ut något men det ger ju ett litet sunkigt intryck :gremsmirk:
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Skeptisk

Jag är en aning skeptisk till att börja med ett rollspel med en 2-300 sidor regler, så det bästa vore nog att försöka hitta ett ex av Drakar v:2 till att börja med. Vem som helst kan lära sig reglerna och kasta sig in i sitt första äventyr samma dag som det införskaffas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svenska fantasyrollspels nybörjarvänlighet

Tja...frågan är, som någon annan påpekade: Finns det några andra alternativ? Eon må vara tusenfalt bättre än DoD6, men nybörjarvänligt är det sista det är, och särskilt många andra svenska fantasyrollspel finns ju inte direkt på marknaden -
Gondica, Gemini och Chronopia kan man räkna ut direkt, för obskyra, och Västmark är inte direkt nybörjarvänligt det heller, trots ett infantilt regelsystem - alldeles för historiskt orienterat.

Alternativet är isåfall att använda en äldre version av DoD. Fast att ge något begagnat i present är ju lite tråkigt (och plånboksmördande, med tanken på vad äldre versioner av DoD, undantaget Chronopia, kostar).

Nej...unga nybörjare behöver i regel en koboldperiod - och det enda som duger till det för närvarande är Drakar och Demoner, sjätte utgåvan.

- Ymir, analyserar en aning
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Brr...

Eon må vara tusenfalt bättre än DoD6

Bättre då ut något annat perspektiv (ditt eget?) än det aktuella för diskussionen (nybörjarvänligheten) antar jag.... :)

och särskilt många andra svenska fantasyrollspel finns ju inte direkt på marknaden

Nybörjare innebär inte nödvändigtvis fantasy. Jag känner folk som börjat med såväl star-wars som ghost busters.

Gondica, Gemini och Chronopia kan man räkna ut direkt, för obskyra,

Finns chronopia ens "på marknaden"? Gemini? Gondica vet jag för litet om för att uttala mig om dess nybörjarvänlighet...

Obskyritet är inte heller så extremt relevant med tanke på att det är _nybörjare_ vi pratar om.... Alla spel är obskyra för dem.

och Västmark är inte direkt nybörjarvänligt det heller

Men _mindre_ obskyrt? /images/icons/crazy.gif

, trots ett infantilt regelsystem

Ett påstående som jag är oense med på flera nivåer:
Västmarks regelsystem är inte "infantilt"
"infantilt" regelsystem är inget krav för nybörjarvänlighet.

Om du inte med "infantilt" avser "enkelt", men det är en för vansinnig värdering för att jag skall kunna tolka in den i ditt påstående utan att du godkänner den :)

unga nybörjare behöver i regel en koboldperiod - och det enda som duger till det för närvarande är Drakar och Demoner, sjätte utgåvan.

för att det är så koboldiskt då antar jag... Ett påstående du gärna får underbygga litet med argument om du vill bli tagen på allvar :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fler Svenska nybörjarrollspel!

Baldyr har SÅ rätt när han säger att det behövs ett slags semi-rollspel.. Skulle Neogames släppa något sådant, eller hur var det?
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
DoD6 fungerar nog i praktiken som det stora nybörjarspelet i Sverige idag, på gott och ont. (På sätt och vis ger nog DoD6 en annan bild av rollspel och fantasy än vad Chronopia-/Eon-generationen har fått. Alltså att betoningen ligger på saga och äventyr - inte på simulering och/eller detaljerade regler eller spelvärldar, alternativt jättelika vapen och andra orimligheter. Jag misstänker alltså att den nya generationen rollspelare - alltså alla de som har DoD6 som första kontakt med hobbyn - kommer att ha en annan syn på företeelsen än exempelvis Äventyrsspels-generationen och Chronopia-/Eon-generationen.)

Däremot har DoD6 sina brister som nybörjarspel, tror jag. Dels kan den rena mängden text i boken vara avskräckande - någon måste trots allt orka läsa igenom den (hellst hela boken, dessutom). Vidare ges inga bra spelexempel eller förklaringar på hur rollspel egentligen går till. (Här måste man ge eloge till Neogames för deras lilla folder "Vad är rollspel?" som vi brukat skicka till nybörjare, oavsett vilket spel de beställer.) Reglerna är också ganska otydliga - varken jag eller min sambo (som båda är gamla DoD-spelare) lyckades lista ut hur man gjorde en rollfigur på första försöket! (Och när vi väl lyckats skapa en exempelrollfigur så visade det sig att den inte var helt regelriktig./images/icons/hairy.gif) Dessutom medföljer inga av de sex (?) olika tärningar som används i spelet. (Fast den kritiken gäller alla svenska rollspel numera.)

Vi skänkte för övrigt ett exemplar av DoD6 till min sambos brorssöner, varav den äldsta lär vara i 9-årsåldern. (De är antagligen för unga för rollspel men min sambo började faktiskt själv i den åldern.) Fast nog tvekade vi inför att ge den tunga boken till knattarna (ja, de är faktiskt tre till antalet - och de är brorssöner/images/icons/smile.gif). Omslaget var säkert snyggt men jag betvivlar att innehållet (hundratals sidor text samt grovhuggna svartvita bilder) lockar till läsning, tyvärr. Tärningarna som vi bifogade var säkert spännande i sig men frågan är om de någonsin kommer till användning... Om gossarna ska förstå vad dels DoD6 går ut på eller vad rollspel kan vara i övrigt så krävs det nog att vi lär dem hur man spelar, men det återstår alltså att se. Den pågående fantasy-trenden kanske kan göra dem nyfikna, vad vet jag? (Vi har i alla fall planterat ett frö, eller nåt.)

/Baldyr
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
HAIL EON!!!

Neo-kultisten har talat.../images/icons/wink.gif (Get a life!/images/icons/crazy.gif)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Fler Svenska nybörjarrollspel!

mjo, Hjältarnas Tid var ju på väg en gång - och jag har har t.om läst igenom det mesta av det. Väldigt grundläggande regelsystem och system för rollpersonsgenerering - lite i stil med Vägen. Men jag vet inte vad som hände med det sedan.. synd tycker jag för det hade kunnat bli bra...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fler Svenska nybörjarrollspel!

Väldigt grundläggande regelsystem

Jag måste bara fråga: hade det OBT6?

synd tycker jag för det hade kunnat bli bra...

Japp... det är tragiskt att behöva svara på frågan "Rollspel låter kul, vad skall man börja med" med "eh, vet inte... det är svårt..." :/

Man kanske skulle titta närmare på Vägen, även om jag är naturligt misstänksam mot allt som har med krykan att göra...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Fler Svenska nybörjarrollspel!

Jag måste bara fråga: hade det OBT6?

jag kommer faktiskt inte ihåg, det var säkert ett år sedan jag läste texten.

Och vad gäller Vägen så är det ju ett ok spel, det är ju Anders Blixt som skrivit och Ackegård som illustrerat om jag inte minns fel. Det är ju bara att hoppa över kapitlet om moral och etik i rollspel om man inte vill läsa om sånt. Klart att några fler besvärjelser och yrken (finns väl fyra tror jag) inte hade skadat...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Vägen

Jag är nog inte speciellt insatt i just Vägen-rollspelet, men det är måhända inte tänkt att fungera som ett "riktigt rollspel" i längden. Jag misstänker därför att det saknar regler för både generering och förbättring. Och antalet besvärjelser behöver ju inte vara fler än vad som används i de medföljande äventyren.

Vill man kunna göra egna rollfigurer och förbättra dem så får man helt enkelt köpa ett kommersiellt rollspel istället. Även om ingenting givetvis hindrar en att på egen hand utveckla Vägen till någonting eget. Just generering och förbättring är exempelvis två regelkoncept jag inte personligen anser mig behöva. (Däremot vill även jag ha vissa riktlinjer för att skapa rollfigurer, liksom för "utveckling". Skillnaden är att det inte behövs några absoluta regler för att reglera dessa saker, liksom de inte är några "mål" i sig i spelet.)

Konfirmationsrollspelet Tellus däremot är skrivet som ett fullständigt rollspel, med både generering och förbättring. Huruvida det däremot är nybörjarvänligt har jag svårt att uttala mig om, men det lär i alla fall inte vara något optimalt val. (Det är bland annat på grund av dessa saker jag misstänker att Tellus inte är speciellt väl anpassad för konfirmationsundervisning...)

/Baldyr
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Nostalgi!(OT)

Hmm
Har inte sett det sen början av 90 talet då vi spelade det
Sen gjorde sig min kompis sig av med det
Har för mig att dte var kul och ganska så actionfyllt
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Saken är den att enligt denna "undersökning" så har 86% kommit i kontakt med rollspel genom släkt eller vänner, och åtminstone 95% av de fallen så tror jag har skett så att den som kommit i kontakt med rollspel har gjort det genom att vara med på ett spelmöte.

Om SL är någotsånär erfaren är avancerade regler inte så stort problem, jag tror inte att det skulle vara lämpligt med EON, men de flesta rollspel som har simplare regler borde gå bra så länge SL kan sin sak.

Och då tror jag att att DoD 6 är ett ganska bra spel. Bättre finns det säkert, men då SL förstått reglerna så är det bara karaktärsgenereingen som kan ses som komplicerad för spelaren, själva spelet är mycket simpelt.
Dock finns det en nackdel som kan göra att DoD 6 inte är riktigt lämplig, och det är för att det inte grundar sig på "standarfantasy". Då de flesta med någon form av böjelse åt fantasyhållet säkert har sett LoTR på bio så kan Trudvang kännas lite främmande, och då det är det första intrykcet som är det viktigaste så kan det gå lite dåligt. Även om jag inte tror att risken är särdeles hög.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Statistikens baksida

Saken är den att enligt denna "undersökning" så har 86% kommit i kontakt med rollspel genom släkt eller vänner, och åtminstone 95% av de fallen så tror jag har skett så att den som kommit i kontakt med rollspel har gjort det genom att vara med på ett spelmöte.

Problemet med den teorin: Anta att Egon Svensson hittar ett rollspel i sin lokala spelaffär. Han blir nyfiken och köper detta. När han läser igenom det blir han ännu mer intresserad och bestämmer sig för att testa det. Sagt och gjort samlar han ihop 3-6 vänner och börjar försöka spela.

Hur kommer dessa personer svara på enkäten? Alla utom Egon själv kom ju i kontakt med rollspel genom släkt eller vänner, genom att helt enkelt vara med på ett spelmöte.

Om man antar en spelledare + 4 spelare som genomsnitt (gissar vilt) så _borde_ ca 80% svara "genom släkt eller vänner" även om alla började som Egon och hans vänner...
 
Top