Nekromanti DoD Retro: Val av färdigheter

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Första husregeltråden startad, här kommer första regelfrågan.

I texten och exemplet på första sidan i kapitlet färdigheter framkommer att spelare på högre nivåer kan välja ytterligare färdigheter för sin rollperson att starta med BAS i. Men i tabellen på följande sida framgår att i princip alla yrken redan har x1 på i princip allt. Spelaren i exemplet väljer till och med en färdighet som enligt listan för yrket är x1. Så vad är poängen här? Är tanken att dessa val är till för att täcka upp i de få färdigheter yrket inte får som minst x1 från start (och att valet i exemplet är ett misstag), eller ger valet i själva verket ett "snäpp" BAS till (d.v.s. i pratiken x2)? Eller har jag missat något annat?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hittade svaret av en slump på RiotMinds Facebook: det är alltså + BAS i valda färdigheter, eller detsamma som x2 i dessa val.
 

Mornach

Veteran
Joined
20 Oct 2015
Messages
20
Reglerna för färdigheter känns väldigt buggiga och, tbh, halvfärdiga. Men jag tolkar reglerna (och kommentarerna på Riotminds FB) som att:
1) Välj yrke
2) Beräkna BAS
3) Kolla i tabellen för yrket. Färdighetens värde = BAS + (BAS * multipel) och multipeln är 1, 2, 3 eller 4 (skrivs X1, X2...).
4) Om yrket saknar multipel har man inte den färdigheten. Det markeras med " - ".
5) Vill man lära sig en färdighet som saknar multipel senare så börjar man helt enkelt på BAS. Detta är den stora skillnaden mellan " - " och X1: saknas multipel får man bara BAS, finns det multipel har man BAS + multipel. Detta stöds också av exemplet med Kalle på s. 31: han är Krigare och har SMI 16. Han får 3x16=48. Tittar man i tabellen för Rörlighet under Krigare så är modifikatorn X2. Det borde för tydlighets skull stått 16+(2X16) i exemplet, men resultatet blir detsamma.
6) Väljer man att göra en karaktär på nivå Utövare får man två extra färdigheter med BAS i och 25 procentenheter. Väljer man att göra en Expert får man tre extra färdigheter med BAS i samt 50 procentenheter. Detta ger:
a) man lägger till en färdighet som har " - " i tabellen för yrket och får då BAS i den ELLER
b) man lägger till en färdighet som har BAS + multipel och lägger då till ytterligare en portion BAS. Alltså: BAS + (BAS * multipel) + BAS. Det enklaste sättet här är att bara öka multipel med 1.
7) De extra procentenheterna kan man fördela som man vill EFTER att man beräknat alla färdigheter. 10% var på 5 färdigheter eller 50% extra på 1 färdighet...

Detta är som sagt min tolkning av reglerna, någon som invänder?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Mornach;n213992 said:
5) Vill man lära sig en färdighet som saknar multipel senare så börjar man helt enkelt på BAS. Detta är den stora skillnaden mellan " - " och X1: saknas multipel får man bara BAS, finns det multipel har man BAS + multipel. Detta stöds också av exemplet med Kalle på s. 31: han är Krigare och har SMI 16. Han får 3x16=48. Tittar man i tabellen för Rörlighet under Krigare så är modifikatorn X2. Det borde för tydlighets skull stått 16+(2X16) i exemplet, men resultatet blir detsamma.

Detta är som sagt min tolkning av reglerna, någon som invänder?
Nja.Tack för din noggranna läsning, du har nog rätt. Jag tolkade det nog som att BAS i en färdighet är detsamma som x1, men exemplet motsäger ju det. Kontentan av det är att man faktiskt kommer att vara halvdan på väldigt mycket (20-30%) och bra på lite. Balansmässigt känns det totalt sätt bättre än mitt initiala intryck men jag är osäker på om det spelmässigt kommer att funka bra. Spontant känns det som att jag skulle husregla RP-skapande när/om det väl är dags att spela.
 

Mornach

Veteran
Joined
20 Oct 2015
Messages
20
Bifur;n214013 said:
Kontentan av det är att man faktiskt kommer att vara halvdan på väldigt mycket (20-30%) och bra på lite.
Håller med, och det är lite av charmen om du frågar mig, särskilt som jag tänkte ha med nybörjare i min kampanj. Däremot kommer jag nog använda alternativ-reglerna för att höja färdigheter så att RParna kan bli bättre ganska fort...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jo, visst. Jag är ingen anhängare av att RP ska ha en fantastiska förmågor, det leder bara till kapprustning med spelvärlden i förlängingen. Det kan ha sin charm i rätt typ av berättelse men generellt lutar jag nog åt sämre RP (initialt och förbättringsmässigt) bidrar till högre spänning för alla, då behöver heller inte insatserna var lika höga. Men, samtidigt riskerar en utsmetning av RP:nas kapaciteter snarare leda till att alla spelar stridisar. Det finns knappast något syfte alls (och det är ett sällsynt yrkesval till en början) att ha med en lärd i en grupp om faktistkt alla är ok på historia.
 

Mornach

Veteran
Joined
20 Oct 2015
Messages
20
Jag tycker iofs det är roligast om alla är krigisar och kör "quest for the holy" så det ryker om det. Lärda män passar bättre som irriterande SLPer, imho.

Men jag är ju som jag är också...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
För övrigt, efter kontrollräkning, kan konstateras att yrkena är rejält obalanserade mot varandra. Räknat efter tilldelade multiplar:
Jägare 55
Lärd 47
Sjöfarare 46
Riddare 45
Tjuv 43
Magiker 38
Köpman 37
Krigare 36
Hantverkare 35
Jägaren är alltså "bäst" totalt sätt. Jag kan inte bestämma mig för om det är bra givet tidigare resonemang eller inte....
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Bifur;n214047 said:
För övrigt, efter kontrollräkning, kan konstateras att yrkena är rejält obalanserade mot varandra. Räknat efter tilldelade multiplar...
Utan att själv ha läst reglerna låter det där som något som verkligen inte är bra och som kommer att kräva åtgärder i form av husregler.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Bifur;n214047 said:
För övrigt, efter kontrollräkning, kan konstateras att yrkena är rejält obalanserade mot varandra.
Fast det beror ju på hur "bra" färdigheterna är jämfört med varandra. Krigare och Magiker kompenseras av att deras färdigheter är mer dödliga än andras. Men Hantverkare bör uppenbarligen ingen spela...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Vet inte om detta är rätt tråd för denna frågan.
Men var står det hur många besvärjelser man kan ha från början eller hur man räknar ut detta?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Lightshy;n214054 said:
Vet inte om detta är rätt tråd för denna frågan.
Men var står det hur många besvärjelser man kan ha från början eller hur man räknar ut detta?
Nu när jag börjat skumma boken kan jag svara: sidan 18.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mornach;n213992 said:
3) Kolla i tabellen för yrket. Färdighetens värde = BAS + (BAS * multipel) och multipeln är 1, 2, 3 eller 4 (skrivs X1, X2...).

Detta är som sagt min tolkning av reglerna, någon som invänder?
Mja. Jag har inte läst några andra källor än regelboken, men baserat enbart på den lutar jag snarare åt att exemplet på s. 31 är fel.

Men det är nog i slutändan en smaksak, eftersom det bara bestämmer exakt hur kassa RP är från start, och inte påverkar något efter RP-skapandet.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Bolongo;n214058 said:
Mja. Jag har inte läst några andra källor än regelboken, men baserat enbart på den lutar jag snarare åt att exemplet på s. 31 är fel.

Men det är nog i slutändan en smaksak, eftersom det bara bestämmer exakt hur kassa RP är från start, och inte påverkar något efter RP-skapandet.
Ja, tror också att exemplet är fel. Tror också att man har BASx1 i det mesta, i så fall blir tabellen logisk.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Det var ju ganska uppenbart... är nog lite för trött i ögonen för att läsa just nu.
En följdfråga:
Om jag fattar det rätt så kan alla varelser/yrken skaffa sig besvärjelsekonst och besvärjelser från start bara att man utgår från - och inte x4 (magiker). Vilket innebär att man antagligen kommer vara rätt kass från start, men ändå ha tillgång till magi. Stämmer detta?
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Mornach;n213992 said:
4) Om yrket saknar multipel har man inte den färdigheten. Det markeras med " - ".

5) Vill man lära sig en färdighet som saknar multipel senare så börjar man helt enkelt på BAS. Detta är den stora skillnaden mellan " - " och X1: saknas multipel får man bara BAS, finns det multipel har man BAS + multipel. Detta stöds också av exemplet med Kalle på s. 31: han är Krigare och har SMI 16. Han får 3x16=48. Tittar man i tabellen för Rörlighet under Krigare så är modifikatorn X2. Det borde för tydlighets skull stått 16+(2X16) i exemplet, men resultatet blir detsamma.

6) Väljer man att göra en karaktär på nivå Utövare får man två extra färdigheter med BAS i och 25 procentenheter. Väljer man att göra en Expert får man tre extra färdigheter med BAS i samt 50 procentenheter. Detta ger:
a) man lägger till en färdighet som har " - " i tabellen för yrket och får då BAS i den ELLER
b) man lägger till en färdighet som har BAS + multipel och lägger då till ytterligare en portion BAS. Alltså: BAS + (BAS * multipel) + BAS. Det enklaste sättet här är att bara öka multipel med 1.
I OBJECT! ;)

4) håller jag med om. Det står tydligt på s. 31

5) håller jag delvis med om. Saknar du en färdighet och lär dig den senare får du BAS. Men din tolkning av multiplarna delar jag inte. Det är BAS som ska multipliceras, vilket innebär att Hantverkare får BAS i Finna dolda ting, medan Jägare får BASx2. Annars hade det inte varit multiplar. Om man jämför exemplet med tabellen så märker man att något av dem inte stämmer och antingen tolkar man enligt löpande text eller enligt tabell. En, enligt min uppfattning, vanlig "regel" är att tabeller gäller över exempeltext.

6) Enligt reglerna på s. 31 verkar det vara "a)" som gäller. Där står det att man inte får några YTTERLIGARE färdigheter, eller får EXTRA färdigheter baserat på erfarenhetsnivå som man får sin BAS i. Verkar som det måste vara färdigheter man då inte har sedan tidigare. Jag hoppas dock att det inte är så och tycker att "b)" vore ett bättre alternativ.

---

Om det är så att man måste välja en färdighet man inte har sedan tidigare så blir det väldigt många som kan magi, då flera av yrkena endast saknar BAS i 3 färdigheter, när man gör karaktärer som har högsta erfarenhetsgraden.
Detta gör också hela "lära sig nya färdigheter"-biten väldigt skev. Jag tänker mig någonstans att de glömt skriva att bara de färdigheter med x2 multipel räknas som "proficient" medan de andra är en baschans man har helt enkelt. På så sätt skulle alla färdigheter med BASx1 gå att lära upp hos en lärare så man får BASx2....
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Såg på FB att Riotminds kommer släppa en errata någon gång efter jul.

Btw, I stand partially corrected:

Saxat från FB.
XXXXXXXXXXXX Ang. exemplet med färdigheter på s.31. Lisa lägger till 2 färdigheter som inte ingår i hennes yrke (krigare) varav den ena som nämns i exemplet är Jakt & Fällor, men den har X1-multipel i tabellen för krigare. Det får jag inte ihop...
Like · Reply · 2 · Yesterday at 18:20









RiotMinds ah, halvbugg.. det betyder att hon ju kan öka på den färdigheten och inte bara ha x1.







 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Lightshy;n214063 said:
Det var ju ganska uppenbart... är nog lite för trött i ögonen för att läsa just nu.
En följdfråga:
Om jag fattar det rätt så kan alla varelser/yrken skaffa sig besvärjelsekonst och besvärjelser från start bara att man utgår från - och inte x4 (magiker). Vilket innebär att man antagligen kommer vara rätt kass från start, men ändå ha tillgång till magi. Stämmer detta?
Ja, det verkar så. Magi blev plötsligt enklare att lära sig än att multiclassa i Dungeons and dragons.

Apropå magi, vad är grejjen med att en kan bränna kraftpoäng och få +1 i CL. Det är en så försvinnande liten bonus.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Ska jag vara ärlig tycker jag nog gamla DoD expert (blå boken) med alla sina fel och brister står upp mot nykomlingarna än idag.
 
Top