DoD DoD23 regelfundering: Undvika nackdel och få en fördel

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Det finns flera kombinationer av föremål där det ena föremålet gör att man slipper slå ett färdighetsslag med nackdel och ett annat föremål att man får slå samma slag med fördel. Enligt reglerna tar nackdelar och fördelar ut varandra vilket gör att man för att få slå slaget med fördel både måste ha föremålet som tar bort nackdelen och föremålet som ger fördel - annars tar bara fördelen man får från det ena föremålet bara bort nackdelen för att man saknar det andra. Jag funderar därför på hur ni andra spelledare därute hanterar dessa kombinationer då de ter sig ganska olika även om de speltekniskt sätt ser likadana ut.

Jag kan ha missat någon text i reglerna som förklarar hur dylika kombinationer av föremål skall fungera (i utrustningslistan står bara antingen "slipper nackdel" eller "ger fördel") men oavsett det så är jag intresserad av hur ni andra hanterar situationerna nedan. Det känns som om att ett föremål som ger fördel är tänkt att alltid ge en fördel på slaget men eftersom det samtidigt finns ett sätt att få nackdel på samma slag om man saknar ett annat föremål och inget nämns om att föremålet som ger fördel tar bort denna begränsning blir det litet tvetydigt.

Exempel 1:
Dyrkar gör att man slipper nackdel för att dyrka lås. Avancerade dyrkar gör att man får fördel på att dyrka lås. Det känns för mig logiskt att man inte behöver båda typerna av dyrkar för att få fördel på slaget då de avancerade dyrkarna låter som att de representerar en uppgraderad version av de vanliga dyrkarna.
Exempel 2:
Förband gör att man slipper nackdel på läkekonst. Kirurgiska instrument gör att man får fördel på läkekonst. Här känns det mindre självklart att bara för att man har kirurgiska instrument så behöver man inte längre förband. Det skulle ju dock göra att utan förband fungerar bara de kirurgiska instrumenten som hjälp med att ta bort nackdelen för att man inte har några förband.
Exempel 3:
En karta gör att man slipper nackdel för att navigera i vildmarken medan en kikare ger fördel på slag för att finna vägen. Kartan och kikaren gör två helt olika saker så det känns konstigt att kartan blir helt meningslös om man har en kikare.
Exempel 4:
Sovfäll gör att man slipper nackdel för att slå läger, tält ger fördel på samma slag. Har tältet "inbyggd" sovfäll eller behöver man både sin sovfäll och ett tält för att effektivt räknat få fördel på slaget? Här står det i reglerna om hur man slår läger helt enkelt att med tält får man fördel på slaget och utan sovfäll får man nackdel men inget om den totala effekten av att ha båda eller bara ett av föremålen.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Jag ser det som att man får nackdel på saker när man "saknar rätt utrustning".

Så i exempel 1: Har du inte rätt utrustning, dvs dyrkar, får du nackdel, har du dyrkar av något slag slipper du nackdelen, dom avancerade dyrkarna ger fördel för att dom är riktigt bra gjorda och du har rätt utrustning eftersom en dyrk är en dyrk är en dyrk så du har ingen nackdel att ta bort.

I exempel 2, 3, och 4 är det lite annorlunda för där är det inte en avancerad version av föremålet. Så här kan man se det på olika sätt.
Ett sätt att se det är om du ska utföra läkekonst utan förband är inte det lättaste även om du har en skalpell, samtidigt kanske en annan anser att någon form av förband borde ingå bland dom kirurgiska instrumenten.

När det gäller exempel 3 och 4 kan samma argument som ovan användas, men jag skulle säga att du behöver båda sakerna för att få en fördel. En kikare kan bara göra så mycket utan en karta att jämföra det du ser med. Ett tält förser dig inte med något mjukt att ligga på.

Sammanfattat skulle jag köra med att i exempel 1 räcker avancerade dyrkar, du behöver inte båda för att slå med fördel, i exempel 2, 3, och 4 krävs båda för att slå med fördel pga att dom är så olika föremål, en kikare är inte en avancerad karta tex.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Utan att ha någon koll alls på DoD23, skulle hålla med Erebus, alltså "följ sunt förnuft"

Avancerade dyrkar är dyrkar fast ballare.
Förband och kirurgiska instrument skulle jag nog ärligen säga "fall till fall" på, alltså beroende på skadan. På sätt och vis är kirurgiska instrument nästan inte alls bra utan förband, så frågan är om de alls kan användas.
Karta och kikare skulle jag säga kompletterar varandra, men kan användas separat. En kikare skulle kunna "bara" negera nackdelen, men karta OCH kikare ger en fördel. Samma sak med sovfäll + tält.

Så jag skulle nog bara ha problem med exempel 2, mest för att det är så kritiskt, och för att förband kan vara oumbärligt för att alls kunna använda kirurgiska instrument. Men det beror ju lite på hur "speliga" reglerna till DoD23 är; om de inte är särskilt simulationistiska (vilket de nog inte är), så kan man ju låta det vara som samma med karta och kikare. Men lite tveksam skulle jag vara.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag försöker vara konsekvent med att:

* Ingen eller bristfällig utrustning = Nackdel
* Tillgång till utrustning = Normalt slag
* Fördelaktig situation, hjälp av andra (aid), cool, fantasifull eller underhållande beskrivning, har spelaren bjudit mig på bullar eller pizza = Fördel
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Det finns flera kombinationer av föremål där det ena föremålet gör att man slipper slå ett färdighetsslag med nackdel och ett annat föremål att man får slå samma slag med fördel. Enligt reglerna tar nackdelar och fördelar ut varandra vilket gör att man för att få slå slaget med fördel både måste ha föremålet som tar bort nackdelen och föremålet som ger fördel - annars tar bara fördelen man får från det ena föremålet bara bort nackdelen för att man saknar det andra. Jag funderar därför på hur ni andra spelledare därute hanterar dessa kombinationer då de ter sig ganska olika även om de speltekniskt sätt ser likadana ut.

Jag kan ha missat någon text i reglerna som förklarar hur dylika kombinationer av föremål skall fungera (i utrustningslistan står bara antingen "slipper nackdel" eller "ger fördel") men oavsett det så är jag intresserad av hur ni andra hanterar situationerna nedan. Det känns som om att ett föremål som ger fördel är tänkt att alltid ge en fördel på slaget men eftersom det samtidigt finns ett sätt att få nackdel på samma slag om man saknar ett annat föremål och inget nämns om att föremålet som ger fördel tar bort denna begränsning blir det litet tvetydigt.

Exempel 1:
Dyrkar gör att man slipper nackdel för att dyrka lås. Avancerade dyrkar gör att man får fördel på att dyrka lås. Det känns för mig logiskt att man inte behöver båda typerna av dyrkar för att få fördel på slaget då de avancerade dyrkarna låter som att de representerar en uppgraderad version av de vanliga dyrkarna.
Exempel 2:
Förband gör att man slipper nackdel på läkekonst. Kirurgiska instrument gör att man får fördel på läkekonst. Här känns det mindre självklart att bara för att man har kirurgiska instrument så behöver man inte längre förband. Det skulle ju dock göra att utan förband fungerar bara de kirurgiska instrumenten som hjälp med att ta bort nackdelen för att man inte har några förband.
Exempel 3:
En karta gör att man slipper nackdel för att navigera i vildmarken medan en kikare ger fördel på slag för att finna vägen. Kartan och kikaren gör två helt olika saker så det känns konstigt att kartan blir helt meningslös om man har en kikare.
Exempel 4:
Sovfäll gör att man slipper nackdel för att slå läger, tält ger fördel på samma slag. Har tältet "inbyggd" sovfäll eller behöver man både sin sovfäll och ett tält för att effektivt räknat få fördel på slaget? Här står det i reglerna om hur man slår läger helt enkelt att med tält får man fördel på slaget och utan sovfäll får man nackdel men inget om den totala effekten av att ha båda eller bara ett av föremålen.
Bra fråga! Grundtanken är att båda gäller. I fallet avancerade dyrkar borde det ha framgått att avancerade dyrkar ersätter vanliga dyrkar, eftersom det är ett undantag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Bra fråga! Grundtanken är att båda gäller. I fallet avancerade dyrkar borde det ha framgått att avancerade dyrkar ersätter vanliga dyrkar, eftersom det är ett undantag.
Aha, så alltså:

(Exempel 2)
- Ingenting = nackdel (saknar förband)
- Förband = omoddat (ingen nackdel)
- Kirurgiska instrument = omoddat (instrument = fördel, men saknar förband = nackdel)
- Förband och kirurgiska instrument = fördel (fördel och ingen nackdel)

Och motsvarande för exempel 3 och 4.

Det var ju enkelt i så fall.
 
Top