Nekromanti DoD6 Expert?

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Hejsan,

Är det ngn som vet hur Riotminds system utan YN ska fungera?
Det hade varit roligt att veta, jag tycker att YN systemet är en mycket sämre version av D&D3rd level system.

/Kristoffer
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Hur skulle du vilja att det fungerade?

Jag tror inte att allt är bestämt ännu, så om du har önskemål, posta dem på det här forumet! /M
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Re: Hur skulle du vilja att det fungerade?

Hmm, det låter bra.

Men jag har mest förslag på vad som jag inte vill ha kvar respektive ha kvar.

Yn tycker jag är helt åt skogen, för lite nivåer om dom ska ha ett level system.

Däremot så är stridskapacitet bra, det är ett udda och roligt system.
 

RiotMinds

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
38
..ja..ös på bara..allihopa!

Vi jobbar för fullt på D6E och har en hel del nytt på lager. Som alltid är vi lyhörda (och nyfikna) på era önskemål!

Riotminds
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

Jag skulle gärna se lite nya yrken. Gärna specialare av de varianter av de som finns nu; lite olika typer av krigare, magiker, tjuvar m.m.
Jag skulle dessutom gärna se lite bilder på olika vapen och utrustning.
Det skulle dessutom vara trevligt med äventyrsmiljöer med kartor över städer, borgar och områden.
 

luthor huss

Veteran
Joined
17 Feb 2001
Messages
30
Location
Stockholm
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

...magisystemet och vissa stridsregler... vore bra...

Reglerna för användning av sköldar och vissa andra stridsregler tycker jag är dåligt beskrivna.

Magi... besvärjelserna är ganska begränsade, skulle önska besvärjelser som man likt tidigare versioner kunde styra skyrkan på och de som finns är dåligt anpassade till till den Spi man har, de är för dyra. Säg att man möter en grupp starka fiender i skogen, magikern besitter Blixt, den kostar 12 magikern har Spi 45 detta innebär att den bara kan använda Blixt 3 gånger innan han är värdelös.

Vet ej vad som skall göras men jag litar på att ni gör något bra /Fredrik
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Ett par förslag

Jag tycker att YN-systemet kan finnas kvar som något sorts mysko mått på hur bra RPen är i förhållande till andra RPer, eller nått åt det hållet.

Däremot tycker jag inte att RPen skall få FP, KP, SB eller några andra förbättringar för att gå upp en YN. Jag föreslår ett system där man succesivt förbättrar RPen, typ som i DoD91 eller EDD. Systemet behöver inte vara exakt lika, men ha samma princip.

Annars kanske det skulle gå att knyta antalet ÄP till antalet FP som man får till att förbättra RPens färdigheter. Dessutom skulle ni givetvis även kunna konstruera ett system som gör att man kan få extra KP, SB, HP eller vad det nu må vara som kan höjas med hjälp av ÄP.

Dessutom tycker jag att ni skall ta med "hjälteförmågor", men att de skall utformas på ett lite mer detaljerat sätt. En hjälteförmåga skulle kunna ge olika bonusar eller fördelar som är knutna till färdigheter eller strid eller kanske magi. Dessa regler kan ju utformas som mer frivilliga.

System för att höja GE bör också finnas med, för de som vill det. Även detta system bör vara detaljerat och det ska inte vara för enkelt att höja en GE. Dessutom bör det påpekas att det skall finnas en logisk anledning till varför RPen tränar styrkelyft som en blådåre i reglerna i så fall.

Överhuvudtaget bör ni fokucera mer på att få en världsrelaterad (trudvangrelaterad) logik till ALLA regler. Denna logik tar hänsyn till spelets stämning och i det här fallet trudvangs speciella naturlagar som magi tex. Det skall alltså finnas en vettig förklaring till varför saker fungerar som de gör, inte bara ATT de fungerar si eller så, tycker JAG!

Regler för
Alkholintag
Sjukdommar
Törst
Svält
Drunkning
Brännskador
mm ...

... bör också finnas medtagna i samma detaljerade och världsrelaterade logiska DoD-anda.

Och slutligen tycker jag ni borde koncentrera mycket på hur folkslag ÄR rent ROLLspelsmässigt, alltså deras värderingar, kultur mm, detta material är alldeles för snålt tilltaget. Kom dock ihåg att göra alver och andra varelser som NI anser skall vara "vanligare" RPer, skall vara spelbara! Ett kapitel om hur man får fram mer karaktärrollspel tror jag också skulle vara uppskattat och en bra grej för de som inte har kommit in på den banan än.

Tja det finns mycket som jag skulle önska men det får räcka för denna gång! Jag hoppas detta kan upplevas som något så när konstruktiva idéer.

Tack för mig

Mvh

Ryng Silverkorp

P.S mer korta web-äventyr önskas, -självklart.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

"Jag skulle gärna se lite nya yrken. Gärna specialare av de varianter av de som finns nu; lite olika typer av krigare, magiker, tjuvar m.m."
Detta var en sak som är dåligt med DoD4 (-91).. 60% av alla yrken var tjuvar, lönnmördare, magiker och krigare.. Vad ger det för bild?

Om du vill ha egna yrken så hitta på något i samspel med SL (eller spelare om du är SL) eller köp "Krigarens Handbok", "Tjuvar & lönnmördare" och "Magikerns Handbok"..

"Jag skulle dessutom gärna se lite bilder på olika vapen och utrustning."
Bra förslag.. Så man vet hur allting ser ut. I "Krigarens..." så finns det t.ex. bilder över alla vapen..

"Det skulle dessutom vara trevligt med äventyrsmiljöer med kartor över städer, borgar och områden."
Mycket bra förslag.. Detta är någonting som jag saknar i fantasyrollspel (nog för att jag bara spelat de svenska).. Kandra är det enda (bra) som jag kan komma på.. Krilloan också, kanske..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker att man lätt kan ta erfsystemet från DoD2/3 (samt CoC) och införa i 6:an
 

Sir Halidan

Veteran
Joined
1 Mar 2002
Messages
18
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

Jag skulle också gärna se ett par kartor över världen. Mest översiktliga men ändå mer detaljerade än den som finns i JB. Bara en över varje land ungefär (som Ejland i Vildhjarta) så man vet vart de viktigaste städerna och platerna finns.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

Vad jag skulle vilja se är att yrkesnivåerna fungerade tvärtom. Istället för att man, som nu, blir bättre för att man når en högre yrkesnivå, så skulle jag vilja att man nådde en högre yrkesnivå för att man blev bättre.

En möjlig lösning skulle kunna vara att man delade ut färdighetspoäng direkt istället för att gå vägen över äventyrspoäng och yrkesnivåer. Färdighetspoängen höjer färdigheter, precis som vanligt, men varje gång man får några så samlar man dem på hög. När högen blir tillräckligt stor så får man en ny yrkesnivå, med alla privilegier som därtill hör, utom just färdighetspoängen (iom att dessa har man redan fått).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Detta var en sak som är dåligt med DoD4 (-91).. 60% av alla yrken var tjuvar, lönnmördare, magiker och krigare.. Vad ger det för bild?

<hr></blockquote>


En bild av ett rollspel som är gjort för att spela äventyrare, och inte medelsvenssöner?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

Det är ungefär så det fungerar i Earthdawn. Man spenderar sina Legend Points (erfarenhetspoäng) för att höja sina talents (yrkesfärdigheter, med ett visst inslag av magi). När man har höjt X talents till minst nivå Y så kan man avancera till en ny cirkel (nivå) inom sin disciplin (yrke). Ibland får man några bonusar bara för att komma upp till en ny cirkel, men oftast så betyder det bara att man får tillgång till 2-3 nya talents.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

Som redan nämnts skulle jag också hellre se att man når en viss yrkesnivå för att man är bra, inte att man blir bra p g a sin yrkesnivå.

KP-ökningen per yrkesnivå skulle ni väldigt gärna få slopa. Tycker den känns ganska onödig och ologisk. Jag föredrar att en RP blir bättre på sina stridsfärdigheter istället för att man börjar tåla mer stryk helt plötsligt.

Systemet med stridskapacitet har jag aldrig tyckt om, tycker det ger ganska oflexibla strider. Skulle mycket hellre se ett stridssystem lite mer i stil med Stormbringers, som nog är det bästa någonsin som sprungit ur Basic-motorn.

Sedan skulle jag väldigt gärna se att grundegenskaperna fick större betydelse. Ett tips är att göra det billigare att höja färdigheter där man har ett högt värde i den grundegenskap som färdigheten är baserad på, och tvärtom.

Restriktioner för vapen och rustningar skulle jag också helst vilja slippa. Det borde räcka med att t ex inte ge magiker några vapen som yrkesfärdigheter.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: ..ja..ös på bara..allihopa!

Som motvikt till de som vill slopa KP-höjning och liknande vill jag bara säga att jag gärna ser att dessa regler är kvar. Jag har dock inget emot att dessa regeler utvecklas. Vad gäller KP-höjning så kan den komma gradvis under en YN. Ex. kan man göra som Krille nämnde, man stiger i YN för att man blivit tillräckligt bra i olika färdigheter och sedan allt efter som man närmar sig nästa YN så får man sin KP och SK höjning.

Ett annat alternativ är att man helt enkelt för gör om YN-systemet till att innehålla många fler nivåer.

En annan sak som jag tycker skulle vara bra vore att man gjorde om nuvarande nivå system till att använda samma "stege" för alla yrken dvs. man stiger i nivå vid samma ÄP oavsett yrke. Det är ett enklare system och gör det lättare att jämföra RP och SLP mellan varandra.

En sak till som jag gärna ser mer av att utnyttja det nya stridsystemet mer. det jag menar är att det nu endast är krigare/riddare som har riktigt många attacker och pareringar. Av övriga yrken så har endast Helig krigare 2/3 attacker och pareringar medans övriga yrken har 2/1 eller 1/1. Det skulle kunna finnas något yrke som har 3/3 eller 3/2, 2/2, osv.

Annars tycker jag personligen att vad gäller skadesystemet så är precis lagom komplicerat med kroppsdelar, har ni tänkt ta med smärtpoäng och blödningspoäng och en massa annat så hoppas jag ni gör det som tilläggsregler så att man lätt kan strunta i att använda dem om man inte vill ha dem med. Med lagom komplicerat menar jag att det är lagom mplicerat utan att sakta ner striden så att den blir tråkig eller övergår till en orgie att kryssa i en massa skadepoäng i på en massa olika ställen så när man är klar med att alla kryssen för första skadan så har hela kvällen gått./images/icons/crazy.gif
 
Top