Nekromanti DoD6 stridssystem.

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag har varit fast i DoD -91 med en hel del modifikationer allt för länge, så jag tänkte höra hur DoD6 fungerar?

Jag kollade lite i regelboken och såg att i stridssystemet så delar man upp sitt stridsvärde på vad man vill göra. Hur fungerar det rent praktiskt? Jag menar blir det bra flyt i striderna? för det är det jag vill ha, snabb action utan för mycket tänkande...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Det finns massor med folk som spelar med stridssystemet i DoD6 (som i och för sig varierar en del mellan grundboken och Expert:Rollpersonen), men själv ger jag inte mycket för det. Det lider av det gamla tennissyndromet, alltså att striden mer ser ut som en tennismatch än en strid: de som slåss turas om att ge varandra ett hugg. Så tycker inte jag att strid ska vara. Strid ska vara snabb, taktisk (alltså att spelaren har något val att göra, och inte bara slå tärningarna och säga "jag hugger") och olika figurer ska slåss på olika sätt (så att enda skillnaden mellan ett troll och en alv inte bara är att trollet gör mer skada och är sämre på att träffa). Inget av systemen till DoD6 uppfyller det. Dessutom är de långsamma. Mitt favoritsystem bland de kommersiella är taktikkorten i Skymningshem: Andra Imperiet, som verkligen gör striderna till något helt nytt.


/Dimfrost
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Det går snabbt, men det blir så förbannat tråkigt i längden.
Men det är rätt go' stämmning i spelet :gremlaugh:
 

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Jag tycker att det är inte allt för realistiskt och inte allt för orealistiskt. Alltså mittemellen. Det jag tycker är bra är att man inte kan ha förmånga attacker och inte förmånga pareringar.Det är ungefär som i eon men ändå inte.
För att där så får man utmatning när man gör något i striden och i dod6 så har man ju ett visst begränsade attacker samt pareringar.
Det jag menar är att man inte kan attackera samt parera hela tiden på en stridsrunda som man kan i eon(men i eon så kan man undvika som är nästan vanligast). Men då får man utmatning och i dod6 så har man vissa attacker och pareringar men inte mer än fyra attacker och pareringar. Så det går ihop på ett litet sätt om man tänker väldigt noggrant.

Kanske lite försvårt att förstå men ialla fal något åt det hållet :gremwink:

MvH Jonas
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Å andra sidan, stridssystemet är betydligt fräschare än i gamla 91:an, och många liknande T20-system för den delen. Istllet skulle jag vilja trycka på problemet med skadan. Det är enligt min mening främst där som tennissyndromet gör sig gällande. Om bara träffarna får någon reell effekt så vore det inte lika segt men som det är nu så är man inte rädd för att bli träffad. Därmed är det inte tillräckligt realistiskt. Detta anser jag är någorlunda upphjälpt i EON där man faktiskt KAN dö av ETT hugg men med lite schysta modifikationer så kan man nog göra att ens spelare tänker sig för både en och två gånger innan de ger sig i kast med ett bamsigt troll.

/ No-vir
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
"Å andra sidan, stridssystemet är betydligt fräschare än i gamla 91:an,"
1) Varför det? På vilket sätt är det fräschare? Enda förändringen (jag har bara spelat första versionen av DoD6) är att det finns något som heter stridskapacitet..

"stridssystemet är betydligt fräschare än /.../ många liknande T20-system för den delen."
Personligen tycker jag Elric!s regler kickar rumpa med DoD:s (alla versioner)..

"Om bara träffarna får någon reell effekt så vore det inte lika segt men som det är nu så är man inte rädd för att bli träffad. Därmed är det inte tillräckligt realistiskt."
2) Tror du inte att du kanske missförstått baktanken med skadesystemet? Det kanske är meningen att hjältarna ska kunna ignorera småskador.. Eller hur tycker du Die Hard hade varit om han fått skador liknande dem i Braveheart? Om Bruce Willis hade slocknat efter första slaget.. Spännande film.. Med andra ord.. Eon och DoD6 har olika stämning i samma genre..

/Han som ifrågasätter
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Om bara träffarna får någon reell effekt så vore det inte lika segt men som det är nu så är man inte rädd för att bli träffad.

[/ QUOTE ]
Själv tycker jag spelet kan bli nog så blodigt. Man ska inte stirra sig blind på antalet totala KP. Det är inte bristen på dem som tar livet av dig utan det man får var orolig över i DoD6 är istället att få sina olika kroppsdelar utslagna. Dessa tål inte var och en särskilt mycket stryk så det behövs det inte så många träffar för att göra. Dessutom så är rustningar generellt sämre i version 6 än i tidigare utgåvor så nu kan man inte gömma sig bakom stålplåtar på samma sätt.

[ QUOTE ]
....men med lite schysta modifikationer så kan man nog göra att ens spelare tänker sig för både en och två gånger innan de ger sig i kast med ett bamsigt troll.


[/ QUOTE ]
Det känns lite omotiverat med tanke på att samma regler även gäller för det bamsiga trollet. Hur mycket övermänskligt stryk RPna än tycker att de tål så kan de ge sig fasen på att trollet tål mer.

[ QUOTE ]
Detta anser jag är någorlunda upphjälpt i EON där man faktiskt KAN dö av ETT hugg

[/ QUOTE ]
Det går alldeles utmärkt att dö av ett hugg i DoD6 med. En stor och stark filur med ett stort vapen kan utan problem göra 15-20 poäng i skada. En sån träff sänker vanligtvis en normal person oavsätt var den träffar. Hamnar den däremot i skallen behövs en total KP på minst 60-80 poäng för att man inte ska trilla av pinn. Fast det är klart, är det ultrarealism du är ute efter är nog inte DoD spelet för dig utan då ska du nog hålla dig till Eon.

/Anders
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Så här jag vill inte jämför alla system, det är alldeles för tidskrävande, jag ville bara få ett hum om hur det fungerar i praktiken. Ofta tycker jag det fungerar väldigt fint på papper men så fort man börjar spela så märker man hur bristande det är. Jag gillar flyt i mina strider, då det får det hela att bli lite mer adrenalin fyllt.

Att man dör av en träffa, visst i DoD så dör man kanske inte så ofta av en träff(detta -91 DoD), men fan en träff däckar dom flesta. Jag bryr mig inte direkt om det utan bara hur smidigt själva systemet är. Mina spelare klarade sig så fint under en lång tid utan att dö i min väldigt dödliga kampanj, så jag fokuserar på hur roligt det är att spela det inte nått annat...

men tack iaf för alla inlägg, puss på er alla :gremlaugh:
 

Zporl

Veteran
Joined
23 Nov 2003
Messages
19
>1) Varför det? På vilket sätt är det fräschare? Enda
>förändringen (jag har bara spelat första versionen av DoD6) är
>att det finns något som heter stridskapacitet..

Det jag gillade när jag såg iden med SK var att det ger en annan möjlighet att välja hur offensive/defensiv man vill vara i olika strider eller mer viktigt kanske, i olika delar av samma strid. Sen om det räcker för att kalla det hela "fräschare" är en annan fråga....
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
"Det kanske är meningen att hjältarna ska kunna ignorera småskador.."

Jag håller med om att hjältar skall vara tillräckligt hårda och tuffa för att ignorera skråmor, eller till och med ganska allvarliga skador, men den känslan framgår inte i DoD, just därför att även vanliga personer inte lider av samma skador. Det finns så att säga inga nackdelar att överkomma om man får en icke-dödlig träff. Poängen med en hjälte är väl inte att han egentligen tål mer stryk, utan snarare att han uträttar vad han måste trots svåra skador?

För att ta ditt exempel med Die Hard: Visst, Bruce fixar biffen trots sina skador, men han är ju ändå skadad. Det gör ont, han lider, han blöder, osv. Detta skulle kunna motsvaras av Eons "smärta", eller minusmods i DoD, och Bruce är såpass tuff att han fixar det ändå. Men, om man nu inte får några minus, eller inte har någon smärta, är man då en hjälte för att man pallar det?

Lite samma sak som att man måste vara rädd för att kunna vara modig..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Skador och hjältar

"Jag håller med om att hjältar skall vara tillräckligt hårda och tuffa för att ignorera skråmor, eller till och med ganska allvarliga skador, men den känslan framgår inte i DoD, just därför att även vanliga personer inte lider av samma skador."
Ja, jag håller med dig om att känslan inte infinner sig i DoD6.. Det känns mer som att äventyrarna blir allt mer och mer biffigare än att de blir bättre på att ignorera skador..

"...men den känslan framgår inte i DoD, just därför att även vanliga personer inte lider av samma skador. /.../ Poängen med en hjälte är väl inte att han egentligen tål mer stryk, utan snarare att han uträttar vad han måste trots svåra skador?"
Men vem säger att reglerna ska tillämpas på andra individer än rollpersonerna och ibland även spelledarpersonerna? Reglerna behöver inte innebära att de praktiseras på alla spelledarpersoner.. För du skriver ju ändå "hjälte".. Men visst, det är mer en efterkonstruerad tolkning än något som kommer logiskt genom reglerna..

"För att ta ditt exempel med Die Hard: Visst, Bruce fixar biffen trots sina skador, men han är ju ändå skadad. Det gör ont, han lider, han blöder, osv. /.../ Bruce är såpass tuff att han fixar det ändå."
I Feng Shui (som är ett actionrollspel) så har alla 35 kroppspoäng men däremot så kan de få förmågor för att undvika skada på diverse sätt.. Där får man minus om man är 10 kroppspoäng från döden, men minuset är rätt trivialt.. Visst, Bruce grämjer sig över skadorna men det är bara rollspelaren som rollspelar.. Egentligen så har det ingen spelmässig effekt.. Bruce kan fortfarande sparka rumpa med sina motståndare i strid..

I DoD6 så står kroppspoängen också för smärta, om jag minns det rätt (har inte läst reglerna).. Jag vet inte om det finns minusmod i DoD6 för skador men om man jämför någon som har fått 3 dolkstick i sig och ligger på marken och blöder med någon som fått tre dolkstick i sig och kan fortfarande slåss obehindrat, skulle man inte kunna säga att den senare kan tåla smärtorna av tre dolkstick bättre? DoD6 har samma princip Feng Shui som har samma kroppspoäng på alla men förmågor, men DoD6 ökar istället kroppspoängen.. Allt är relativt.. En spark på en hob (eller vanlig människa) har inte samma effekt som en spark på en jätte (eller en hjälte)..

"Lite samma sak som att man måste vara rädd för att kunna vara modig.."
Det behöver inte vara bara för en själv det gäller.. Lille Skutt är ju alltid så himla rädd och han framhäver då Bamse som mycket, mycket modig.. Om bybor springer för livet medan riddaren drar sitt svärd och muttrar något om att "det bara är en level 1-drake" så är riddaren modig jämfört med de andra..

(Huvudargumentet)
Jag håller med om att definitionen för "hjälte" kan skriva som "personen gör något, trots att allt talar emot denne".. Det är en definition av ordet - en defintion av vardagshjälte som används idag.. En annan definition är att hjälten över så mycket mer än de övriga i sin närvaro.. Det är inte bondpojken Garion som plöjer ner draken, utan det är den riddaren Göran.. Med andra ord.. Det finns olika sorters hjältar.. Stirra dig inte bara blind på din version..

/Han som inte har läst om Sankt Göran och draken men antar att riddaren är über
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Har dom inte kvar dubbelhugg så är inte jag me...

Ärlig talat har jag inte kollat in senaste DoD men fan... omslagen ser ju softa ut... ju... uh...
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Vad är dubbelhugg? (NT)

Du vet krigarens handbok, hade väl en vapen teknik som gjorde att du högg två gånger, vilket var ganska dödligt :gremtongue:
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Inte bara dödligt utan även otroligt tufft!

Tänk bara på möjligheterna, kanske man kan dubbelhugga och låta ett av dom dubbla huggen bli ett nytt dubbelhugg, jag menar... det är ju hur bra som hellst!
Som sagt, finns det inte med i DoD 6 så kan inga snygga illustrationer rädda utgåvan...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Vad är dubbelhugg?

Mnja... möjlighteten att hugga flera gånger finns men inte på det sättet du beskriver. Har du bara tillräckligt med stridskapacitet kan du dela upp den på så många attacker du har lust med. Jag tycker de nya stridsreglerna funkar MYCKET bättre än de gamla, både med eller utan Krigarens handbok.

/Anders
 

Zporl

Veteran
Joined
23 Nov 2003
Messages
19
Re: Inte bara dödligt utan även otroligt tufft!

Fast vill man ha det, så är det ju bara att lägga till möjligheten (snällt snack med SL eller egen färdighet om man *är* SL). Själv har jag tagit fram en speciell dvärgstridsfärdighet som jag ska introducera till den av mina spelare som använder yxa (funkar ju bara med yxa). I princip ger den möjligehter till bland annat dubbelhugg, men också svephugg för att anfalla flera motståndare. Vidare finns en form av krosslag för att göra mer skada. För att hålla det hela i schack lite så har jag lagt in en PSY kostnad för att använda dessa specialattacker, det skall således vara något man tar till i speciella situationer.

När FV stiger, minskar PSY kostnad, skador ökar eller avdrag på CL minskar (vi kör med äldre regler, inte DoD 6 men det hade nog gått att fixa). Det finns ett antal extrabonusar vid olika FV nivåer med.

Tycker själv att sådana här specialförmågor, anpassade till olika spelares karraktärer och kampanjerna/historien som utspelar sig är kul. Notera att vi spelar med få dödsfall bland spelarna och de kan således normalt ha samma karraktär i många äventyr.

Har satt grundkostnad 5 PSY för dubbelhugg (notera att det är en full extra attack, har de således hög FV, tex 22, och kan dela upp, så får de en full ny uppdelbar attack. VId FV 20 i Dvärstrid kostar dubbelhugg "endast" 2 PSY men de får då möjlighet till trippelhugg (tror jag börjar vid PSY kostnad 10, fast vid rätt tillfälle kan det vara värt det och avgörande).

Så om du gillar dubbelhugg, varför inte föra indet om det inte finns...
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Men varför inte quadhugg? Jag menar...

Ju fler hugg desto bättre... jag ser egentligen ingen betränsning här... kanske 10 hugg på ett anfall... jag vinner ju ändå alla strider så man kan ju se till att få det avklarat lite snabbare... hmm...
 

Zporl

Veteran
Joined
23 Nov 2003
Messages
19
Re: Men varför inte quadhugg? Jag menar...

Jo, men problemet vore att bli så bra (tillräckligt högt FV) att man får förmågan!! Inte ens trippelhugg är realistiskt för mina spelare att få.

Notera också att det modifierade stridssystemet vi använder gör att man ytterst sällan hamnar i situationer där ett enskillt hugg dödar någon eller huger av kroppsdelar. Därmed inte sagt att ett dubbelhugg inte kan vara avgörande. På grund av psykostnad så kan de inte använda det SÅ ofta. En balans, vilket för oss är viktigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Re: Inte bara dödligt utan även otroligt tufft!

[skamlös reklam]

Jag har gjort en stridstekniklista (22 kb).. Jag kör visserligen med andra regler, men när jag bestämde hur bra förmågorna var så graderade jag in den i en skala mellan 1 till 10 där i är fullkomligt kasst och 10 löjligt.. Det kanske kan ge en lagom PSY-kostnad (eller snarare om du halverar poängen).. Om du vill ha lite fler tekniker så kanske du kan använda dig av listan?

/Han som avslutar sin skamlösa reklam där
 
Top