Nekromanti DoD4:s särskilda förmågor

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Vi satt som vanligt och bläddrade igenom regelbok efter regelbok och försökte hitta nya roliga buggar och annat när följande problem uppdagades:

Som hjälte (def. person med Hp) får du för dina Hp:n rätt att köpa nya Särskilda Förmågor. Du spenderar en Hp, och slår sedan på listan på samma sätt som när du gjorde din Rp från början. Vad händer om du slår samma förmåga som du redan slagit en gång tidigare? Jo, du slår om. Men sedan då, när du satt så många Hp att inga särskilda förmågor nås med tärningsslag? Tar man bara den som kommer närmast? Och på det viset går igenom listan nedifrån och upp?

Detta skulle leda till att man till det överkomliga priset av en (1) Hp så småningom skulle kunna köpa sig förmågor nästan lika bra som hjälteförmågorna, och till slut för varje Hp få höja tre grundegenskaper med 1 eller en med 2. Låter lite för bra för att vara logiskt, eller hur?

Synpunkter på denna lilla konflikt? Kan knappt vänta på att få höra edra åsikter! /images/icons/cool.gif

/Berserk
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
"Synpunkter på denna lilla konflikt?"
För det första så kör jag med att man bara kan spendera HP på hjälteförmågor eller för att maxa ett tärningsslag..

Men om man kör på din linje.. Tja, om man nu har fått så många HP så att tärningarna inte räcker till tycker jag man borde få bättre förmågor.. Om vi kollar på vad du skrivit: "Detta skulle leda till att man till det överkomliga priset av en (1) Hp så småningom skulle kunna köpa sig förmågor nästan lika bra som hjälteförmågorna,"

Det krävs lite mer än bara 1 HP för att komma upp i "det överkomliga priset" om man ser till helheten..

~Har aldrig gillat särskilda "förmåge-tabellen" så [color:448800]Han</font color=448800> har gjort om den
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Sant..

..men när man väl är där så får ens hjältestatus en snabb boost upp i skyarna. +5 FV på vapen, +20 FV rida, och allt vad man hittar där ger snabbt mer Hp än vad insatsen kräver.

För övrigt gissade jag tidigare att [color:448800]Han</font color=448800> hade en egen lista, och kom just på att [color:448800]Han</font color=448800> själv också har mailat den till mig i ett tidigare skede. Bör ha den/dem kvar på hårddisken. /images/icons/tonguea.gif

/Berserk
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Sant..

"5 FV på vapen, +20 FV rida,"
Vad har ni för förmågelistor egentligen? Hästarnas herre (+10 på Rida), Hängiven student (+2 valfri färdighet) och Precisionssinne (+1 CL på alla vapenfärdigheter) är de enda som jag kan tänka mig boostar på vapen resp. ger grym höjning på Rida..

Dessutom.. Lyckas man få Hästarnas herre och redan har 11 i FV så får man FV 21 och 1T4 HP extra (enligt EDD vad jag kommer ihåg).. En bra spenderad HP, alltså..

"...kom just på att Han själv också har mailat den till mig i ett tidigare skede."
Använder ni listorna och är det något som ni har ändrat på dem? Resultatet att man får 1T10×5 km antar jag ni har ändrat.. /images/icons/smile.gif
Det skulle sitta bra med lite respons så jag vet om det är något som är helt knas..

~Sitter i skolan så [color:448800]Han</font color=448800> har inte tillgång till böckerna
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Sant..

Eftersom Berserk inte är säker på var han har listorna, är det lite svårt att använda dem. Vad jag rakt av kan säga att är bra med dem är iallafall kontakterna, som var en kul sak.

Sedan kan jag ju säga att jag tror att Berserk tog i lite i överkant med +20 i rida osv, efetrsom jag personligen inte sett något sådant.

/Black Dwarf, hungrig.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Smärre överdrift.

"Vad har ni för förmågelistor egentligen? Hästarnas herre (+10 på Rida), Hängiven student (+2 valfri färdighet) och Precisionssinne (+1 CL på alla vapenfärdigheter) är de enda som jag kan tänka mig boostar på vapen resp. ger grym höjning på Rida.."

I 1:an, dvs Rollpersonen hittar vi på plats 75 på listan:

Naturlig Färdighet Med Vapen. Du får FV +5 på en valfri vapenfärdighet.

Dock måste jag nog erkänna att FV +20 i rida var en liten överdrift, antar att jag blandade ihop "58 - Hästarnas Herre" eller "75 - Extrem Empati" som båda ger FV +10 i rida (även om den senare ger samma till också Slåss till häst och Strid i luften) med alvförmågan som ger CL +20 på spåra. Extrem Empati hittar du i Krigarens Handbok.

/Berserk
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Sant..

Hmm något som jag länge varit på jakt efter är en lista över utökade särskilda förmågor/hjälteförmågor och är alldeles för lat för att komma på någon själv.

Hade inte varit fel om [color:448800]Han</font color=448800> kunde lägga upp listan för allmän beskådning. /images/icons/laugh.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Det är precis sånt här jag som SL brukar få spelarna att glömma... man kör en StarWars-viftning framför dom och säger... 'ni GJORDE inte så...'
fast jag håller med om att det är jobbigt om det står så i reglerna... blir småbugg...
fast som man säger när det gäller mjukvara till datorer...
'Det är ingen bugg... det är en FEATURE!!! /images/icons/devil.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Sant..

"Hmm något som jag länge varit på jakt efter är en lista över utökade särskilda förmågor/hjälteförmågor..."
En hjälteförmågetråd hade jag för inte så länge sedan.. Du borde ha fått en hoper (40+) förmågor då..

"Hade inte varit fel om [color:448800]Han</font color=448800> kunde lägga upp listan för allmän beskådning."
Givetvis.. De finns redan på DoD-forumet (sedan något ½år sedan), bifogade i ett inlägg.. Men för att inte göra det så jobbigt kan jag lägga upp dem på min temporära DoD-sida.. Där finns alla filer som jag en gång lagt upp på rollspel.nu..

dod.slurk.cjb.net

~Skulle inte skada om [color:448800]Han</font color=448800> fick lite respons på listorna
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Helt Perfekt

Det var det bästa jag varit med om denna månaden! :D
Själv brukar jag och min spelgrupp sitta och komma på lite alternativa regler till de vi inte gillar, men det är aldrig nån som tar sig riktigt tid att skriva ner något.

Vad vore världen utan engagerade människor som [color:448800]Han</font color=448800>?

Tack så mycket! Där fanns en hel del som jag tänker dra nytta av, särskilt vilda förmågor och personlightestabellen!/images/icons/thinks.gif
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Apropå särskilda förmågor

På resulatat 2 eller 3 så kan man få höjja ett FV på valfri färdighet, dock inte en "Förbjuden färdighet".
Vad är då en förbjuden färdighet, då det inte beskrivs i nån bok eller nånstans.

Är det kanske en satanisk rit som man kan lära sig som spelare för att frammana demoner till vårt rike?
(Har läst lite för mycket Amerikansk-Kristen-Anti-D&D-saker)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Apropå särskilda förmågor

Det är (läs: vi brukar köra med att det är) förmågor som din rollperson inte får ha (alt. får ha från början). T.ex. kan en krigare inte höja på en magiskola, trots att det gällde valfri färdighet.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: DoD4:s särskilda förmågor (halv OT)

De särskilda förmågorna är dod´s svarta punkt. Själv har jag löst (eller åtminstone försökt lösa det) genom att ta bort HP. Inte dock för för att få särskilda förmågorna att fungera (blev mera indirekt) utan för att undvika: "happ, en till demon. Va fan, jag tar min långbåge och satsar några HP på att skjuta honom i vänster ögonvrå". Tycker större monster som t.ex demoner ska vara väldigt farliga och inte nån bra genväg till mera HP.
Iställe för HP använder jag mej av rykte (mycket stor roll) och EP.
Hjälteförmågorna har jag ändrat till vild magi (med små ändringar), grundegenskapshöjningen har jag ändrat på så sätt att 1 HP motsvarar 5 EP, alltså det kostar 25 EP första gången man höjer i nån grundegenskap. Dock så får man EP om man klarar ett grundegenskapslag, max 1 EP per vecka.
Särskilda förmågorna har jag ändrat på så sätt att det kostar 10 EP att få slå och 5 EP för att få +2 på slaget.
Har även funderingar på att införa en regel som begränsar max antalet särskilda förmågor...men vet inte riktigt hur jag skulle genomföra det i praktiken.

Vet inte om detta löser problematiken med särskilda förmågorna...men har fungerat för mej och mina spelare hittills utan större buggar.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: DoD4:s särskilda förmågor (halv OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

alltså det kostar 25 EP första gången man höjer i nån grundegenskap. Dock så får man EP om man klarar ett grundegenskapslag, max 1 EP per vecka.

<hr></blockquote>



Det där är något som man kanske kan tillämpa i DoD6. Man får en plupp (EP, berf, ÄP, whatever) på grundegenskapen varje gång man lyckas med något (dock inom rimliga gränser och endast högst en per vecka) och sedan göra upp en slags tabell för hur många pluppar man behöver för att höja vad. Vad säger ni om idén?
 
Top