Nekromanti DOD (Tips)

Sham

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
32
Location
Stockholm stad // Rönninge
Hej jag söker tips.. Om vilket Rollspel jag ska köpa... Jag lirar EON för det mesta men skulle vilja ha ett annat... Jag har tänk på Neotech... Men dod kanske är bättre eller vad säger ni??

Kan ni berätta lite om fight systemet och lite allmänt om världen.. Vore skit schysst!

// "Neogames Rockar" - Sham (DOD)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Du borde nog egentligen bara postat den här frågan en gång och det på "rollspel"-forumet. Det är samma människor som hänger på alla forum, så det hade nog varit enklare för dig att få alla svar på ett och samma inlägg, samt roligare för andra som då skulle slippa se likartade inlägg överallt...

Eon (som du är van vid) är ett dockskåpsfantasyspel i den meningen att man försökt bygga upp en ny verklighet från grunden och fått en intrikat liten rätt så trovärdig och fungerande spelvärld som man kan sitta och gulla med som vid ett dockskåp. DoD6 skiljer sig åt från Eon på den punkten då det har en värld som är rätt puckad om man ser på den ur fågelperspektiv. Det är ingen värld man försöker analysera kring, utan den är från början konstruerad för att vara häftig att äventyra i. Spelledare kan själva hitta på sina egna monster, bygga egna städer, ta bort saker osv. utan att det ställer till det minsta lilla problem med världens historia eller "ekosystem", om du förstår vad jag menar. Du kan ändra, styra och ställa precis som du vill, för världen är inte tänkt att "fungera" på riktigt, den skall bara vara en effektfull skådeplats för fantasifulla äventyr.

Alla gillar inte det. Särskilt inte vana Eon-spelare.

Stridsreglerna är enkla och brukar inte tilltala folk som suger på tärningar när de går och lägger sig. Eon-spelare är kända för att förakta DoD6, medan DoD-spelare brukar slå sig för pannan och säga "vad äääär det här för skiiiitspel!?" när tio timmar har gått och allt man hunnit göra i Eon är att slå fram hur mycket tirakernas puls har ökat sedan de började rusa mot äventyrarna med dragna vapen...

Om du gillar Eon's stridsfilosofi med överflöd av bataljmatematik åt alla håll och kanter så kommer du att hata DoD6.

De Eon-spelare som börjar gilla DoD6 är oftast de som tycker att Eon var hänsynslöst stelt, omständigt & dåligt från början. De som gillar Eon anser alltoftast att DoD6 är ett barnspel och fnyser föraktfullt åt dess anhängare.

/Rising
som spetsade den här analysen NÅGOT, men passar också på att säga att han själv inte gillar Eon, utan tycker det är ett ondskefullt spel som skall motarbetas på alla tänkbara sätt, eftersom jag aldrig skulle orka lära mig reglerna och världsbeskrivningen tillräckligt väl för att kunna spelleda det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
"Stridsreglerna är enkla och brukar inte tilltala folk som suger på tärningar när de går och lägger sig.."
Du vill verkligen ha flamewar, va? /images/icons/smile.gif Räcker det inte med [color:blue]Krille</font color=blue>?

Om jag får ge min syn på det hela.. DoD (vilken version du än väljer) kräver mer fantasi än Eon eftersom du måste tolka tärningsslagen istället för att slå och sedan kolla på en tabell (som i Eon)..

Stridssystemet funkar så att man slår (dolt) Smidighet + 1T10.. Den som får det högsta resultatet börjar, sedan är det den med det näst högsta resultatet, o.s.v.
Färdighetsslagen avgörs med 1T20 och man ska under färdighetsvärdet (precis som i Eon).. Attackeraren slår för attack, försvararen för parering och om attacken kommer igenom så slås skadan.. Precis som i Eon.. Det jag vill komma till är att det inte är några större skillnader än det jag nämnde i stycket ovan..

~Svaret som [color:448800]Han</font color=448800> gjorde till [color:blue]Rising</font color=blue> har egentligen inget med resterande texten i inlägget
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"DoD (vilken version du än väljer) kräver mer fantasi än Eon eftersom du måste tolka tärningsslagen istället för att slå och sedan kolla på en tabell (som i Eon).."

Måste och måste - det går faktiskt rätt bra att bara stryka X poäng från kontot och härja vidare som om ingenting hade hänt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
"Måste och måste - det går faktiskt rätt bra att bara stryka X poäng från kontot och härja vidare som om ingenting hade hänt."
Jo, det beror lite på hur man vill spela.. Initiativet SMI + 1T10 och träfftabellen klankas det ju på (inte bara här på forumet) eftersom man agerar utefter vad motståndaren gör och att man t.ex. inte kan sikta på en kroppsdel..

Att något gör 1 eller 5 i skada blir ju (nästan) alltid lite roligare om SL beskriver skadan.. I Eon så står det hur skadan blir i tabeller. Men som sagt, det beror lite på hur man spelar.. Vissa kanske vill boffra på lite snabbt och få det actionbetonat (~snabbt). Jag föredrar att säga att de faktiskt plöjer ner varelser, fast jag kan visserligen göra det med actionbetoning..

Jag glömde skriva något i förra inlägget.. Om ni ([color:blue]Sham</font color=blue>s spelgrupp) redan spelar Eon borde ni nog inte köpa ett till fantasyspel.. Satsa på skräck, SF eller västern.. Om ni tycker det skulle vara roligare med en annan spelvärld så använd någon från nätet..

~Glömde att alla inte spelade som [color:448800]Han</font color=448800>, hur [color:448800]Han</font color=448800> nu kunde glömma en sådan sak
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Alla gillar inte det. Särskilt inte vana Eon-spelare."

Vad baserar du detta på om jag får fråga? Jag har svårt att tänka mig att ni har någon större erfarenhet av Eon i deina rollspelskretsar.

"Stridsreglerna är enkla och brukar inte tilltala folk som suger på tärningar när de går och lägger sig. Eon-spelare är kända för att förakta DoD6, medan DoD-spelare brukar slå sig för pannan och säga "vad äääär det här för skiiiitspel!?" när tio timmar har gått och allt man hunnit göra i Eon är att slå fram hur mycket tirakernas puls har ökat sedan de började rusa mot äventyrarna med dragna vapen..."

Nu överdriven du en liten aning. Visst finns det mycket regler i Eon, men vad många missar är att en stor del av dessa är frivilliga. Tycker man det är komplext nog i grundutförandet så behöver man alltså inte använda sig av dessa regler.

Du hatar alltså D&D men verkar ganska förtjust i DoD 6. Är inte reglerna till dessa båda spel tämligen lika, även om världarna och stämmningen inte är det?

"De Eon-spelare som börjar gilla DoD6 är oftast de som tycker att Eon var hänsynslöst stelt, omständigt & dåligt från början. De som gillar Eon anser alltoftast att DoD6 är ett barnspel och fnyser föraktfullt åt dess anhängare."

Varför skulle man inte kunna gilla två rollspel samtidigt bara för att reglerna är olika komplicerade? Jag tycker att du rent allmänt verkar utgå mer ifrån dig själv än någon slags fiktiv "medelrollspelare" när du gör den här analysen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ah, walium... Du är i vanlig ordning så snäll och ställer mina utbrott tillrätta. Vad skulle jag vara utan dig? :^)

"Vad baserar du detta på om jag får fråga? Jag har svårt att tänka mig att ni har någon större erfarenhet av Eon i deina rollspelskretsar."

Det torde väl vara smärtsamt uppenbart att de vana Eon-spelare jag känner inte är några direkta favvosar. De klankar alltid ner på sagorollspel och pekar på det intrikata i deras dockskåpsvärld för att bevisa dess suveränitet. Representativa för Eon eller ej, jag gillar dem inte, och jag är aktivt emot dockskåpsfantasy. (Gondica står jag dock ut med, men det är ändå rätt magstarkt)

"Visst finns det mycket regler i Eon, men vad många missar är att en stor del av dessa är frivilliga."

Jo, fast om man får valet: "köp en dyr regelbok och spela med allt du betalar för, eller spela med förenklade regler och betala för en massa material du inte kommer ha användning av" då tar det emot att välja alternativ två.

"Du hatar alltså D&D men verkar ganska förtjust i DoD 6. Är inte reglerna till dessa båda spel tämligen lika, även om världarna och stämmningen inte är det?"

Jag ogillar reglerna till DoD6 starkt för egen del (det var dock ett klokt drag för att göra DoD till ett bra nybörjarrollspel) men står ut med DoD6 eftersom jag i det rollspelet ser något kargt, dunkelt, trollbundet och mystiskt som passar till grym, vindpinad vargavinterskräck eller någon sorts blek, rosenkindad kalhyggeromantik. Det inspirerar mig!

D&D ser jag däremot bara som ett plastigt matinérollspel.

"Varför skulle man inte kunna gilla två rollspel samtidigt bara för att reglerna är olika komplicerade? Jag tycker att du rent allmänt verkar utgå mer ifrån dig själv än någon slags fiktiv "medelrollspelare" när du gör den här analysen"

Som vanligt ser du igenom mig som ett igenfettat läskpapper. Joo, jag utgick från mig själv. Samt ville provocera lite också. Men faktum är att jag inte känner till någon som både gillar DoD6 och Eon. Jag gjorde mina betraktelser utifrån det.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Ah, walium... Du är i vanlig ordning så snäll och ställer mina utbrott tillrätta. Vad skulle jag vara utan dig? :^)"

En svavelosande och fanatisk väckelsepastor kanske?/images/icons/smile.gif

"Jo, fast om man får valet: "köp en dyr regelbok och spela med allt du betalar för, eller spela med förenklade regler och betala för en massa material du inte kommer ha användning av" då tar det emot att välja alternativ två."

Nu är det faktiskt så att de regler som är frivilliga främsta är stridsregler. De tar inte upp mer än högst ett halvdussin sidor(antagligen färre, men jag har inte regelboken med mig just nu). Säg den regelbok som inte har ett halvdussin sidor som man tycker är skräp och inte använder sig av?

"Jag ogillar reglerna till DoD6 starkt för egen del (det var dock ett klokt drag för att göra DoD till ett bra nybörjarrollspel) men står ut med DoD6 eftersom jag i det rollspelet ser något kargt, dunkelt, trollbundet och mystiskt som passar till grym, vindpinad vargavinterskräck eller någon sorts blek, rosenkindad kalhyggeromantik. Det inspirerar mig!"

Så du gillar alltså världen men inte reglerna. Trots att du tycker att reglerna är pest föredrar du ändå DoD 6 över Eon. Är verkligen Eon så hemskt? Vilket hemskt öde har drabbat dig som fått dig att hata Eon så mycket? Jag erkänner villigt att Eon inte direkt är ett nybörjarrollspel och att det finns en del svagheter och onödigt krångel, men säg det rollspel som är helt felfritt. Jag försöker bara förstå ditt Eon ogillande. Har Krille gett dig stryk med en Eonregelbok någon gång? :)

"Som vanligt ser du igenom mig som ett igenfettat läskpapper. Joo, jag utgick från mig själv. Samt ville provocera lite också. Men faktum är att jag inte känner till någon som både gillar DoD6 och Eon. Jag gjorde mina betraktelser utifrån det."

Nu får jag väl ärligt ta och erkänna att jag aldrig spelat DoD 6 så jag vet inte om jag skulle gilla det eller ej. Dock så har jag läst rätt mycket om det och kollat igenom äventyret "Vildhjarta". Jag tycker som du att världen verkar väldigt tilltalande och annorlunda. Levelsystemet är jag dock inte särskilt förtjust i.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Nu är det faktiskt så att de regler som är frivilliga främsta är stridsregler. De tar inte upp mer än högst ett halvdussin sidor(antagligen färre, men jag har inte regelboken med mig just nu). Säg den regelbok som inte har ett halvdussin sidor som man tycker är skräp och inte använder sig av?"

Okejrå. Det ser otäckt mycket ut när man väl bläddrar i den, dock.

"Är verkligen Eon så hemskt? Vilket hemskt öde har drabbat dig som fått dig att hata Eon så mycket?"

Äh, vet inte. Det är nog mest att när jag läser i Eon-böckerna så ser jag bara hur jag ska kunna skriva äventyr i den anda som konstruktörerna tänkt sig, men när jag läser Jorges finner jag en massa luckor som jag kan fylla med en ny sorts Johan Rising-material och när jag skriver äventyr kan jag göra det på ett nytt sorts Johan Rising-sätt å när vi väl spelar det så bygger vi upp en egen värld tillsammans med de enskilda byggklossar som vi fått från konstruktörerna. Det blir något helt unikt och personligt för oss. När min kompis är spelledare hittar han på egna saker och vi bygger alla till litet i olika delar av världen mellan spelomgångarna. I Eon är världen liksom färdigmonterad i paketet och det blir inte lika roligt att leka.

Det där med Eon's stridsregler är inte så farligt egentligen. Jag förstod dem visserligen inte, men jag fattade iofs inte hur strid skulle gå till i gamla DoD heller (vi skippade bl.a. BV), vi hade ju kul ändå.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det där med Eon's stridsregler är inte så farligt egentligen. Jag förstod dem visserligen inte, men jag fattade iofs inte hur strid skulle gå till i gamla DoD heller (vi skippade bl.a. BV), vi hade ju kul ändå."

Jag skulle vilja säga att det enda du egentligen behöver är en bra Eon-SL. Synd bara att jag befinner mig i Linköping just nu. Spelade förresten en riktigt trevlig runda Eon igår kväll. Visserligen blev jag doppad i en tunna med skit och nästan ihjälslagen med en stol men annars var det förbaskat kul. Totalt var vi inte inblandade i mer än två strider, båda väldigt korta slagsmål. Jag tror att du hade gillat vår ganska märkliga lilla grupp.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men jag håller nog med Rising här. Jag tror inte att DoD-spelare och Eon-spelare vill ha ut samma saker ur sitt rollspel. Det betyder inte att det ena är sämre eller bättre, och med en riktigt bra spelledare blir ju det mesta kul. Men det är en stor skillnad mellan spelen. I alla fall vad jag upplevt i praktiken.

Att slåss i Eon är ett jävla helvete i min bok, jag menar, jag tycker DoD tar i för mycket med kroppsdelar och annat bjafs som inte spelar nån roll (heja Elric! ;)), så när folk börjar snacka om att skilja på smärta och blodförlust svartnar det för ögonen på mig. Men vissa tycker förmodligen att något annat vore rent av korkat och orealistiskt.

Så jag tror inte att det är samma sorts personer som attraheras av de olika spelen (även om jag kan tänka mig att man kan gå över från den ena sidan till den andra).

Att man inte gillar Eon beror antaligen på att man inte gillar Eon. :^P
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Eoner av Eon

"Att man inte gillar Eon beror antaligen på att man inte gillar Eon."

Du menar att man inte vill att det faktiskt ska ta en hel eon att bli klar med en strid, eller? /images/icons/wink.gif

/Baldyr, som gillar Eons detaljerade regelsystem (i teorin)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Visserligen blev jag doppad i en tunna med skit och nästan ihjälslagen med en stol men annars var det förbaskat kul. Totalt var vi inte inblandade i mer än två strider, båda väldigt korta slagsmål. Jag tror att du hade gillat vår ganska märkliga lilla grupp.

Jag hoppas att du menar din rollperson, annars blir jag orolig över era nollningstraditioner. ^_-
Men att bli doppad i en tunna skit och mörbultad i ett slagsmål... låter som min nivå på rollspel: Drängslagsmål och missleöl! ^_^


Storuggla, Totoru-mambo
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
DOD (Tips)[ot]

"Jag hoppas att du menar din rollperson, annars blir jag orolig över era nollningstraditioner. ^_-"

Du vet väl att bara de starkaste överlever./images/icons/laugh.gif
De måste ju förbereda oss för det hårda livet som lärare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: DOD (Tips)[ot] [ant]

De måste ju förbereda oss för det hårda livet som lärare.

LOL! Humor! ^_^


Storuggla, glad igen
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Eoner av Eon

Man kunde ju tro att namnet Eon skulle vara Neo baklänges, men NEJ! Jag har varit så blind, SJÄLVKLART hänvisar det till spelsystemet :gremwink:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Re: Eoner av Eon

Man kunde ju tro att namnet Eon skulle vara Neo baklänges, men NEJ! Jag har varit så blind, SJÄLVKLART hänvisar det till spelsystemet :gremwink:

Hmm, Eon baklänges blir ju Noe, Neo baklänges blir Oen och på nåt sätt får man säkert in One i smeten åxå. /images/icons/smile.gif
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Kort synpunk

Ju mindre regler, ju smidigare regler, desto mer kan man undvika att fastna i den fälla som nedgrävande i reglerna kan vara, och istället koncentrera sig på ROLLspelande.
Men det är bara min åsikt.

Skulle vilja påstå att DoD6 i grundutförande har en del störande moment i reglerna, men ändå så är det ett system som är snabbare och smidigare på många sätt än Eon.

(ska väl nämnas att mitt favoritsystem är den version av BRP som används i Stormbringer 5th ed / Elric).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kort synpunk

"(ska väl nämnas att mitt favoritsystem är den version av BRP som används i Stormbringer 5th ed / Elric). "

Ahhh, för den som inte har spelet i fråga kan jag berätta att det är ungefär så DoD borde sett ut.
 
Top