Nekromanti DOD6Reviderad Stridskapacitet

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Kan någon förklara hur stridsgrund och stridskapaciteten fungerar i den reviderade upplagan av dod6. Jag blir bara snurrig när jag ser det. :gremconfused:

Förresten under alvernas fömågor: Vad i hela ofridens namn menas med regenera? jag vet vad regenerera är för något, men det där andra vet jag inte, är det ätbart? :gremtongue:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men vafan. Har de vart inne och mucklat med stridskapaciteten? Jag gillade ju den. Har du förstått hur det funkar i den vanliga upplagan?

Äh, lika bra och dra det.

I DoD6 classic så får du din STY + FYS + SMI / 3 i Stridskapacitet grund, när du skapar en gubbe. Dessa ska du fördela på minst en parering med 3 i FV, och sen valfritt(har man 10 kan man sätta 5 i sin första attack och 5 i sin första parering, har man 15 kan man kanske sätta 6 i sin första attack, 4 i sin andra och 5 i parering eller 10 i sin första attack och 5 i pareringen eller tvärsom eller...). När du levlar/erfar kan du sen lägga ut mer stridskapacitet på dina attacker/pareringar eller köpa flera och detta kallas då din stridskapacitet. Detta avgör sen hur duktig du är på de vapen du behärskar, de som du har valt när du köpt Vapenfärdigheter. Har du Vapenfärdighet Närstridsvapen 2 och har valt stridsyxa och bredsvärd och sen Vapenfärdighet Avståndsvapen och har valt långbåge är du lika duktig på att slåss med yxa och svärd som du är på att skjuta långbåge.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Jupp de har mucklat :gremwink:

Ja jag har förstått den vanliga. Och den skiljer sig från den ursprungliga dod6. Först räknar man ut sin sk-grund beroende på dina värden i vissa grundegenskaper. Låt oss säga att man får 13 sk-grund. Sedan ska man lägga dessa poäng på tre olika grupper:

Exempel:
1 Vapen
attack: 5, 3, parering 5
2 Sköld
parering 7, 6
3 Nästridsvapen och sköld
attack,7 parering 6

om man bara är beväpnad i strid med ett vapen använder man grupp 1, om man bara har en sköld använder man grupp 2, etc.

Sedan ska man på något vis, som jag inte hänger med kombinera dom här med sitt färdighetsvärde i någon vapengrupp.

Jag är minst sagt förvirrad
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Huä. Det låter krångligt, men förhoppningsvis hjälper det att få till striderna.

Jag äger tyvärr inte den reviderade upplagan än så jag kan inte hjälpa dig mer. :gremsmile:
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag ska beställa Drakar och Demoner 6 snart, inte den reviderade uuplagan. jag ahr läst den första boken 2 ggr tror jag, men det går inte höja stridskapaciteten från början eller? Jag menar typ att om man har 10 i SK grund, lägegr 5 på varje från början, kan man inte höja den från början också med dina EP/ERF? :gremconfused:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag har inte ens tittat i, eller på den reviderade upplagan, men när jag halvläste lite i något av de senare inläggen fick jag för mig att göra ett försök vad gäller en förklaring av dod6:expert stridsregler. Kanske kan det hjälpa något.

Önska mig lycka till.

Men först och främst så har varje gubbe en Sk-Grund.(sty+fys+smi/3)

Harald har 13 i Sty, Fys och i Smi, det ger honom 13 i Stridskapacitetgrund. (13+13+13/3=39/3=13)

Sen har du ett vapen fv som du lägger till på din sk grund och för Sk för det aktuella vapnet/vapengruppen.

Harald behärskar två vapentekniker, stickvapen till fv4 och 2hsvärd till fv 6. Detta ger honom en Stridskapacitet vad gäller stickvapen på17 (grund sk 13 + vapen fv 4 =17) och en Stridskapacitet vad gäller 2h yxor på 19 (grund sk 13 +yxa fv 6 = 19)

Så långt hyfsat enkelt(hoppas jag.) Denna Stridskapacitet:yxa respektive stickvapen bildar varsina 'stridspölar' som du inför varje attack kan dela in i olika många attacker/pareringar. För enkelhetenskull så lämnar vi stickvapnet och koncentrerar oss på 2hyxan.

När du nu ska dela in dina attacker/pareringar så bör du tänka på att för att kunna få attack nr 2 måste du CL 5, (chans att lyckas, allstå så många stridspoäng du tar från pölen till aktuella attacken), och för att attack 3 krävs 5 poäng i attack 2 osv, max fyra attacker. Att dela ut poäng på pareringar funkar på samma sätt.

Harald som står inför 2 starka skogstroll beslutar sig för att slåss väldigt offensivt, och delar därför ut sin stridskapacitet på följande sätt, attack1 Cl 9, attack2 CL 7 och för säkerhetskull tar han en liten parering, CL3.

Och hur du delar in poängen beslutar du inför varje strid, har karaktären färdigheten taktik kan han ändra mellan varje stridsrunda, om han vill.

Detta är hur jag uppfattat reglerna enligtboken, och kör ungefär så, även om mina spelare mitt under en strid får välja att ändra sina attacker/pareringar om dom så önskar, utan färdigheten taktik.

Hoppas det kan hjälpa och inte rörde till allt för mycket.
 
Top