DoD Retro: Monsterboken på Kickstarter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag är sugen, men eftersom jag inte spelar DoD2016 nu så känns det lite onödigt med en till bok i bokhyllan. Men bilderna ... bilderna! De är ju helt enorma. Stämningsfulla och inspirerande. Det gör ju typ 50% av upplevelsen. Så jag kanske faller till föga.

De behöver runt 200 backare, och det tror jag absolut att de kommer att uppnå. Dod2016 hade 1435 och Caldarox hade 528. Så de lär landa runt 500, kanske lite fler.

Gillar att det är rätt enkla "stretch goals", inget extravagant och komplext som gör det svårare för dem att leverera slutprodukten.

/M
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Dunderklumpen;n344536 said:
Förväntningar?
Jag förväntar mig en kraftigt försenad leverans, riktigt snygga bilder, undermålig text och en ansenlig andel besvikna köpare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Hmmm... nästan vad som helst annat hade jag skrattat åt och ignorerat. Men en monsterbok? Massor av ashäftiga illustrationer på monster?

Sure, den kommer bli flera år försenad. Nån sida i boken kommer bli feltryckt. Reglerna kommer antagligen inte vara användbara.

Hmm... största risken är väl om det blir något annat än en monsterbok. Får grunna på det ett tag. Men hur mycket kan man tro att de kommer avvika? Största risken vore väl kanske om de bestämmer sig för att istället för att göra en traditionell monsterbok gör en med bara några få mosnter, men massa äventyr och mytologi kring varje monster.

Något jag i normala fall hade varit helt för, men från RM är det ju just massor av illustrationer på många olika monster jag vill ha =D
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
jag vill ha siluettfigurerna enbart. Undrar om det kommer finnas möjlighet att skaffa dem separat.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Håller med om att bilderna nog blir trevliga och har backersarna tur så blir kanske även "loren" kring monstren intressant.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
luddwig;n344539 said:
Jag förväntar mig en kraftigt försenad leverans, riktigt snygga bilder, undermålig text och en ansenlig andel besvikna köpare.
Och att de hävdar att ALLA de pratat med är jättenöjda och att ingen klagat det minsta.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
För att vara ett så starkt varumärke (om det nu är så, fortfarande) så går kampanjen ovanligt svagt. Tror ni det är Corona som spökar eller något annat?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om det fortfarande är ett starkt varumärke, så är det i så fall bland de som upptäcker nya grejer först när de browsar hyllorna på SF-bok. Anekdotiskt har jag hört att DoD16 säljer bra till den gruppen.

Kickstarter är ju för early adopters, och vi har alla blivit så besvikna på deras senaste produkter.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Big Marco;n344897 said:
För att vara ett så starkt varumärke (om det nu är så, fortfarande) så går kampanjen ovanligt svagt. Tror ni det är Corona som spökar eller något annat?
Många brända från Kickstartern från DoD 2016 och den produktlinjen har fortfarande rätt bitter eftersmak hos många, så rätt många är nog opepp på produktlinjen överlag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Big Marco;n344897 said:
För att vara ett så starkt varumärke (om det nu är så, fortfarande) så går kampanjen ovanligt svagt. Tror ni det är Corona som spökar eller något annat?
Dessvärre har nog RM lyckats devalvera det starkaste spelvarumärket alldeles på egen hand :(
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
gabrielledebourg;n344900 said:
Många brända från Kickstartern från DoD 2016 och den produktlinjen har fortfarande rätt bitter eftersmak hos många, så rätt många är nog opepp på produktlinjen överlag.
Var nog en del som utöver DoD16 även kände sig blåsta på Ereb Altor där det låstes upp stretch goals som aldrig kom med i böckerna. Har vi backers tur så finns väl en liten chans att få dem som PDF. Känns som man blir blåst på något varje RM Kickstarter och de verkar inte ha någon vilja att rätta till ev fel för backers så förstår om fler och fler tröttnar trots det starka varumärket.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag vill verkligen att de ska fortsätta med DoD2016, men jag tror att de förlorade en hel del förtroende på förseningarna som blev (och den uteblivna kommunikationen) i Ereb Altor kickstartern.

Nu har det äntligen kommit upp lite annat material till DoD, (tack till Kristoffer från Spelsnackarna för det!)
Där skulle jag gärna se att Riotminds tittar på hur fantastiskt Saga games har för Fantasy! och Helmgast har för Eon med äventyr mm.

Riotminds hade väl mera gratismaterial till Trudvang på sin sida förut? Äventyr o annat.

Jag hoppas att det blir en bra produkt och att de stoppar in några äventyrskrokar. jag skulle gärna vilja ha mer utarbetat material till Caldarox då det verkar vara en lite mysig spelvärld, lite Trudvang Light :)

C
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Gurgeh;n344541 said:
jag vill ha siluettfigurerna enbart. Undrar om det kommer finnas möjlighet att skaffa dem separat.
Stretch-målet för siluettfigurerna blev upplåst idag så förhoppningsvis blir det av...
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Någon som vet om siluettfigurerna (Kickstarten SG) följer med den monsterbok för DoD16 som fortfarande finns i handeln?
 
Top