Nekromanti DoD, Tha Movie.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Kommentar

Hej!

Jag personligen tycker att det ska bil kul att se filmen baserad på <B>Dungeons&Dragons[/b]. Jag hoppas också att den innebär ett litet uppsving för Drakar och Demoner, särskilt tack vare att så många blandar ihop förkortningarna på dem. ;-)

För er som vill diskutera filmen sådär rent generellt, och inte hur den möjligtvis kan relatera till Drakar och Demoner, kan jag tipsa om att en sådan diskussion pågår på Rollspels-forumet.

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: Kommentar

Skulle vara helt lysande om man kunde ge de som inte fattar skillnaden mellan D&D och DoD små elchocker sådär, på samma sätt som psykologer ger hundar stötar för att få dem att lära sig saker.

Jo, jag har försökt förklara, men de tycks inte förstå på nått vis...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Kommentar

Det gör inte saken bättre att femte utgåvan skriver Drakar & Demoner på framsidan (loggan) och att även en utgåva av den gamla svarta boxen har namnet Drakar & Demoner på sig...
Men den allmänt accepterade standarden för att förkorta Drakar och Demoner är DoD, D&D ger helt fel associationer.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kommentar

Jag anser att om spelet heter Drakar och Demoner så skall det stå Drakar och Demoner på framsidan. Att det förkortas DoD av rollspelare är en annan sak. Target Games gav ut spelet Drakar och Demoner och bestämde inte att det skulle förkortas DoD. Dessutom står det Drakar och Demoner på 91:an också.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Kommentar

Jag skriver Drakar och Demoner som DoD, Drakar & Demoner 5 som D & D 5, och Drakar och Demoner 6 som DOD6.

Nerosuferoth, som aldrig kan göra något enkelt...

Klaatu Baradi Nikto
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Kommentar

Men det behöver ingen bry sig om nu. RiotMinds använder DOD6 som förkortning på sin hemsida, och då är det officiellt.

Nerosuferoth

Klaatu Baradi Nikto
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Rejält uppsving

Jag tror att det kommmer att bli ett rejält uppsving för fantasy om nå't år. Först Sagan om ringen, sedan några D<U>&</U>D-filmer och en Conan-film.

Det är det som har saknats. Riktigt bra fantasyfilmer (Conan och i viss mån Evil Dead 2 är väl undantag).

/[color:green]Han</font color=green> som har lovat sina kompisar att inte ladda ner Sagan om Ringen innan den visats på bio
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Kommentar

Men så stod det också i en gammal Sinkadus att förkortningen <B>DoD</B> skulle användas för Drakar och Demoner och <B>D&D</B> för Dungeons & Dragons - allt för att undvika missförstånd.

 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Kommentar

jo faktiskt så ville de att det skulle förortas DoD. De flesta rollspel har en bestämd förkortning så att man ska kunna förstå vad folk menar.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Kommentar

Har inte läst just det men jag kom på att jag har en gammal Sinkadus(nr 43) där det står "JUBILEUMS-DOD". Om någon undrar så handlar det om jubelutgåvan D & D 5 (när DoD fyllde 12 år), men det var ju "DoD" som var det viktiga...

Nerosuferoth

Klaatu Baradi Nikto
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Rejält uppsving

Evil Dead II:) Dead by Dawn) är väl knappast fantasy. Det är lika mycket en remake som en uppföljare till Evil Dead. Ash börjar om från början och åker till stugan med några nya kompisar och så händer allting en gång till. Du menar antagligen "Evil Dead III",(som heter Army of Darkness: the Medieval Dead, om man är jättesuperpetnoga), där Ash åker tillbaka till medeltiden och slaktar deadites med sin motorsågsarm. Men bra är den.

Nerosuferoth, gillar Evil Dead

Klaatu Baradi Nikto
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kommentar

Men jag anser fortfarande att det ska stå Drakar och Demoner på framsidan.

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Re: Rejält uppsving

Ja <B>Nosse</B>, du har helt rätt. Jag blandade ihop filmerna lite.
Evil Dead III menade jag.

/[color:green]Han</font color=green> som gillade episoden med skelettarmarna som grep efter Ash.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rejält uppsving

Nosse? Är det nåt förnedringsförsök eller vaddå?

Vi har det inte lätt... Själv går jag på gatorna som Azagrått, Azag, Az, Aza, Azatoth osv

/Azagthoth
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Ops!

Jag läste fel på ditt namn.. Skulle ha kallat dig Nero istället. Att jag gjorde namnet med fet stil var bara för att uppmärksamma dig.

/[color:green]Han</font color=green> som inte orkade kopiera namnet.
 
Top