Nekromanti [DoD6E] Regelfrågor angående färdigheten Hantverk

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Tittade över möjligheten att göra en Hantverkare till DoD6E som rollperson. Jag kan dock inte riktigt förstå hur bra mina föremål blir.
Antag att jag trotsar reglerna och skaffar FV 7 från början och försöker tillverka ett svärd.

Fråga 1:
Om jag har 7 och slår 4 blir differensen 3. I tabellen på sidan 57, skall jag då kolla på raden 0-4 eller 2-5 eller får jag välja? Jag tror i så fall jag föredrar 'Hyfsat' framför 'Mindre bra'....

Fråga 2:
Jag tillverkar ett nytt svärd och lyckas slå 2, vilket ger differensen 5. Antag att jag då får titta på raden 5-8. Då hamnar jag på kvalitet 'Bra' vilket är den högsta kvalitet som jag kan uppnå med mitt FV 7. Enligt texten på sidan 57 får jag då istället flytta mig till raden 0-4 på nästa nivå (FV 8-12), vilket helt plötsligt degraderar mitt svärd till 'Hyfsat'. Det verkar ganska kasst.
Fast om jag får flytta mig till den raden kanske jag kan ta 4:an (0-4) och flytta mig upp till gruppen 2-5 (där 4 också får plats), och sedan göra samma sak där med 5 som får plats i 5-8, så är mitt svärd raskt tillbaka på 'Bra' igen.

Kan någon upplysa mig om hur fint mitt svärd egentligen är?

/Benax
 
Top