DoD DoD Trudvang utan fördjupningar?

Sunilor

Veteran
Joined
11 Oct 2021
Messages
9
Nu gräver jag djupt här och chansar lite, men är det någon som minns om det släpptes
officiella regler/PDF för att spela utan fördjupningar? Inte för att det spelar någon roll så här
15 år senare är mest nyfiken :) (skrev i Riotminds forum också men det verkar dött)
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Inte vad jag minns. Jag hade gärna sett ett sådant. Jag tyckte att fördjupningarna i kombination med implementeringen av stridskapacitet, som ändå var rätt rakt på sak i DoD6, gjorde allt så grötigt att det fick mig sluta använda DoDT.

Har funderat många gånger hur man bäst ska gå till väga utan att behöva kasta ut regelerna helt. Vilket inte i sig måste vara extremt komplicerat beroende på hur mycket man vill behålla. Jag brukar tänka att bäst är att försöka BRP-fiera tillbaka så långt det går. Jag brukar hålla Mutant UA som ett föredöme. Less is more. Kan dela med mig mer vad jag funderat på om intresse finns.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Nu var det länge sen jag öppnade någon av Riotminds Drakar och Demoner-böcker, men kanske DoD6 Expert Rollpersonen kan vara ett alternativ? Minns de reglerna som rätt bra och utan fördjupningar.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Nu var det länge sen jag öppnade någon av Riotminds Drakar och Demoner-böcker, men kanske DoD6 Expert Rollpersonen kan vara ett alternativ? Minns de reglerna som rätt bra och utan fördjupningar.
Det ett rätt bra alternativ. Dock tycker jag själv att det gick överstyr med färdigheter i DoD6Expert. För långrandiga och onödigt komplexa. Senast jag spellede DoD6 tog jag färdigheterna och yrkena från första versionen med levels som grund, men lade till de nödvändiga bitarna från Expert för att ta bort levelsystemet.

Och en del andra förenklingar som traumatröskel, Undvika och upprepade färdighetsslag från Mutant UA. Samt fri stridskapacitet och regelförtydlingande rörande hur Spiritus och SPI poäng är tänkta att fungera från Expertboken (vilket var mycket motsägelsefullt i första versionen). Pendragon-slag i strider eller för att hantera motsatta färdighetslag (den som slår högst, men ändå under sitt värde vinner attack vs parering exempelvis). En del annat också, men i stora drag så var det så jag gjorde.

Det blev rätt spelbart, om än lite sega strider fortfarande pågrund av rätt stora pölar av Total KP. Det kan dock motverkas något genom att använda OBT10-varianten från DoDT, eller någon annan variant av exploderande tärningar.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Det ett rätt bra alternativ. Dock tycker jag själv att det gick överstyr med färdigheter i DoD6Expert. För långrandiga och onödigt komplexa.
Detta håller jag helt med om. Minns att jag och de andra i gruppen skrattade gott åt färdigheten Kasta som till och med hade nån slags kompass som man var tvungen att utläsa 😂 Men bortsett från det gillade jag reglerna.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Detta håller jag helt med om. Minns att jag och de andra i gruppen skrattade gott åt färdigheten Kasta som till och med hade nån slags kompass som man var tvungen att utläsa 😂 Men bortsett från det gillade jag reglerna.
Tyckte även om att yrkesarketyperna och folkslagen blev lite mer "trudvangska" i Expert. Men regelmässigt så är nog i mitt tycke reviderade versionen av DoD6, jämnfört med Expert, en bättre som utgångpunkt. Men det är den versionen jag spelat minst (jag hade dock fått yxa bort en hel del där med). Hade RM fortsatt därifrån istället för att att skrota DoD6, endast två år efter den reviderade versionen, så kanske saker utvecklats mer positivt. I alla fall hade vi kanske kunnat se mer fokus på äventyr, världsböcker och en mer homogen produktlinje istället för soppan allt slutade med.

Skaffade nyligen Trudvang Adventures 5e under den pågående rean på deras butik nu när de sålt allt relaterat med Trudvang till CMON. Synd att även den versionen försvinner (i alla fall för nuvarande). Väntade mig från början att det inte skulle bli särskilt mycket support, men till 5e finns det massa andra källor att hämta material ifrån om man vill (dock ändå med viss konvertering). Och det känns iaf mer lättspelat än DoDT/Trudvang Chronicles.

Ett annat bra och avskalat alternativ till RMs egna spel i Trudvang är Anders Lekbergs regelhack Saga Trudvang (RIP Andy).
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Tyckte även om att yrkesarketyperna och folkslagen blev lite mer "trudvangska" i Expert. Men regelmässigt så är nog i mitt tycke reviderade versionen av DoD6, jämnfört med Expert, en bättre som utgångpunkt. Men det är den versionen jag spelat minst (jag hade dock fått yxa bort en hel del där med). Hade RM fortsatt därifrån istället för att att skrota DoD6, endast två år efter den reviderade versionen, så kanske saker utvecklats mer positivt.
Jag gav aldrig reviderade en riktig chans när den kom. Blev väldigt glad för expert och tyckte reviderade kändes liten onödig. Sen kom ju DoDT som jag köpte dels för att Riotminds lovade att det skulle bli den sista regelversionen och dels för att den skapade en trevlig nytändning för DoD. Men egentligen hade nog de reglerna sina brister
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag gav aldrig reviderade en riktig chans när den kom.
Samma här. Tyckte när det begav sig också att den var onödigt att skaffa, då man ju redan hade köpt den första versionen och Expert. Men beskrivningarna av besvärjelser (som visserligen reviderades igen i ExpertMagi) och heliga förmågorna blev bättre med reviderade.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Ett annat bra och avskalat alternativ till RMs egna spel i Trudvang är Anders Lekbergs regelhack Saga Trudvang (RIP Andy).
Tack för ett bra tips! Har letat efter ett sätt att göra Trudvang lite mer avskalat och lätttillgängligt utan att systemet blir generiskt. Det här verkar ju vara precis detta. :)

Man märker att det är någon med passion och fingertoppskänsla som gjort projektet!
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Tack för ett bra tips! Har letat efter ett sätt att göra Trudvang lite mer avskalat och lätttillgängligt utan att systemet blir generiskt. Det här verkar ju vara precis detta. :)

Man märker att det är någon med passion och fingertoppskänsla som gjort projektet!
Så lite så! Vitulv här på forumet skrev äventyret som följer med. Mycket välgjort tycker jag och det märks att hacket är skrivet av entusiaster.
 

Sunilor

Veteran
Joined
11 Oct 2021
Messages
9
Ja det står i Trudvangs Stigar att man kunde välja att spela utan fördjupningar om man tyckte det blev för rörigt,
men det fanns inget övrigt stöd i reglerna för det. Man är tyvärr helt beroende av fördjupningar för att öka
sin stridskapacitet, eller skaffa ex. besvärjelser och mer Spiritus. Så det är inte superlätt att husregla heller,
och vissa fördjupningar är dessutom ganska roliga. De gick lite för hårt på fördjupningar kan jag tycka borde funkat mer som feats, ett komplement.

Håller med om att Dod6 reviderade nog var den mest kompletta boken(även om vi spelade mest dod6:expert), men tyvärr
och tyyvääärr krånglade dom till det något så otroligt med färdigheterna. Dels är dom för många, men framförallt är
det alldeles för rörigt att höja dom och räkna ut kostnaderna. Varje färdighet har en egen kostnad beroende på
vilket yrke man har (tre färdighetskategorier), men sen blev dom dessutom dyrare desto högre man hade i färdighetsvärdet.

Så det kanske vore enklast att spela Dod6 reviderade men förenkla färdighetssystemet på något vis :)

( Trudvang Chronicles tycker hade potential att vara riktigt bra om det var lite enklare regler, jag hade inget emot
om man skippade specialities/disciplines helt och bara körde de 9 färdigheterna 1-20. Men samma där då krävs
det husregler för en spelbar karaktär.

Trudvang Dnd är nog bäst rent tekniskt, men det är något med levels som bara dödar min inspiration )
 
Top