Nekromanti DoD6E utan levels?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tänkte bara fråga hur det fungerar i DoD6 utan levels. Är det som i gamla versionerna att man förbättras bara i färdigheter man använder?
Har oxå hört att stridssystemet är annorlunda, på vilket sätt?
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Som jag gör.

Det finns några olika sätt som man kan använda sig av då spelarna ska bli bättre. Jag anväder mig av sättet att man får omvandla ÄP till FP, ocho det färmst eftersom gubbarna var av det gamla levelsystemet (vilket vi tyckte var en frisk fläkt) så vi konverterade gubbarna så gott det gick.

Stridssystemet är också lite annorlunda. Man kan "krångla" till det i olika grad, men eftersom vi även kör Eon & N2 så tyckte vi att det räckte med "stridsavancerade"-spel. Jag kommer att köra på det nya sättet, men så enkelt som möjligt.

Personligen så gillar jag expert skarpt. Det är samma DoD6-känsla men lite mer förfinat. För dem som har spelat DoD6 förut så kan det dock bli lite problem med "konverteringen", men som det står i boken så går det, bara man har "fingertoppskänsla och lite fantasi".
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
I D6E fungerar det mycket bra utan yrkesnivåer. Det är dock en del att hålla reda på när det gäller färdigheter på grund av att de har expanderat antalet färdigheter såväl som reglerna för dem.
Stridsystemet är i grund och botten förändrat så att du endast har din SK-Grund, och till denna lägger du sedan FV i vapen/sköldfärdighet för att få fram din Stridskapacitet med det vapnet.
Dynamisk stridskapacitet är även infört om man vill använda detta. Det innebär att du väljer i varje rond hur många poäng du vill placera på attacker och pareringar. Det finns dock en förenklad variant av detta system.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Följdfråga

Hur fungerar besvärjelserna när levlarna är borta?
Exempelvis attackbesvärjelserna ökade ju i skada med ökad level...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Följdfråga

Ett visst FV i Besvärjelsekonst (en av de fyra viktiga färdigheterna för en magiker) motsvarar en kunskapsnivå, som också motsvarar en viss yrkesnivå.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Följdfråga - Magi någon?

Bra fråga. Har ingen aaaaning faktiskt, trots att jag glott på samtliga sidor i boken. Det skulle uppskattas hur KP respektive magierna ökar om man kör utan yrkesnivåer, för som jag uppfattad det så offrar man ÄP för att kunna köpa FV, men då dröjer det ju längre innan man går up en YN.


Storuggla, tjoho för förkortningar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Följdfråga

Pinsamt. Ska kolla igenom färdigheterna lite mer tror jag.


Storuggla, som märkt att Gyckelkonster kan ge plus på kastvapen
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Några svar ...

KP ökar du med färdigheten Kroppsbyggnad (s. 65), du får 1T4 KP per FV.

SPI-poäng ökar du med färdigheten Vitnerlära (s. 85).

FV i färdigheten Besvärjelsekonst (s. 44) avgör vilken effektiv yrkesnivå dina besvärjelser har.

Yrkesnivåer finns inte i D6E. Det enda du spenderar ÄP på är färdigheter och grundegenskaper.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Några svar ...

Där ser man på. Efter lite bläddring i boken så har jag kommit fram till att det är glasklart trots allt. Allt som krävdes var boken och Dantes inlägg här. Det blir nog folk av mig också ska ni se.
Sen vill jag bara påpeka att jag är jefligt impad av boken i sig, läcker grunka, det är vad det är. Tummen upp för layouten, nu ska jag bara lusläsa alla färdigheterna inan mina spelare gör det. ^_-


Storuggla, vill spela istället för att spelleda ibland
 
Top