Nekromanti DoD6 -> D&D3E

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Tjabba.

Har funderat på att använda Vinterskogens Hemlighet och/eller Vildhjarta i min pågående Dungeons & Dragons-kampanj och har funderat lite över hur man på bästa sätt konvertar DoD6-SLP till D&D3E.

Det mesta är rätt uppenbart. Vapen, besvärjelser, yrken och liknande i DoD6 har i de flesta fall direkta motsvarigheter i Dungeons & Dragons. Det som orsakar mig bekymmer är yrkesnivåer/levels.

I DoD6 finns det 5 "namngivna" yrkesnivåer, och D&D3E:s regler täcker upp till level 20. Det enklaste sättet att konvera vore väl helt enklet att göra något liknande:

Amatör = lvl 1-4
Lärling = lvl 5-8
Utövare = lvl 9-12
Mästare = lvl 13-16
Legend = lvl 17-20

Sen får man väl höfta huruvuda någon ska vara lvl 9 eller 12, 1 eller 4.

Jag har dock intrycket av att Dungeons & Dragons har en betydligt högre power-level än Drakar och demoner... En 20:e levels wizard i D&D är betydligt mäktigare än en Magiker/Legend i DoD.

Vad tycker ni? Har ni några tipps, idéer eller åsikter?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Jag har inte spelat D&D3e så jag kan inte säga så mycket, men lite kan jag /images/icons/smile.gif

I DoD6 finns det 5 "namngivna" yrkesnivåer, och D&D3e regler täcker upp till level 20.

Det finns 6 stycken, den sista heter 'Legend+' tror att det står någonstanns att det går att ha med 'Legend++' med, men jag är inte säker.

Men har det egentligen någon betydelse till VSH? Har du en lite RPn som har level 5 så borde väl svårt motstånd vara level 10 och lätt motstånd level 2 ?

Det jag vill ha sagt är att jag tror att man inte behöver göra en slavisk konvertering, så att säga.

Dessutom så är det faktiskt så ställt i DoD6 att om man kollar noga på yrkesnivåerna så rent stridskapacitetsmässigt och KP-höjningsmässigt så är yrkena mer jämna vid samma äventyrpoäng och inte vid samma yrkesnivå. Kolla själv så för du se!

En 20:e levels wizard i D&D3e är betydligt mäktigare än en Magiker/Legend i DoD.

Det skulle vara väldigt intressant och höra vilken utav magikerna som skulle vinna, men det är lite missvisande och jämföra en magiker från D&D3E från högsta leveln med en magiker från DoD6 som inte nått den högsta leveln än...

Av patriotiska skäl hejar jag på DoD6-magikern /images/icons/smile.gif

Ja just det, på bergting.com så finns det en filur som heter Gorm eller Gord eller nått, han är både beskriven i DoD6 och i d20 systemet. Ta dig en titt på den om du inte redan gjort det.


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-06-13 15:36.</EM></FONT></P>
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Tja jag har läst vad du skrivit och vill på peka en sak att en legend inte har högsta yrkes nivån för det finns ingen begränsning t.ex kan en magiker ha yrkes nivå legend +100 om han har äventyrat skit mycket och kan leva länge av någon anledning.

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kolla den rp som finns på www.bergting.com

(kommer fler med tiden)

Denne person är konverterad av Magnus Seter från DoD 6. Där kan man få en aning om hur en konvertering är. Denne finns således i en version för DoD 6 och en för D&D 3ed

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Legend är inte den högsta yrkesnivån, nej, men det är den högsta som regelboken stödjer. Finns det några besvärjelser för Legend+++++++++++++ i magikapitlet? Nix.

På samma sätt är lvl 20 inte maxlevel i D&D, utan bara den högsta level som grundreglerna stödjer.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Legend är inte den högsta yrkesnivån, nej, men det är den högsta som regelboken stödjer. Finns det några besvärjelser för Legend+++++++++++++ i magikapitlet? Nix.

Det är jätterätt, men det finns inga besvärjelser för en specifik yrkesnivå i DoD6... nja rim-och havitner.. fast det är ju något annat det ju...vart vill du komma?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Att reglerna i DoD6-boken är gjorda för karaktärer upp till Legend-nivån. Efter det blir det lite godtyckligt.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Om du tittar på tex besvärjelsen frostfär så ser du att den har olika efekter för olika yrkesnivåer. Detta är ännu vanligare bland böner och därför har Dilandau helt rätt när han säger att regelboken som högst stödjer yrkesnivån Legend, såvida du inte tycker att en magiker på Legend++++++ ska ha samma effekt på sina besvärjelser som en som "bara" uppnått Legend.
Jaja med tanke på att du antagligen är lite bakis så förlåter jag dig/images/icons/wink.gif

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det är inte alls godtyckligt. Besvärjerlser som för ökad skada ju högre YN man har, tar med det faktum att en RP kan nå vilken YN som helst. Iskast t.ex. där står det att skadan är 6t6+1T4/YN. Så är RP på YN Legend+++++ så är skadan från Iskast 6T6+10T4.

Det står i beskrivningarna av besvärjelserna hur mycket effekten som skall justeras/YN så även om exeplifierande tabeller inte går längre än till Legend så kan man ändå räkna ut effkten för YN utöver Legend.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
G

Guest

Guest
Jag gillar inte riktigt level systemet, men jag tycker dock att Amatör - Legend systemet är lite roligare.
Slipper man alla tråkiga siffror bla. :)

//[Zed]
'rage the enemies...'
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Visst, man kan kasta mindre mäktiga besvärjelser även om man är på högre nivåer. Hm, jag kanske inte uttrycker mig tillräkligt klart..

Vad jag menar med att DoD6 inte "stödjer" YN högre än Legend, eller möjligtvis Legend+, är att ingenting nytt egentligen händer när man börjar komma upp i dessa nivåer. Man får inga nya mäktiga besvärjelser som kräver så pass mycket magipoäng (eller nått) att mindre erfarna magiker inte kan använda dem (det finns ju besvärjelser i regelboken som en nybörjare inte kan använda). Man lär sig inte några nya förmåger, färdigheter eller annat skoj heller. Nej, det som händer när man börjar stiga med "+" är bara att man blir bättre på saker man redan kan. Man gör mer skada med sina redan inlärda besvärjelser, får högre nivå i sina gammla färdigheter ... etc.

Rollpersonen stagnerar rent egenskapsmässigt eftersom inget nytt tillkommer. Visst, man kanske gör 6t6+10t4 i skada med en besvärjelse, men hur mycket skiljer det sig från att göra 6t6+8t4? Och hur glad blir man när man efter många och långa äventyr kan göra 6t6+11t4?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
sant!

Tänkte inte så. Det slog mig sedan oxå att det jag skrev bara gällde för magin. Tittar man på bönerna så är de bara gjorda för amatör till legend.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
pionjärer

Det känns rätt rimligt att man förr eller senare kommer till en gräns dit människor sällan eller aldrig tidigare nått. Man är då en pionjär som själv får bryta ny mark. M.a.o: när en karaktär når över legend++ så borde han/hon rimligtvis vara bra nog att forska fram _nya_ besvärjelser.

En mer intressant fråga är hur man gör vettiga _äventyr_ för karaktärer som är bättre än alla andra utan att de blir utflippade superhjältegrunkor med trikåer och allt...

Jag skulle ha åsikten att en karaktär bör pensioneras när den blir legendarisk.
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
va fan snakar du om.

Vad då inga besvärjelser för legend++++++++++ besvärjelser har ingen yrkes nivå begränsning (Fnyss).

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
men om

men då är det bara att räkna + t.ex. blixt kanske ger 6t6 i skada på yrkesnivå legend och 5t6 på mästare borde den inte då skada 7t6 på legend+.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Re: va fan snakar du om.

Se mitt inlägg lite tidigare i denna tråd för förklaring av vad jag snackar om.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Übermäktiga karaktärer

Jag håller med dig - när man är så pass mäktig får man adlib:a lite. Forska fram nya formler etc etc. Det kommer förmodligen ett supplement med regler för hur man gör sådant, någon gång i framtiden.

Värre blir det för krigare och dylika yrken. Har de bara en allt långsammare utveckling av sina stridsfärdigheter/motsv. att se fram emot?

När det gäller pension av Legender och göra äventyr för mäktiga rollpersoner. Tja, det beror helt enkelt på hur kampanjen man spelar ser ut. Kör man en intrigbaserad kampanj spelar det ingen roll hur mäktiga rollpersonerna är.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Übermäktiga karaktärer

Värre blir det för krigare och dylika yrken. Har de bara en allt långsammare utveckling av sina stridsfärdigheter/motsv. att se fram emot?

De kan väl hitta på säregna stridskonster, göra stordåd m.m... Det finns så många andra sätt att utvecklas på än att få en litet högre bonus i svärd...

I en sinkadus för väldigt länge sedan fanns set en rätt intressant artikel om hur man kunde uppnå "odödlighet". Detta innebar då inte att man blev osårbar eller något sådant... snarare handlade det om att uppta en säker plats i mytologin, ungefär som Herkules eller Medea. Ens ande skulle också leva kvar som en slags mindre gudom tror jag...

Kör man en intrigbaserad kampanj spelar det ingen roll hur mäktiga rollpersonerna är.

En viss roll spelar det nog... intriger får en annan karaktär om man kan spränga planeter med blicken jämfört med att kunna valla sina får på grannens betesmarker.
 

Rex

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
17
Location
GBG
Helt fel tycker jag.Lvl 20??? I DoD6 kan man bli lvl 145000 om man så vill,du vet t.ex Sven-Åke Magiker/Legend++++++++++++++++++++++++++++++++.
Rent tekniskt kan man bli hur bra som helst! DoD6 är också bra för att man kan böja och bända på reglerna så att dom passar sin spelgrupp utan att det blir konstigt.Jag måste säga att jag tycker faktiskt att amerikanska rollspel verkar lite töntiga.Jag menar på alla utsidor ser man halvnakna babe-magiker med ringbrynje bikinis.Jag vill inte låta som någon jobbig jämställdhets tant men DoD6 är iallafall mer "realistiskt"....
/Rex
There is no spoon
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag måste säga att jag tycker faktiskt att amerikanska rollspel verkar lite töntiga.Jag menar på alla utsidor ser man halvnakna babe-magiker med ringbrynje bikinis.</I>

Tja, bara ringbrynjebikinin inte är gjord av järn så... (-:

--
Åke
 
Top