Nekromanti DoD Vad skall man ha om man är nyfiken?

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag blev lite nyfiken på "Nya" DoD och den värld som riorminds har målat upp så u undrar jag vad jag skall köpa?

Jag kommer antagligen alldrig spela så det blir bara stämningsliteratur för mig. Jag är igentligen inte så jätte intresserad av spelsystem så att plöja regelboken bara för att kolla reglerna är inte riktigt min grej...

Skall jag satsa på några av världsmodulerna och i så fall vilken/vilka eller måste man ha något grundpaket först så att man förstår hur det är hoppknutet?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag skulle säga att du ska köpa någon av världsböckerna, Osthem och de andra. Regelböckerna känns som menlösa ifall du inte vill spana in reglerna.


Storuggla, hinkar med mask ingår ej
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Om du ändå inte ska spela så kan världsmodulerna rekommenderas (finns fyra stycken vid det här laget: Osthem, Mittland, Vastermark, Eld & Sot). De beskriver olika delar av världen och de folk som bor där.

Jorges Bestiarium kan eventuellt också fungera, men en del information är utdaterat och vissa varelser är urusla. Dock väntas en ny, uppdaterad version för DoDT komma ut, troligtvis under 2008, som förhoppningsvis är bättre (även om omslag och papper knappast lär vara det).

Äventyren kan också vara tänkbara (då det förutom värld också finns en story). Framför allt Snösaga och Likstorm tror jag skulle passa i det syftet. Snösaga har bättre story IMHO (dock väldigt styrt som äventyr, men det är ju inget problem i ditt fall), men är svårare att få tag i.

Vad av Trudvang är det som intresserar dig mest?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Inte för att jag tittat i nån av dem alls men...

Jag misstänker att den i mitt tycke bästa världsboken till DoDT antagligen är Paul Bonners konstbok rätt och slätt. :gremsmile: Den kanske är lite vag på detaljerna kring länderna och sederna men... ja... det är ju bara bilder såvitt jag vet.

Nån som skaffat eller kollat in den får gärna droppa en kommenter angående innehållet. :gremtongue:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag stämmer in med vad i princip alla andra sagt i den här tråden, köp världsböckerna Osthem, Mittland, Vastermark. De är de enda du behöver. Vill du sedan att dvärgar ska bli något mer än mytiska väsen i dina historier så köp då också Eld och Sot. Sedan kan Jorges Bestiarium vara något också ! En mkt snyggt illustrerad monsterbok som på ett mkt bra sätt beskriver varelser och väsen i Trudavang. Om du bara vill ha en enda bok så rekomenderar jag Osthem eller Mittland.

Paul Bonner art book må innehålla många snygga bilder, men vill man lira ett rollspel är den inte till någon oehört stor hjälp annat än den kan hjälpa till med en del stämning, men då har du fortfarande inget grepp om världen vilket är rätt viktigt endå i min mening.

Jag rekomenderar dig Trudvang som spelvärld skarpt ! Min personlig favoritdel är Mittland, främst Bydland och Runvjiik. Mittland är inspirerad av bla Keltiska hjältesagor och mkt av det märks mycket väl i boken. Så köp världsböckerna, kör med vilket system som passar dig bäst o upplev en fantastisk värld !
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Stämnng och känsla

Jag blev lite nyfiken på "Nya" DoD och den värld som riorminds har målat upp...
Om du är intresserad av subjektiv känsla och stämning kanske du kan ha något intresse av krönikan jag skrev om vårt Trudvang-spelande. Det är en förhållandevis jordnära tolkning av spelvärlden, men en i alla fall jag trivdes mycket bra med. Vad gäller böcker har jag knappast läst någon från pärm till pärm, men det jag läst får mig knappast sugen på att läsa mer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Stryk? ;)

Nä, men seriöst så är det inte det litterära som är Riotminds styrka. Faktum är att DoDT kan vara det sämst skrivna rollspel jag har spelat. Därför är det inte så förbannat kul att läsa böckerna. Då är det en annan sak med bilderna. De är fantastiska! Riotminds har även lcykats med konceptet. Det enda som det faller på är egentligen texten i sig (ja och systemet då, men du brydde dig inte om det).

Ska man bara äga en modul så får det bli Vastermark. Ostland och Mittland är bedrövligt tråkiga att läsa.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Inte för att jag tittat i nån av dem alls men.

46 sidor med material Rackham (Ragnarok, Confrontation). Ligger inte helt avlägset från Trudvangkänslan, även om det är mycket mer high-fantasy. (Och mer "packade" bilder, på figurspels manér).

26 sidor Mutant Chronicles. Eftersom det är sci-fi så ligger det en bit bort från fantasyn. Men det är snyggt!

14 sidor "Northern Wanderer", bilder där han inspirerats från norden. Här finns bland annat Vildhjarta-omslaget, men också mycket annat. En del fantastiskt vackra verk (framför allt naturbilderna tillhör mina favoriter). Här finns definitivt Trudvang inspiration (eller om det är tvärtom).

24 sidor Riotminds. Här finns bilder man känner igen från omslagen. I övrigt finns väl inte så mycket mer att säga. Ett Trudvang utan Paul Bonner hade varit ett annat Trudvang.

20 sidor Games Workshop. Både fantasy och sci-fi. Hans stil var inte lika slipad när dessa verk gjordes, men det är kul att se hur han har utvecklats.

Och så finns det en del annat som filmafficher, datorspel- och bokomslag, en del bilder för FASA, shadowrun, dinosaurier och naturligtvis kommentarer och historia om Bonner och av Bonner.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Jag har kikat i det flesta böckerna och jag tycker som DeBracy. Paul Bonners art book innehåller samtliga riotmindsproduktioner Paul Bonner har gjort (plus massa annat kul) och är överlägset den bästa DoD boken - most bang for your buck. Utan tvekan.

Efter art booken har jag Jorges Bestiarium som klar tvåa på 'måste listan'.

Samtliga världsböcker skall man hålla sig ifrån i mitt tycke, en total U-turn i fråga om känsla och spel från Jorges Bestiarum. Skittrist förutom alla fina illustrationer.

Efter Jorges skulle jag vilja nämna äventyret Vildhjärta som bitvis är väldigt kul och intressant. Går knappast att spelleda som det är skrivet, men om spelledaren sätter spelarnas kul före trist så är det helt enkelt ett underbart äventyr i fråga om känsla och trudvang:het.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Vilken skräll

Jag säger att du ska köpa Saga (om du inte redan har det) eller ladda ner grundreglerna från hemsidan tillsammans artikeln Saga Trudvang. Sen köper du Jorges Bestiarium och Mittland. Sen är det klart.

Eftersom både Saga och regelbitarna i Jorges är BRP-kloner så är de mycket komplatibla med varandra.

Så, kör i vind! :zeppelinare:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Inte för att jag tittat i nån av dem alls men.

[ QUOTE ]
20 sidor Games Workshop. Både fantasy och sci-fi. Hans stil var inte lika slipad när dessa verk gjordes, men det är kul att se hur han har utvecklats.

[/ QUOTE ]

För mig är Bonners illustrationer till WFRP själva grunden till den gritty cartoonkänsla som jag fick när jag spelade spelet för länge sedan. Dessvärre har den fösvunnit...:(

Ja, den fanns alltså inte i systemet på något sätt, men i Bonners bilder.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Till skillnad från vad många andra verkar tycka så tycker jag att DoDT (alltså själva spelet) ger en mycket bra bild av världen Trudvang. Mycket världs- och kulturinfo, bl.a. ingående avnsitt om den för settingkänslan mycket viktiga religionen, återfinns bara i boxen.

Vad gäller de övriga böckerna så håller jag dock med de andra om att Jorges bestarium, om man bara ska skaffa en av dem, är ett mycket bra val.

/Anders
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
jag har hört mycket gott om världen i den och är därför intresserad. Blandningen av fornnordiskt och nytt verkar bra. Sedan tycker jag mig förstå att det är välldigt stämningsfullt och det intresserar mig också
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
saga

Det var läsandet av ditt saga trudvang som fick mig tillräkligt nyfiken för att funder apå att köpa lite
 
Top