Nekromanti DoD Retro: introäventyr, vad fan ska det innehålla?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hello!

Jag ska skriva ett introäventyr till DoD Retro eller vad det nu ska kallas. Förra gången blev det sjukt bra tyckte jag (Vinterskogens hemlighet), men nu känner jag att jag vill försöka något nytt. Eller ska jag inte göra det? Ska jag köra samma grej igen?

Vad ska ett introäventyr till klassiska DoD innehålla? Vilken känsla ska det ha?

Och vilket äventyr ur DoDs historia ska jag inspireras av?

/Magnus (som älskar Döda Skogen och Dimön men som redan skrivit Trollkvinnans Gåta som en homage till dem)
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Jag tycker att Siratsias vita formelbok är intressant med Siratsias (låtsas)slott med en hel massa spännande rum.
Det är spännande med den mystiska inledningen att områden börjat att "försvinna", samt (om jag minns rätt) att det spelas mot bakgrunden av en potentiell militär konflikt som rollpersonerna hoppas kunna stoppa.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Gick absolut mycket bra förra gången, men vill du testa en annan stämning från Drakars förflutna kanske gravvalv av något slag kunde vara något? Återkommande tema i tidiga DoD, och med hög potential att återuppfinna. Vore kul att se vad du kunde bidra med för en twist till den genren (behöver inte vara dungeon crawl).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag vet ju inte hur själva spelet kommer bli, men jag skulle gärna se något mer svärdochsvartkonstigt* som ger samma känsla som den klassiska Elric-bilden på lådan. Alltså lite flygödlor och demonbesatta svärd. Samt andra ingredienser som djungler och apmän. Det är aldrig fel med apmän. Mer Robert E Howard eller Fritz Leiber än JRR Tolkien eller George RR Martin.

*ja, det är ett ord
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Magnus Seter;n141322 said:
Hello!

Jag ska skriva ett introäventyr till DoD Retro eller vad det nu ska kallas. Förra gången blev det sjukt bra tyckte jag (Vinterskogens hemlighet), men nu känner jag att jag vill försöka något nytt. Eller ska jag inte göra det? Ska jag köra samma grej igen?

Vad ska ett introäventyr till klassiska DoD innehålla? Vilken känsla ska det ha?

Och vilket äventyr ur DoDs historia ska jag inspireras av?

/Magnus (som älskar Döda Skogen och Dimön men som redan skrivit Trollkvinnans Gåta som en homage till dem)


Jag kärleksbombar Vinterskogens hemlighet och Trollkvinnans gåta så ofta jag kan, så jag tycker du kan göra nåt i samma stil. "Byn med ett problem" är ett koncept jag tycker väldigt mycket bra.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Döda Skogen-äventyr är alltid bäst, men annars Zerim + Drakens käftar eller vad uppföljningen hette. Men denna gång en triologi.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag tycker intro-äventyren till 91 är väldigt bra. Så jag skulle gärna se ett två-delat äventyr för att
Det kan visa olika stilar och delar av värden, och en driftig spelledare kan stoppa in andra saker i mitten så det blir en liten kampanj.

Sen har du ett jävligt bra track record så jag är säker på att det blir bra oavsett.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Magnus Seter;n141356 said:
I så fall är det felstavat! :rolleyes:
Tänk på att det är första gången det används. Inget är perfekt i början. :)

Men efter att ha bläddrat igenom Boken om Äventyrsspel så ser jag att det är dåligt med gamla Drakar och demoner-äventyr i öken eller djungelmiljö. Förutom Spindelkonungens pyramid, naturligtvis, men där gör man aldrig något i öknen eftersom äventyret börjar vid pyramiden. Så jag vill se ett äventyr i en sådan setting.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Vilka är målgruppen? 35-åringar som ska återuppleva sin barndom eller potentiella nya spelare?

Jag var tolv år när jag fick Drakar och Demoner 6 i julklapp. För vår grupp var Vinterskogen helt obegripligt. Hur skulle man göra som spelledare? Vad skulle man berätta när?

För en spelledare med ett par spelmöten på nacken är Vinterskogen ett alldeles underbart äventyr. Men om målgruppen är förstagångenspelare skulle jag rekommendera något som är mer straight forward, alternativet med mer pedagogiska beskrivning av hur man går tillväga för att spelleda/spela det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Enligt tesen "introäventyr ska showcasea det som spelet ska handla om", och givet ett Michael Whelan-omslag (jag tar ett slumvist valt, till exempel det här)…



… så borde äventyret innehålla:
  • En odöd varelse.
  • Ett antal hovpersoner som just giftmördats.
  • En tron av skallar.
  • Någon slags palats.
  • En spira som har någon form av betydelse.
  • Giftet kanske är ett inträdesprov för magiker – om man överlever giftets plågor har man magins förmåga – fast den kunskapen har glömts bort.
  • En undergångssekt kring den odöde.
  • Tre amuletter som man måste hitta (som hänger på spiran i bilden)
 

Attachments

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Vore det inte trevligt om introäventyret hade med drakar och demoner... och slumptabeller?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Mattis;n141358 said:
Men om målgruppen är förstagångenspelare skulle jag rekommendera något som är mer straight forward, alternativet med mer pedagogiska beskrivning av hur man går tillväga för att spelleda/spela det.
Mmm... jag saknar egentligen de gamla äventyren med upplägget "läs den här texten högt för spelarna när de går in i rummet". Nog för att jag övergav att läsa upp de faktiska rutorna för spelarna ganska snart, men jag tyckte det gjorde det ypperligt tydligt vilken info som var ämnad för spelarna och så (sålänge layouten var tydlig, i alla fall =).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Det Krille skrev, men fyll på med det uppenbara - Drakar och Demoner...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Krille;n141402 said:
Enligt tesen "introäventyr ska showcasea det som spelet ska handla om", och givet ett Michael Whelan-omslag (jag tar ett slumvist valt, till exempel det här)…



… så borde äventyret innehålla:
  • En odöd varelse.
  • Ett antal hovpersoner som just giftmördats.
  • En tron av skallar.
  • Någon slags palats.
  • En spira som har någon form av betydelse.
  • Giftet kanske är ett inträdesprov för magiker – om man överlever giftets plågor har man magins förmåga – fast den kunskapen har glömts bort.
  • En undergångssekt kring den odöde.
  • Tre amuletter som man måste hitta (som hänger på spiran i bilden)
Om inte Seter skriver detta äventyr vore det fint om någon annan gjorde det, för det där vill jag spela snarast eller helst igår.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag fattar inte heller riktigt vilka premisser du bör/måste/vill/funderar på att utgå från, så jag drar till med:

Kråkslottet

Rp är fattiga satar vars vän oväntat blivit utnämnd till borgmästare i en försvarsanläggning vid rikets gränser. Förr i tiden var försvarsanläggningen ett måste eftersom allehanda monster, oknytt och fientliga varelser närmast strömmade in och gjorde tillvaron sur, dålig och grym. Nuförtiden är det betydligt lugnare och försvarsanläggningens (Kråktornet) betydelse har nästan fallit i glömska. Hursom, från ingenstans blir rp:s kompis blixtbefordrad till nån sorts övergeneralkommendant och ansvarar helt plötsligt för hela konkarongen.
Rp får ett brev tillskickat sig där de bjuds in till en prålig ceremoni, för att bevittna och hurra för deras gamla kompis som under ceremoniella former ska emotta diverse ordnar och grejs. Party!!

Men.

Saken är den att det förstås inte är någon slump att deras kompis blivit högsta hönset, ety, tro det eller ej, men mörka krafter är i görningen! Den (förut så kloka och förståndiga) hertig som har hand om Kråkslottet har nämligen blivit förhäxad av en underskön varelse som är allierad med en RiktigtOndTypTM. Genom att försvaga försvarsanläggningen och mjuka upp den inifrån ska OndaLaget.com lätt ta över försvarsanläggningen (och därefter är det piece of a cake att angripa/ta över hela riket! Fattar ni vad som står på spel????!!!!1!!!).

Men #2.

Deras kompis är inte så naiv som det verkar. Hans charmiga bondsluga hjärna har listat ut att det är nåt fel på försvarsanläggningens skötsel. Därför ber han rp att hjälpa honom att se till försvarsanläggningens försvar: rp ska kolla varför vapen som är beställda från dvärgarna inte anlänt, varför riddjur, sadlar och sånt inte kommit från en stallmästare och undersöka vattenkvalitén i den underjordiska källan som ska förse hela försvarsanläggningen med friskt vatten i händelse av krig, mm mm. (=deläventyr). Varför kan han inte göra det här själv? Jo, därför att hovfolket (som förstås är lierad med OndaLaget.com) HELA TIDEN SKA HÅLLA PÅ OCH HINDRA HONOM! När rp kompis vill göra Lite Riktigt Arbete dyker det frpån ingenstans upp en fest, ett Onödigt Möte om Ointressanta Saker eller nåt annat fånigt som ett tornerspel eller en gycklarfestival. Rp får helt enkelt sköta hans jobb åt honom, i hemlighet.

Det slutar förstås med att Kråkslottet en morgon vaknar av att Mörkret Anfaller! Och då gäller det att försvaret håller! Har rp lyckats skaffa vapen, rustningar, riddjur och dessutom sett till att det finns vatten, hållbara murar mm? Hur ska de hjälpa till i försvaret av fästningen? Kommer de dessutom hitta de inre fienderna - I TID????!!! För de inre fienderna kommer förstås inte stå slapphänt och dumbliga när rp heroiskt hittar alla fel och brister i försvarsanläggningen, utan kommer strax skicka sina mest sluga, slemma och illvilliga lönnmörderz efter rp.

?Du kan få detaljer om du vill.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Malbahars Fördömda Krypta, med ingredienser som:

- likätare
- grottbjörn
- en vildsint babianstam
- dödliga fällor
- en demon som suttit fängslad i tusen (minst!) år och är redo att förhandla för sin frihet
- malbahars skelett som fortfarande håller äventyrets macguffin i sina beniga händer
- krokodiler?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Eksem;n141334 said:
Gick absolut mycket bra förra gången, men vill du testa en annan stämning från Drakars förflutna kanske gravvalv av något slag kunde vara något? Återkommande tema i tidiga DoD, och med hög potential att återuppfinna. Vore kul att se vad du kunde bidra med för en twist till den genren (behöver inte vara dungeon crawl).
Jepp, gravvalv (helst med noggrannt personifierade skelett/andra minions) känns både klassiskt och straightforward. Det riktigt ber om en juste subversion, där man vänder upp och ner på nåt i konceptet. Det låter som en utmaning att göra det fräscht och nyskapande men utan att man tappar bort den klassiska känslan! Sen känns strid i gravvalv som något ovanligt handgripligt och tydligt i DoD för den delen. Kan nog funka bra för nybörjare på båda sidor SL-skärmen. Man kan ju strö in lite grejer som kan vända striden för snabbtänka spelare... Ja, mumierna är farliga - om ni inte tänder eld på allt det eldfängda, närmast fnöske-aktiga gravgodset som ligger i drivor framför dem! Effektivt och såklart fullständigt livsfarligt för spelarna med, var och en sin egen brand-i-alptunnel-skapare. Sedär brott mot fornminneslagen på mer än ett sätt samma förmiddag.

Ok jag har nog snöat in lite på gamla klassiska dungeoncrawls, det får erkännas..
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Mattis;n141358 said:
Jag var tolv år när jag fick Drakar och Demoner 6 i julklapp. För vår grupp var Vinterskogen helt obegripligt. Hur skulle man göra som spelledare? Vad skulle man berätta när?
Toppenfeedback! Ska ta till mig det och försöka göra det mer spelvänligt för ovana SL. Låter så självklart när du skriver det, men det är ju uppenbarligen lätt att bli hemmablind.

/M
 
Top