Nekromanti DoD vs D&D3:ed

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Hej.
Detta meddelandet postar jag i både DoD- och DnD-forumet här. Jag har en knepig fråga som förmodligen inte har något bra svar, men jag vil höra allas åsikter om det.

Vilket är bäst:
1) Drakar och Demoner 6
2) Advanced Dungeons and Dragons 3nd ed. (om det är den som är den senaste)

Vilka för- och nackdelar finns?
Ta med allt ni kan komma på och skriv! =) Hehe.
Just nu spelar vi DoD6 med vår alldeles nya spelgrupp. Jag håller till viss del med om en del av kritiken, yrkesnivåreglerna har sina brister. Men jag tycker att det funkar bra med lite husregler.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom jag inte har spelat DoD sedan version 1 (1982), kan jag inte komma med många jämförelser. Men en liten kommentar eller två...

Det heter inte Advanced Dungeons & Dragons längre, det finns bara Dungeons & Dragons även om den gällande versionen har mer med AD&D att göra än med (Basic) D&D.

Varför DoD vs. D&D? Är det en titelmatch i tungviktsboxning, eller? Smaken är ju som bekant olika, så du lär aldrig kunna få reda på vad just du (och dina kompisar) tycker om D&D på annat sätt än att prova på och spela det.

En uppräkning av för- och nackdelar (som kommer att värderas olika av alla som gör den) är knappast intressant för någon annan än den som vill "försvara" sitt spel mot de som spelar det andra spelet. Sådan pajkastning tycker jag blir ganska löjlig.

Däremot kan det ju vara intressant att belysa skillnader för att veta vilka förändringar man råkar ut för om man vill testa det andra när man är van vid det ena. Fast då tycker jag inte att ord som "bäst" och "för- och nackdelar" skall vara med.

/Mikael - som är trött på religionskrig
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Ett litet inlägg kan man göra och det är D&D:s starka koppling till D20-systemet vilket gör att det finns fler äventyr/moduler etc till Dungeons and Dragons.

Vill man ha gamla prylar så finns det en hel del gratis att hämta på WOTC:s hemsida
http://www.wizards.com/dnd/article.asp?x=dnd/dx20020121x

Plus att det finns en hel hoper kul saker på ex. följade sidor:
http://www.adnddownloads.com/
http://www.d20reviews.com/

Om man skall tala om kvantitet kontra kvalitet skall jag låta vara osagt... men fler prylar finns det till D&D.

Clas
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Vilket är bäst:
1) Drakar och Demoner 6
2) Advanced Dungeons and Dragons 3nd ed. (om det är den som är den senaste)"

Svar:
1. Drakar och Demoner anser jag är ett bra spel, trots en del brister så går det mesta att fixa med husregler.
2. D&D 3e anser jag är ett bättre spel, inte direkt på grund av regler, utan för att de världar som finns till spelet är mer välutvecklade, samt det finns mycket mer material att tillgå för spelet.
Ska väl nämna att jag spelleder båda och har kul, även om det har blivit mer D&D än DoD.
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Säger bara en sak...
jag leder i D&D 3:ed... alles kanon kul system...
å sen så avskyr jag DoD v.6 för att de börjar me "lvl system" genom sina yrkenivåer.. jag är ett fan av DoD 91... eller v.4 som de flesta kanske känner igen... jag jämför v.4 med v.6 och det slutar med att jag gråter blod... måste säga att jag är sååååååå besviken på riotminds... trodde mest på att de skulle återuppliva v.4:an... men fan heller.. istället ställer de sig å pissar en i ögat... hårda ord måhända... men de har gjort katastrofalt fel... de e de enda jag kan säga.. så D&D 3:ed... e en klar vinnare..
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
DnD 3rd Ed. är det klart bäst utformade regelsystemet som jag någonsin har spelat. Det är, enligt min mening, betydligt bättre än DoD (även om jag inte spelat DoD regelbundet sedan den 3:e upplagan, och endast har ögnat igenom den 6:e). Eftersom du inte verkar gilla yrkesnivåer kanske DnD ändå inte är ett spel för dig. Hela spelet är uppbyggt kring ett levelsystem, vilket Riotminds delvis har kopierat till DoD6.

DnD bygger till stor del på ett tämligen massivt regelsystem. Om du inte gillar hård regelsyrning av ditt spelande, utan föredrar stora slängar friform, kommer du inte har så stor glädje av DnD (möjligen världs- och kampanjböckerna som är utgivna till systemet). Min erfarenhet är att det är lättare att skala bort reglerna i DoD än DnD 3rd Ed. Eftersom jag för tillfället är tämligen förtjust i många besvärjelser och magiska föremål, samt gillar levelsystemet, tycker jag att DnD är överlägset.

Dessutom finns det så fruktansvärt många supplement utgivna till spelet, vilket ju aldrig är en nackdel (mer än för plånboken).
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Håller med.....

Håller med dig om fördelarna du räknar upp. Men DoD6 kommer inte i närheten av att vara lika bra som tidigare upplagor, så därför krossar D&D DoD6 enligt min mening.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: D&D 3E är ett tämligen

välarbetat rollspel. Det märks att det har gått in betydligt mycket mer arbeta bakom att göra spelet spelbart än vad som har legat bakom DoD6. Men så andra sidan är det ganska stor skillnad på hur stor budget och mankraft WoTC och Riotminds har. :)

Det jag gillar bäst med D&D 3E är dess enhetlighet i systemet.
Det jag gillar bäst med DoD6 är stämningen, världen, magin, samt stridskapacitet systemet.

Om jag skulle bli tvungen att välja mellan dem skulle det bli svårt. Båda är bra spel i mina ögon. Kanske det vore på sin plats att skriva en recension av D&D 3E och lägga upp på Rustningskammaren, samt skriva en artikel som gör en jämförelse mellan DoD6 och D&D 3E, en artiken som tar upp för och nackdelar med båda spelen, samt vad man kan förvänta sig av de båda. Denna sista artikel är nog dock något som jag anser inte endast en person skulle skriva, utan den skulle skrivas av flera personer med erfarenhet av de båda systemen. Nåja, det är i alla fall mina funderingar i denna stund.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Onödiga kommentarer.

Inte för att det är rätt plats, tid, eller befogat. Men för att släppa en kommentar från någon som spelat DoD sedan första utgåvan; Jag anser att DoD6 är minst lika bra som DoD Grund/EDD/DoD'91, och betydligt bättre än DoD5.

När det gäller Dungeons & Dragons så har jag spelat det sedan AD&D 2nd ed släpptes. Men eftersom jag ogillade och fortfarande ogillar AD&D 2nd ed, kom D&D 3E som en trevlig överraskning. Jag hade mycket låga förväntningar på den versionen (läste aldrig så mycket om den på nätet).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Re: D&D 3E är ett tämligen

samt skriva en artikel som gör en jämförelse mellan DoD6 och D&D 3E, en artiken som tar upp för och nackdelar med båda spelen, samt vad man kan förvänta sig av de båda

varför bara de två spelen?
EON är fortfarande stort och populärt och förtjänar en plats bland de två dubbel-D spelen...

Kampanj mässigt så verkar ju standard D&D vara mer likt Mundana än Trudvang om jag säger så...

chrull
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: D&D 3E är ett tämligen

"varför bara de två spelen?
EON är fortfarande stort och populärt och förtjänar en plats bland de två dubbel-D spelen... "

För att det är främst de spelen som folk frågar om.
 
Top