DoD DoD23 i skolan

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Har under ett par veckors tid haft väldigt kul på jobbet. Jag jobbar på fritids i trean på en skola. Vi har under min ledning gett eleverna möjlighet att prova rollspel och jag valde Drakar och demoner 23 då det kliat i fingrarna på att testa det.
Jag har lagt upp det så att jag haft en grupp i veckan under två tillfällen på cirka en timme vardera. Första tillfället går vi igenom vad rollspel är i allmänhet och DoD i synnerhet. Efter genomgången får de som är intresserade stanna kvar och vi väljer karaktärer. Jag har gjort karaktärer i förväg som de kan välja från, då det skulle ta för lång tid att göra dem. De får välja namn och beskriva utseende och vi justerar om de skulle vilja något speciellt.
Andra speltillfället är det fokus på spel. Den begränsade tiden gör att jag valt att fokusera på att alla ska få använda någon färdighet, ofta Finna dolda ting, Hoppa och klättra och Upptäcka fara. Vi har också haft en kort förenklad strid där alla har kunnat använda vapen eller magi för att besegra fiender. En del har också hittat små skatter eller andra ting.
När jag skulle välja spel så valde jag Rovriddarens kastell då spelet är ganska kort och innehöll det jag ville. Alla grupperna har kommit till porten och in på borggården. Där jag låtit svartalferna attackera.
Det har varit olika många som stannat kvar i de olika grupper jag haft allt från 3 till 9, jag har en grupp kvar så vi får se det totala utfallet. Eleverna har olika erfarenhet av rollspel, de flesta ingen alls. Någon har spelat Hjältarnas Tid och någon visste vad Drakar och Demoner var. De som har spelat har varit väldigt positiva och de har snabbt fångat upp tanken och de enkla regler vi haft.
Jag har haft en elevs pappa som kom och ville titta på Drakar och Demoner lådan och vi pratade lite nostalgi. Eleven berättade för mig dagen efter att de köpt spelet (den får ni Fria Ligan). Flera andra har påvisat liknande intresse.
Alla som spelat har sagt att de vill spela mer. Många vill skapa sina egna karaktärer. Min fundering nu är hur vi ska gå vidare. Jag tänker mig att vi blandar de grupperna som varit till en eller två grupper. Jag funderar på att låta några eller alla få någon sorts spelledarkurs så att flera smågrupper kan spela och jag kanske mer blir någon sorts överspelledare som går runt och hjälper till där det blir svårt. Men jag vet inte det finns kanske andra sätt att göra det på som jag inte tänkt på. Tips mottages tacksamt.
Jag funderar också över vilka spel som passar. Jag håller ögonen på Alea Masona, men tänker mig att de flesta går att justera så att de passar mina entusiastiska nioåringar.
Ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag ville mest förmedla min glädje över att min idé om att spela rollspel med elever gick så bra. Har ni egna erfarenheter eller tankar kring att rollspela i skolan så är jag väldigt nyfiken.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Vi spelade rollspel i högstadiet som elevens val vid millennieskiftet. Det var DoD 91 som gällde då. Det var inga lärare inblandade mer än att de sa att det var ok och försåg oss med ett rum att spela i. Det var samma spelare som normalt spelade på helgerna så det var mest ett sätt för oss att spela rollspel på skoltid :)
 

Haido

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
6
Location
Luleå
Har precis börjat med min systers barn. Gör under för att upptäcka kreativitet, intresse för fantasy (och sträckläsa regelböcker och monsterböcker), barnen får hela tiden lära sig lite enkel matematik genom att addera och subtrahera i färdigshetsslag och så vidare.

Rent generellt så är det jättebra för unga.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Listigt färgkodade! "Slå en t12. Ja precis, den röda."
Färgkodade tärningar är generellt bland det bästa som finns. Måste vara fler som gjort det, men tänker på PF2 beginner box som har färgkodat tärningarna och även har samma färgkodning på tärningarna på karaktärsbladen från startboxen. Underlättar väldigt mycket och tar bort en av många trösklar i spel som använder sig av flera olika tärningar :)

Lägger in exempel på hur det ser ut:

1699975894426.png
 

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Hur många är ni som spelar nu?
Har 3 spelgrupper. 2 med 5-6 elever och en med 10, som i ärlighetens namn behöver delas, men det finns inte riktigt utrymme just nu. Långsiktig plan är att träna upp lite nya SL. Just nu spelleder jag allt på olika dagar. Får vi igång eleverna själva till att spelleda blir det smidigare. Behöver fundera kring vilka regler som passar för skolspel.
Har varit ett kul projekt. Mina kollegor står helt bakom och uppmuntrar. Eleverna är väldigt entusiastiska och frågar ofta efter nästa tillfälle. Jag har hittat ett nytt (vuxet) spelgäng med bland annat 2 kollegor som ska börja spela om någon vecka.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Har 3 spelgrupper. 2 med 5-6 elever och en med 10, som i ärlighetens namn behöver delas, men det finns inte riktigt utrymme just nu. Långsiktig plan är att träna upp lite nya SL. Just nu spelleder jag allt på olika dagar. Får vi igång eleverna själva till att spelleda blir det smidigare. Behöver fundera kring vilka regler som passar för skolspel.
Har varit ett kul projekt. Mina kollegor står helt bakom och uppmuntrar. Eleverna är väldigt entusiastiska och frågar ofta efter nästa tillfälle. Jag har hittat ett nytt (vuxet) spelgäng med bland annat 2 kollegor som ska börja spela om någon vecka.
Bra jobbat! Du får gärna rapportera hur det utvecklar sig.
 
Last edited:

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har spellett rollspel som lovaktivitet här på jobbet (folkbibliotek), samt mina egna barn och deras kompisar under åren.
Vad är det för åldersgrupper du främst spelar med och hur är gissningsvis förmågan att hantera engelska rollspelsböcker?
 

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Jag har spellett rollspel som lovaktivitet här på jobbet (folkbibliotek), samt mina egna barn och deras kompisar under åren.
Vad är det för åldersgrupper du främst spelar med och hur är gissningsvis förmågan att hantera engelska rollspelsböcker?
Spelar i trean just nu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Spelar i trean just nu.
Okej. Kul! Nå, då skulle jag personligen säga att Drakar & Demoner är fullt spelbart för dem, dock något mastigt att börja spelleda på egen hand. Tycks som vi båda har haft goda erfarenheter med spelet kring den åldersgruppen, men jag är som sagt högst tveksam vad gäller spelledandet. Åtminstone innan de spellett några lättsammare grejer. Inte en omöjlighet men det kan nog kännas som mycket text och regler för en 9-åring att ta hand om. Om ni nu inte spelat så mycket att de flesta kan regler och koncept ”utantill”.

Jag har själv inte läst eller testat Handbok för superhjältar-rollspelet än … Har du?
Kan det vara något? Det är ju riktat mot åldersgruppen.

Likaså borde Sagospelet (alla de olika spelen) från Lehto Spel, väl passa de barnen. De är ju också avsedda för just barn att spela. Nu var det längesedan jag spelade något från dem men där finns ju barn och unga med bland spelskaparna och det gör det ju till något som är både av och för barn.

Annars skulle jag vilja rekommendera, om nu det inte redan känns allt för självklart, Nelly Rapp-rollspelet. Det är ju skrivet för barn, både enkelt att läsa, förstå och spelleda. Själv grundboken är till hälften ett första äventyr som också innehåller steg för steg-anvisningar för spelledaren. Dessutom har otroligt många i den ålderskategorin läst eller hört böckerna och sett långfilmen. Om ni inte redan kollat in det så testa det. Jag fann det mycket positivt ur just barnperspektiv när jag testade det med en grupp som var mellan 7–9 år gamla. Det är månne lite småtråkigt för oss vuxna att spelleda – rent tekniskt, men är på det stora hela enligt mig ett rollspel alla åldrar kan ha kul med tillsammans.

För övrigt, är min erfarenhet av att spela med barn och unga, att det är som att vara spelledare i vanliga fall fast förstärkt – eller vad man ska säga. De flesta spelarna gillar att känna sig som hjältar, bli lyssnade på, få testa sina idéer, uppmuntras till att ta initiativ, dra roliga kort och/eller öka spänningen med ödesdigra tärningsslag. Precis så är ungarna också fast än mer, och detta i en förpackning där de känner att de hänger med och förstår världen och reglerna. Naturligtvis ska det inte vara för enkelt och det är väl det som är det svåra – att utmana dem lagom mycket. Men, får de känna att de är delaktiga och att deras idéer och tilltag spelar roll brukar de vara väldigt på.

Därav tänker jag att man för att hitta spelledare antingen frågar de barn man tror skulle klara detta eller hugger just de ivriga frivilliga. Därpå är det en sådan inställning de behöver lära sig: att alla ska ha kul – att man ska skapa lustfyllda händelser och berättelser för och tillsammans med spelarna, inte tävla med dem på något vis. Jag tror och killgissar just det att den bästa spelledarskolan inte primärt lär dem att hantera spelregler och sådant, utan att tänka rättning sätta sig in i rollspelen som rättvis domare men samtidigt en kamratlig underhållare.

Kanske att du kan skapa något enklare samberättarspel eller -scenario som en introduktion spelledandet, där ni turas om att agera spelledare? … Nu för tiden har jag ingen bra koll på sådana produkter eftersom jag numera inte alls hänger med i vad som ges ut och experimenteras med på indie-fronten, men där finns nog andra på forumet som kan hjälpa till om du vore tilltalad av idén.
 

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Okej. Kul! Nå, då skulle jag personligen säga att Drakar & Demoner är fullt spelbart för dem, dock något mastigt att börja spelleda på egen hand. Tycks som vi båda har haft goda erfarenheter med spelet kring den åldersgruppen, men jag är som sagt högst tveksam vad gäller spelledandet. Åtminstone innan de spellett några lättsammare grejer. Inte en omöjlighet men det kan nog kännas som mycket text och regler för en 9-åring att ta hand om. Om ni nu inte spelat så mycket att de flesta kan regler och koncept ”utantill”.

Jag har själv inte läst eller testat Handbok för superhjältar-rollspelet än … Har du?
Kan det vara något? Det är ju riktat mot åldersgruppen.

Likaså borde Sagospelet (alla de olika spelen) från Lehto Spel, väl passa de barnen. De är ju också avsedda för just barn att spela. Nu var det längesedan jag spelade något från dem men där finns ju barn och unga med bland spelskaparna och det gör det ju till något som är både av och för barn.

Annars skulle jag vilja rekommendera, om nu det inte redan känns allt för självklart, Nelly Rapp-rollspelet. Det är ju skrivet för barn, både enkelt att läsa, förstå och spelleda. Själv grundboken är till hälften ett första äventyr som också innehåller steg för steg-anvisningar för spelledaren. Dessutom har otroligt många i den ålderskategorin läst eller hört böckerna och sett långfilmen. Om ni inte redan kollat in det så testa det. Jag fann det mycket positivt ur just barnperspektiv när jag testade det med en grupp som var mellan 7–9 år gamla. Det är månne lite småtråkigt för oss vuxna att spelleda – rent tekniskt, men är på det stora hela enligt mig ett rollspel alla åldrar kan ha kul med tillsammans.

För övrigt, är min erfarenhet av att spela med barn och unga, att det är som att vara spelledare i vanliga fall fast förstärkt – eller vad man ska säga. De flesta spelarna gillar att känna sig som hjältar, bli lyssnade på, få testa sina idéer, uppmuntras till att ta initiativ, dra roliga kort och/eller öka spänningen med ödesdigra tärningsslag. Precis så är ungarna också fast än mer, och detta i en förpackning där de känner att de hänger med och förstår världen och reglerna. Naturligtvis ska det inte vara för enkelt och det är väl det som är det svåra – att utmana dem lagom mycket. Men, får de känna att de är delaktiga och att deras idéer och tilltag spelar roll brukar de vara väldigt på.

Därav tänker jag att man för att hitta spelledare antingen frågar de barn man tror skulle klara detta eller hugger just de ivriga frivilliga. Därpå är det en sådan inställning de behöver lära sig: att alla ska ha kul – att man ska skapa lustfyllda händelser och berättelser för och tillsammans med spelarna, inte tävla med dem på något vis. Jag tror och killgissar just det att den bästa spelledarskolan inte primärt lär dem att hantera spelregler och sådant, utan att tänka rättning sätta sig in i rollspelen som rättvis domare men samtidigt en kamratlig underhållare.

Kanske att du kan skapa något enklare samberättarspel eller -scenario som en introduktion spelledandet, där ni turas om att agera spelledare? … Nu för tiden har jag ingen bra koll på sådana produkter eftersom jag numera inte alls hänger med i vad som ges ut och experimenteras med på indie-fronten, men där finns nog andra på forumet som kan hjälpa till om du vore tilltalad av idén.
Jag tänker mig också att det kan vara lite mastigt att spelleda själv i den åldern. Jag har en elev som har erfarenhet av Hjältarnas Tid, i övrigt har de inte så mycket erfarenhet.
Jag har sneglat på Sagospelet äventyr och tänker mig att det nog skulle passa utmärkt. Har inte tittat på de övriga du nämner men är nyfiken på dem. Vi får se var vi landar. Tror inte min arbetsplats har råd att köpa in så mycket just nu. Får kanske hålla mig till vad jag har och spelleda själv.

Håller med om dina erfarenheter av att spela med barn. Det är intensivt och roligt, de är taggade och hittar ibland lysande lösningar på oväntade saker.
 
Top