Nekromanti DoD6 orättvist?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
En kompis till mig köpte DoD6. Jag blev rätt nöjd. Då fick göra en gubbe och på så sätt ta en titt på't. Har själv en erfarenhet på ett halvt dussin år som SL i DoD och spelat det i dussinet år så nyfiken på DoD6 har jag allt varit.

I.a.f. när jag slagit mina grundegenskaper så räknade SL ihop dem. Bara för att jag slagit dåligt så fick jag mindre FP?!
Visst, det kanske är realistiskt (ersätter BC bl.a.)men hur kul är <EM>det</EM> på en skala? Har man slagit dåligt blir gubben dålig. Borde man inte få lite <EM>mer</EM> FP bara för att jämna ut att man slagit så dålig?

/[color:green]Han</font color=green> som blev lite upprörd utav det men fick svälja det (det <EM>är</EM> trots allt bara ett spel)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I.a.f. när jag slagit mina grundegenskaper så räknade SL ihop dem. Bara för att jag slagit dåligt så fick jag mindre FP?!"

<ironi>Gud vad jag lider med dig.</ironi>

Spelbalans är inte att ha lika bra gubbar. Spelbalans är att ha lika roliga gubbar. Det behöver inte nödvändigtvis vara roligt att spela überbra, och det behöver inte heller vara tråkigt att spela skitdålig (å andra sidan gäller även det omvånda).

Gör din rollperson unik, så att den kan tillföra något till spelmötet. Då har du en trevlig och välbalanserad rollperson. Att siffrorna på papperet suger... än sen?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
När siffrorna suger...

...för mycket är det inte kul, tycker jag. En av akerna man vill göra som spelare är att se sin rollperson utvecklas, och är grunden för dålig så blir det inte så. Dels så kommer rollpersonen att dö i första fight, dels så kan rollpersonen vara en så pass dålig grund att den aldrig kommer att bli en bra rollperson. ( Det behöver inte förhindra att gott spelande av karaktären också bidrar till det roliga, men varför inte kombinera olika slags kul!) Det är en del av spelarnas perspektiv, som jag tycker man får ta hänsyn till som SL för att göra det roligare för dem.
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Menar du att om man slår bra så ska man få mindre FP?
Och om man slår dåligt ska man få mer?
Då skulle ju alla ha ungefär samma värden och hur kul är det med ett spel
där alla rollpersoner är riktiga medelmåttorl.

"My god it´s full of stars"/ 2010
 
G

Guest

Guest
Re: När siffrorna suger... så...

Jag själv har infört grundchanser i vissa färdigheter och använt Chronopias tabell för hur mycket GC man får beroende på Egenskapen (Attributet).

Det är lite orealistiskt när en RP har 0 i hoppa, lyssna m.m. och dessutom så har man såfruktansvärt lågt i början att RP:na knapptlyckas med något alls, de är verkligen urkassa på sina yrken och omöjliga på allt annat.

Jag tycker dock att personlighert och RP:ns stil är viktigast.

Så det så!

Mäster Azazel
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Re: Livet orättvist! (nt)

"...life's gonna suck when you grow up / and then you're gonna die."

Dennis Leary

ted - insiktsfull...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Citat

Men snälla Krille! Du missade ju ett tillfälle att citera B5... mår du inte riktigt bra?

"You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them. So now I take great comfort in the general hostility and unfairness of the universe."
- Marcus Cole, A late delivery from Avalon


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Oftast...

...så är det ju ändå så lätt att man klarar det! Man behöver ju inte slå jämt. Ofta så är det ju ren rutin. Ta nu detta inte så allvarligt pöjkar... om man lyckas med allt man gör, hur kul skulle det vara då? Och kom inte och säg att man misslyckas med ALLT... för det gör man inte!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Underbart

"Gör din rollperson unik, så att den kan tillföra något till spelmötet. Då har du en trevlig och välbalanserad rollperson. Att siffrorna på papperet suger... än sen?"

Alltså det är så man smälter. Den förklaringen var bara så satans bra! Har förövrigt också märkt att dåliga (unika) gubbar är roliga... måste vara någon slags naturlag det där.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tanken är...

att man bara skall använda färdigheterna när det handlar om prestationer utöver det vanliga. Normalt skall man änvända grundegenskaperna och modifiera dess utifrån svårighetsgraden för att se om RP lyckas med det han vill. Man skall alltså bara använda färdigheten hoppa då hoppet RP vill utföra är så högt eller så långt att du som SL gör den bedömning för att klara detta hopp så måste RP ha övat hopp, dvs skaffat dig en färdighet i att hoppa. Ur denna aspekt är det inte konstigt om en RP noll i hoppa.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Tanken är...

Eftersom jag är denna omtalade SL som Han pratar om så kanske jag kan kommentera lite...

Det som skulle göra din karaktär dålig var väl inte att hans stats var dåliga (12,15 i medel, visserligen) , det var väl mer det att grundegenskaperna sträckte sig från 10 till 13 och det är väl rätt trist.. Men jag måste ändå säga att det som gör en karaktär kul att spela är knappast hans stats utan hans personlighet, och då är det väl mer en fråga om spelarens egen fantasi för att skapa en kul karaktär.

/Bosse, som SL:ade i helgen över Han.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"<EM>Gör din rollperson unik, så att den kan tillföra något till spelmötet.</EM>"
<ironi²>Nähää</ironi²>! k, fast jag spelat i flera år så trodde jag fortfarande att en bra gubbe är en rolig gubbe att spela. Tänka sig.. *letar efter ironi-smilien*

"<EM>Då skulle ju alla ha ungefär samma värden...</EM>"
Nope. Isf skulle de ha det nu också, el. hur? Det enda som jag tyckte var att man bytte plats på FP på den gubben som som slog lågt med den som slog högt. De får väl inte samma värden för det? Eller är jag helt blind?

"Ni två, slå 1T100. Ah! Du slog 17. Otur, din gubbe kan nästan inget.. Men du däremot, 81. Du blir mkt bättre."
Alla gubbs blir inte likadana för att de har lika i färdigheterna. Man <EM>har</EM> ju faktiskt olika yrken och därmed lite olika färdigheter. Ska verkligen slumpen avgöra så mkt. Nu har jag faktiskt inte tittat på tabellen för att se hur mkt det skiljer. Antagligen (det verkade så, iaf) så skiljer det inte så mkt (och jag <EM>vill</EM> inte veta heller).

"<EM>Jag själv har infört grundchanser i vissa färdigheter...</EM>
Skulle jag nog ha gjort (om jag var SL)..

"<EM>...också märkt att dåliga (unika) gubbar är roliga...</EM>"
Mmm, märkt det också. Ju sämre man slår (GE) desto mer konc. man sig på personligheten.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar svara till flera pers. i samma inlägg, hoppas det inte gör nåt
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Tanken är...

"<EM>din karaktär dålig var väl inte att hans stats var dåliga (12,15 i medel, visserligen)</EM>"
Visst. Jag klagar inte över hur jag slog. Det <EM>var</EM> inte lågt. Du missförstår mig. Det var inte det jag påpekade..

"<EM>det var väl mer det att grundegenskaperna sträckte sig från 10 till 13 och det är väl rätt trist..</EM>"
Hade hellre haft 6 i en grundegenskap och iaf 15 i en annan, bara för att få denne mer varierande.

/[color:green]Han</font color=green> som nog inte kommer att SLa DoD på ett tag
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Problemet är att det ofta kan vara svårare att göra en unik gubbe om du är sämre än de andra i gruppen. OK, är målet enbart att vara unik, medan på vilket sätt den är unik inte spelar någon roll, så ordnar det sig nog. Men är det något specifikt område som man tänkt sig vara förhållandevis bra på är det värre. Säg att du vill göra en RP som ska vara inriktad på att banka livet ur folk så bra som möjligt. Din RP blir dock så klen och dålig att även gruppens tjuv och jägare (nu pratar jag schablonbild av en fantasygrupp här…) har mer att komma med i en fight känns det knappast så kul att vara krigaren. Hade man däremot haft rollpersoner med lika utgångsläge kan man vara rätt säker på att man har sina särskilda nischer som gör att man känner att man kan tillföra något.

Om man är två personer som gör RP och den ena blir mycket bättre än den andra tycker i alla fall jag det är roligare att vara den som slår fram den bättre RP:n. Min erfarenhet av att folk slår fram dåliga RP är att de inte tycker det är särskilt roligt, i spel där man däremot inte har några slumpmoment vid rollpersonsskapandet ser man aldrig någon som blir missnöjd.

Ska samtidigt säga att jag tycker det finns en viss charm med att slå fram grundegenskaper och att det kan innebära en del roliga överraskningar och möjligheter som man inte tänkt på när man först funderade på hurdan RP man ville ha.
 
Top