Nekromanti DoD6, färdighetsköp

Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
Jo,

Jag har läst fram och tillbaka i regelboken ett par gånger nu, och gjort ett par gubbar (en som Legendarisk). Det som verkligen står ut, värdesmässigt, är de genomgående låga färdighetsvärdena. Visst, jag har ju faktiskt 61 Färdighetspoäng per Yrkesnivå...men när jag spendat all de 61x5 poäng som jag hade så stod jag fortfarande där med (enligt pre-dod6-standard) tämligen patetiska färdighetsvärden. Om man räknar på det så har jag spenderat 305 (61 x 5 yrkesnivåer) poäng på färdigheterna. DoD91 skulle gett mig 200 redan från start...och när man sen kollar på "färdighetsvidderna/områdena" så ser man att DoD91 och EDD båda har mycket "snällare" områden:
DoD91 = (1-10, 11-15,etc)
DoD6 = (1-7, 8-12, 13-15, etc)

Jag har ögnat igenom alla dod-forumsidor men hittade inte något bra svar på detta.

Kan någon ge mig tips om hur man skall tolka detta med "Löjligt Låga Färdighetsvärden även vid yrkesnivå Legendarisk" ?

Jag såg något inlägg om att Riotminds kanske ville att man skulle använda Grundegenskapsslag i större utsträckning...men hur?

tack på förhand,

/mikael w
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
När man tänker efter så är faktiskt FV 15 i kortsvärd
väldigt bra, det är 75% chans att lyckas och jag tycker
inte att det låter rimligt att en normal person har FV 15 i
10 färdigheter, FV 15 i 5 färdigheter är troligen så bra en
normal person kan bli om han viger sitt liv åt det.

Riotminds kallar FV 10 för mycket bra så de är otroligt
mycket snålare än man varit i de gamla utgåvorna, något som
(IMHO) är bra... om du inte gillar det nya FV-systemet kan
du juh slopa det.

Dessutom sliper du juh slösa lika mycket färdighetspoäng på
vapenfärdigheter i dod6. Så att man får några mindre får
man väl godta.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag har oxå funderat på det att man får samma FP då man stiger i YN vid de högre YN då färdigheterna blir dyrare att höja ju högre FV man har. Vid högre YN är det troligt att de färdigheter man vill vara bara på redan har höga värden och spenderar man sina FP på dessa färdigheter så gör mindre "yrkesmässiga" framsteg vid högre yrkesnivåerna pga att varje FV i färdigheterna är dyrare än vid låga nivåer.

De jag spelar är fortfarande amatörer så jag har inte behövt göra någon husregel ännu fast de funderar på är två:

1. vid högre YN låta RP träna till sig FP i olika färdighetr som de senare kan spendera på just den färdigeten då de stiger i YN.

2. låta FP/YN öka med typ x1.5 vid YN mästare och legend x2 för legend+ och ++ osv.

Dessa är dock som sagt endaast idéer och inte praktiskt prövade ännu.

Pudelns kärna som jag ser det är Yrkesnivåstigningen utarmas iom att man för samma FP/nivå medans färdigheternas FV blir dyrare att köpa ju högre FV man har i en färdighet.


Annars är det som du själv sagt det i första hand grundegenskaperna man skall slå emot inte färdigheterna och när det skall ske eller inte är det helt upp till dig som SL att avgöra/bestämma.

Annan sak att tänka på är att man inte kan ha hur högt FV som helst i DoD6, det högsta man kan ha i FV är lika med värdet för den grundegenskap som färdigheten baserar sig på. Detta gör att det inte är alla färdigheter man kan få allt för högt FV i. Fast å andra sidan så är fördelningen mellan grundegenskaperna som färdigheterna baserar sig på dålig, de allra flesta baserar sig på INT, sedan kommer SMI. några få baserar sig på KAR eller PSY. övriga grundegenskaper är inte representerade.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
>"Riotminds kallar FV 10 för mycket bra [...]"

Gör de? Den tabell som återkommer flera gånger i regelboken (t.ex. på sid 33) säger att 8-12 är "begynnande" kunskaper, och 13-15 är "goda" kunskaper. För det första så måste du ha en grundegenskap som är tillräckligt hög för att få köpa så höga färdighetsvärden, sen har du knappast råd att köpa många färdigheter till en "god" nivå.


>"Dessutom sliper du juh slösa lika mycket färdighetspoäng på vapenfärdigheter i dod6."

Det stämmer.


men.. Jag vill ha många färdigheter ju! ;)
Jag vill inte sitta där som Legendarisk krigare med två färdigheter på 15, tre på 11 och några femmor och sexor :(

...måste det va sååååå? ack! hehe

tack för svaret.

/mikael w
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
Jovisst,
någon slags regel får man väl lägga till. Bara för att jag accepterar "yrkesnivåer" som bra mätning när det kommer till strid och KP, så kan jag inte svälja att man inte kan träna sig till färdigheter. Säg att en RP kommer upp till Legendarisk och slutar "äventyra" i vanlig mening. Han börjar smida hästskor...men ack! Han blir aldrig bättre :gremsmile: Han måste ut och äventyra lite först :))
Att låta RPna träna till sig FP som används vid "levling" kan va en bra idé. Möjligtvis kanske jag tillåter höjning av färdigheter på gammalt hederligt dod-manér också...det borde inte va några problem, eftersom man har FP (erf-poäng) och en _ungefär_ likadan kostnad som tidigare.

Om inte annat så kan man ju helt enkelt bara dela ut lite fler FP än vad som bjuds av reglerna.

Jag får pröva mig fram, tack för svaret :)

/mikael w
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Men när ska man slå mot GE:rna? [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som är en undrande (läs: vetgirig) spelare
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Men när ska man slå mot GE:rna? [NT]

IMHO: aldrig i avgörande situationer. ok, klart man slår mot STY för att knuffa ett stenblock, det finns ingen färdighet för Stenblocksknuffning. däremot gillar jag inte att man slår mot SMI för att sjtäla (om man använder GE-slag.) detta låter idiotiskt. bara för att man är vig och kan gå ner i spagat behöver inte betyda att man är fingerfärdig. GE:na är en aning Breda, IMHO. Ett högt FYS värde betyder att RP:n är tålig mot sjukdomar, gift osv men det påverkar också antalet KP. jag anser att en storväxt person inte ska bli mer motståndskraftig mot sjukdomar, mycket muskler/fett betyder inte alltid bra immunförsvar.
men, nu är det jag som klagar på DoD6... jag är juh gammal neotech-2-räv och där fins regler för allt.. nästan. är man uppväxt med en massa tärningar känns det fattigt med 'bara' en tjugosidig...
ha det gott

Jag vet att jag har rätt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Men när ska man slå mot GE:rna? [NT]

"<EM>GE:na är en aning Breda</EM>"
Ändrat på det. Har två undergrundegenskaper (uGE) till varje GE.

"<EM>är man uppväxt med en massa tärningar känns det fattigt med 'bara' en tjugosidig...</EM>"
Tänk, och jag som tycker tvärtom om Neotech. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som läste på forumet för ett tag sen att man skulle använda GE:na när det gällde enkla handlingar, vilket är det dummaste.. Enkla handlingar kräver inte tärningsslag
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Men när ska man slå mot GE:rna? [NT]

"Enkla handlingar kräver inte tärningsslag"

Det beror väl på situationen, det må vara en enkel handling men RP kanske är störd eller stressad av omgivning vilket gör att det krävs ett GE-slag. Sedan finns det alltid en risk att man fumlar vilket oxå är en anledning till slag.

Håller annars med dig att de flesta enkla handlingasr behövs inte slås, utan det bestämmer man som SL att de lyckas.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top