Nekromanti DoD

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag tycker att vi ska sluta snacka om DoD 6 hela tiden. Det är ju tråkigt. När man skapar sin karaktär kan man bara ha 5
i varje färdighet (iaf sa våran sl det). Men en annan sak är att vapnena har för högt STY krav. Som när jag gjorde en karaktär (Alv) så gjorde jag honom till jägare. Jag (som nog många andra av oss har lyckats med), fick lite i STY jag tror att det var 5. Så när vi skulle köpa vapen, kunde jag inte ha nån båge. Inte kortsvärd eller nåt! Det Ända som jag kunde ha var Sten slunga. Så efter som detta spel inte ens kan sätta sig 1/100 i närheten av DoD expert så kan vi väl börja prata om det gamla hederliga DoD spelen?!

//Även de onda kan vinna, Rach
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
STY 5 och långbågar

"Jag (som nog många andra av oss har lyckats med), fick lite i STY jag tror att det var 5. Så när vi skulle köpa vapen, kunde jag inte ha nån båge. "

Vad förväntar du dig? STY 5 är på sexåringsnivå ungefär. Hur många sexåringar tror du orkar spänna en åttiopunds långbåge?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"fick lite i STY jag tror att det var 5."

Det kunde du ju få i EDD också, och inte kunde du då heller spänna någon båge...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nja, STY 5 är väl STY-grupp 1? Har inte den minsta bågen STY-kravet 1? Eller är kravet två även på den minsta bågen?

/Azagthoth
 

Impact

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
9
Färdigheter: Visst, du kan bara köpa 5 FV i en färdighet från början, sedan tillkommer eventuella bonusar för ras och yrke. Dock är låga färdighetsvärden inte så dåligt som det var i EDD. Många slag görs mot en grundegensskap, eller med bonusar beroende på svårigheten.
Det framgick inte av ditt inlägg om du förstått detta, men din vapenchans beror inte på denna 5 FV gräns, då träffchansen inte är en färdighet utan en generell stridskapacitet.

Styrka: För det första, 5 kan man väl slå fram på 3T6 i EDD med? För det andra, kunde din SL inte tänka sig att tillåta dig byte din STY mot en annan grundegenskap om du nu ville spela som en jägare? Med STY 9 kan du trots allt hantera en kortbåge, med 15 din önskade långbåge.
Och förresten, med STY 5 kan du visst hantera ett kortsvärd, antingen i två händer eller i en men med -2 i FV.
 

Impact

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
9
Finns inga grundegenskaps-grupper i DoD6...
Minsta bågen, kortbågen, har ett STY-krav på 18. Dock krävs (givetvis) två händer, så du får dubbla din STY, mao krävs STY 9.

Generellt gäller

STY-krav < STY : Kan hanteras i en hand. Om du använder det med två gör du +1T3 i skada (närstrid).

STY-krav > STY*2 : Kan ej använda vapnet alls.

Mitemellan : Kan hanteras med båda händerna utan avdrag. Kan användas i en, men då med -1 i FV per sty-poäng som saknas.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nä, jag talade om EDD, vilket Riddaren också gjorde, och det var hans inlägg jag svarade...

/Azagthoth
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ändra då!

Om du tycker att reglerna är dåliga så är det väll inte så svårt att ändra? Jag använder mig av regeln att man får höja 5 FV för varje "åldersnivå" dvs. Ung(5), Mogen(10), Vuxen(15) osvosv. Alltså får en Vuxen höja en färdighet till högst FV 15 i början av sin karriär, sen gäller de vanliga reglerna. Detta är kanske inte det bästa men det är enkelt och det gör så att en vuxen kan vara mer erfaren än en ung.

Om det nu är så att du eller din SL inte har fantasi nog att göra egna regler eller modifikationer så är det ju bara att fråga andra, tex. mig/images/icons/wink.gif.

Som jag har sagt många gånger: Det finns inga dåliga rollspel bara dåliga SL(villket inte stämmer eftersom spelare kan vara utomordentligt dåliga de med)

"Rolf kommer före Sitor även i ordboken"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
medlaren strikes back

Eller så kan vi tala om bägge? Både det nya och det gamla, så svårt är det inte.

Håller med till fullo. Verkar rätt löjligt att sluta snacka om senaste DoD-versionen på ett DoD-forum. Jag har inte ens DoD6 men jag klarar mig rätt bra i alla fall./images/icons/smile.gif


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Din rollperson...

...kan använda följande vapen:

Dolk
Handyxa
Klubba
Kortsvärd
Kroksabel
Trästav
Piska
Kortspjut
Spikklubba
Blåsrör
Slunga
Kastkniv
Kastyxa

= 13 olika vapen. Vissa med två händer, eftersom han inte har så hög styrka.

Vilket jag tycker är helt rimligt med tanke på att styrka 5 är, som Krille påpekade, i nivå med en sexårings styrka.

Jag tycker inte att vi ska sluta prata om ett spel som vi tycker är roligt bara för att din spelledare inte kan reglerna eller bryr sig om att lära sig dem.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Snäll SL ?

Jag är nog en rätt snäll SL för när mina spelare slår fram sina karaktärer räknar jag ut medelvärdet av alla grundegenskaper, och blir det under tio får de slå om alla värden. Men om karaktären fick ett 18-värde så får spelaren själv avgöra om den vill slå om.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Snäll SL ?

Själv brukar jag ge mer BP till de som har lägre GE. Sämre på GE, bättre på FV.

/[color:green]Han</font color=green> som har en tabell på hur mkt han ska ge
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
varför skulle man inte diskutera dod6 här detta är ju dod forumet så om inte du vill diskutera dod6 så behöver inte du göra det men dod6 är den bästa versionen av dod.
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Egen åsikt ja...

Själv tycker jag 4:an & 6:an är helt i en klass för sig. Men jag har ju heller inte spelat EDD eller 3.0 & <-. Skit samma, Självklart skall det diskuteras alla versioner av DoD, det är ju ett DoD forum...

Är man inte intreserad, så läs inte.

"Look here Motherfucker, i don´t play Basketball. My name is Snoop Dogg i play Bitches"
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
*SNARK*

Vet du vad trollet eller vad du hette, om du nu tycker att DoD6 är så överlägset bra, tycker jag att du ska ta och läsa t.ex EDD eller 91års upplaga innan du börjar snacka en jävla massa skit!

Visst visst, man får ha en egen åsikt och man får inte svära på snälla officiella forum. Men jag är ganska övertygad om att du inte har spelat någon av de gamla spelen, för du vet verkligen inte vad du pratar om.
Om du vill fortsätta med den där snäsiga attityden är den ända vettiga förklaringen jag kan komma på att du inte kan läsa och att nån av dina lika dumma trollkompisar har lurat i dig att DoD6 är bra.

DÄR MED BASTA!
/images/icons/mad.gif/images/icons/shocked.gif

Om inte det bästa som finns, det bästa jag har spelat, Drakar och Demoner expert!

/Tusse-san
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: *SNARK*

Om inte det bästa som finns, det bästa jag har spelat, Drakar och Demoner expert!

Ja, och om då trollet anser att det bästa han har spelat är DoD6? Skall man kritisera kan man väl åtminstone backa upp kritiken med argument, inte en rent subjektiv värdering.

/Azagthoth
 
Top