Nekromanti dod6:expert och magi

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Ja, har läst lite i expert boken och skulle gärna vilja att någon som hade koll på hur magi och expert fungerar tillsammans redogör det hela lite för mig, har en svag anning, men hinner inte skriva ner så mycke om den nu för jag ska snart till jobbet och måste äta lite innan.

Dessutom undrar jag ifall religonen "humangis"(osäker på namnet) finns beskriven någonstans, vore underligt annars med tanke på att det finns en yrkesklass delvis baserad på religonen...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Hamingjes – den mörka tron ...

Hamingjes finns beskriven i Jorges bestiarium, s. 155 ff.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
I Expert så finns ju inte yrkesnivåerna, så magi är baserat på fyra färdigheter:
Läsa / skriva besv.
Vitnerlära
Vitnermemorering
...Och en till

Sedan går allt via färdigheter. 1-6 i en färdighet räknas som amatör, 7-12 som utövare, o.s.v.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
...som är besvärjelsekonst!

Och det är den färdigheten som mäter yrkesnivån på dina besvärjelser; amatör, lärling, utövare etc. (gränserna går vid 1-7, 8-12, 13-15, 16-17, 18+).

Ditt FV i Vitnerlära bestämmer hur mycket SPI-poäng du har, du får ett visst antal SPI-poäng (1T8+3) vid vissa FV värden.

Läsa/Skriva besvärjelsekonst . Ja...man kan läsa/skriva besvärjelser

Vitnermemorering; för varje FV i denna färdighet kan du memorera besvärjelser för 5 SPI. Så alltså; om du har 4 I färdigheten Vitnermemorering kan du maximalt memorera besvärjelser som kostar 20 SPI-poäng tillsammans!

Sen finns det mycket mer, som CL-besvärjelse etc!
 
Top