Nekromanti DoD Retro: introäventyr, vad fan ska det innehålla?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Mundo;n143102 said:
Nu har jag kontroll-F-at hela tråden.
Mitt första introäventyr som jag spelledde någonsin var till DoD-91 Djupets fasor. Det var riktig klassisk DoD. Rumbeskrivningar för en ost-källare, finna-dolda-ting för tjänarnas sovrum och en massa smygande i mörka grott-gångar.
Övernitiskt personifierande av smådetaljer känns extremt retro. Helst ska varenda skelett namnges och ha unik KP och utrustning osv.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
zonk;n143170 said:
Övernitiskt personifierande av smådetaljer känns extremt retro. Helst ska varenda skelett namnges och ha unik KP och utrustning osv.
Namn, ålder (mycket viktigt!), individuell vapen-set-up/rustning samt unik loot, av typen 4 silvermynt och en halv-rutten plånbok.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Mundo;n143182 said:
Namn, ålder (mycket viktigt!), individuell vapen-set-up/rustning samt unik loot, av typen 4 silvermynt och en halv-rutten plånbok.
Och icke att förglömma – ett detaljerat vaktschema som specificerar i detalj var varenda liten skelettkrokodil befinner sig minut för minut!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tycker nog att det är fräckare om det onda inte kommer från demonen själv utan från den (goda makters?) förbannelse som fängslar demonen. Då får man ett fint dilemma också - frige, lämna fängslad eller döda?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
kloptok;n143184 said:
Och icke att förglömma – ett detaljerat vaktschema som specificerar i detalj var varenda liten skelettkrokodil befinner sig minut för minut!
Här får det dessutom gärna spåra ur och bli oöverskådligt så att SL liksom tappar sugen och bara suckar och slänger in dem när han tycker det känns rätt, men det gör det liksom aldrig, så de står där i kulissen och stampar med sina små krokodilfötter och väntar på att få vara med, men SL försöker värna om sina näpna små RP, för det var just två stycken som nästan dog i strid med ett enda skelett, den siste på benen stod och bankade på skelettet med en fackla bra länge innan det gav upp andan (based on a true story! Mitt första, inte helt genomlyckade äventyr.. enligt reglerna, så gott jag kunde.. två RP bet närapå i gräset mot ett enda skelett)

Ahum, back to the subject at hand. Det är viktigt att äventyret ger SL och spelare möjlighet att upptäcka hur spännande det kan bli när slumpen styr, och hur farliga de till synes mest oskyldiga monster kan vara, om man har lite otur / tummen mitt i handen.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Magnus Seter;n142196 said:
Toppenfeedback! Ska ta till mig det och försöka göra det mer spelvänligt för ovana SL. Låter så självklart när du skriver det, men det är ju uppenbarligen lätt att bli hemmablind.

/M

Gör som vi gör i datavärlden: testa.

Printa ut ditt utkast på äventyret och sätt i händerna på ett gäng tolvåringar. Filma dem eller iaktta i rummet.

När tre grupper i rad begripit äventyret och spelat igenom det ungefär som du tänkt är det redo att släppas.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För mig är tidig DoD främst två saker: gravvalv och skelett. ... Så som femtioelva andra redan har sagt. Det kryddat med ogästvänliga skogar, träsk och en hop svartfolk plus lite andra odöda (än just skelett, alltså), och tja, varför inte reptilmän, så sitter du i säker båt. Självklart bör du ha med något klur också, som hör ihop med någon jävlig fälla eller så. Av någon anledning tänker jag mig något skumt som har med vatten att göra, fast det beror nog på att jag har Skönheten och odjuren och Tvillingbergen i färskt minne.

Vad gäller gravvalv ska det finnas många våningar och konstiga lönnrum. Släng gärna in något gonzo också, som någon crazy portal eller dryck från typ rymden. Får du ihop en galen T100-tabell till den, med resultat som könsbyten, enkelresor till främmande planeter, extra kroppsdelar och så, då blir jag lycklig. Inte för att det senare är så retro-DoD, men det är obalanserat fun-fun som påminner mig om ungdomens skrupelfria SL-tilltag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
kloptok;n143184 said:
Och icke att förglömma – ett detaljerat vaktschema som specificerar i detalj var varenda liten skelettkrokodil befinner sig minut för minut!
Det roliga är ju att man, imho, i svenska rollspel varit dålig på att anamma den fina idén med "wandering monsters" och att vaktschemat i Skelettbyns hemlighet är något som borde ha planterat fler frön bland svenska rollspelsscenarion än det gjort. Så, om Magnus Seter vill förgylla vår tillvaro med att så lite svenska "wandering monsters"-frön i den svenska fantasy-rollspelsmyllan så ger jag dubbla tummen upp. Sedan blir man ju skitglad över den nostalgiska referensen också, helt klart.

Kort sagt, svinbra idé! =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
solvebring;n143491 said:
Det roliga är ju att man, imho, i svenska rollspel varit dålig på att anamma den fina idén med "wandering monsters" och att vaktschemat i Skelettbyns hemlighet är något som borde ha planterat fler frön bland svenska rollspelsscenarion än det gjort. Så, om Magnus Seter vill förgylla vår tillvaro med att så lite svenska "wandering monsters"-frön i den svenska fantasy-rollspelsmyllan så ger jag dubbla tummen upp. Sedan blir man ju skitglad över den nostalgiska referensen också, helt klart.

Kort sagt, svinbra idé! =)
Svinbra idé!

/M
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
solvebring;n143491 said:
Det roliga är ju att man, imho, i svenska rollspel varit dålig på att anamma den fina idén med "wandering monsters" och att vaktschemat i Skelettbyns hemlighet är något som borde ha planterat fler frön bland svenska rollspelsscenarion än det gjort. Så, om Magnus Seter vill förgylla vår tillvaro med att så lite svenska "wandering monsters"-frön i den svenska fantasy-rollspelsmyllan så ger jag dubbla tummen upp. Sedan blir man ju skitglad över den nostalgiska referensen också, helt klart.

Kort sagt, svinbra idé! =)
Svavelvinter hade väl vandrande monster listor? Dimön likaså? Bara från minnet
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Peter;n143528 said:
Svavelvinter hade väl vandrande monster listor? Dimön likaså? Bara från minnet
Många svenska rollspelsäventyr har slumpmötestabeller för vildmarksresor. Vandrande monster vandrar runt i grottor.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Mundo;n143182 said:
Namn, ålder (mycket viktigt!), individuell vapen-set-up/rustning samt unik loot, av typen 4 silvermynt och en halv-rutten plånbok.
Det här är ju djupt komiskt och retro, men är det inte kul när monster är unika och personliga? När det ena skelettet saknar en arm, det andra bara har en sköld, och det tredje ett halvt svärd, det fjärde en yxa, osv? Det gör spelvärlden handfast och har praktiska konsekvenser för hur spelarna tar sig an skeletten (man behöver ju inte börja med skelettet som bara har en sköld! Eller det kanske man borde, för det kanske försöker putta omkull folk med sin sköld?).

Sen att man kanske kan lösa det med en slumpgenerator för skeletten och för looten* istället för sida upp och sida ner med specifierade detaljer är ju en annan femma.

* Här kan man dessutom få intressanta resultat, t.ex. om en reptilman droppar en rutten plånbok eller ett skelett hade ett fångstnät för fisk i fickan. Eller om SL i misshugg slår på loot-tabellen och måste förklara varför (och hur) en jätteråtta hade fem kopparmynt och en gammal rustig dolk med sig. Den kanske hade växt fast i kroppen efter ett misshugg från en nu död äventyrare?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
zonk;n143792 said:
Det här är ju djupt komiskt och retro, men är det inte kul när monster är unika och personliga? När det ena skelettet saknar en arm, det andra bara har en sköld, och det tredje ett halvt svärd, det fjärde en yxa, osv? Det gör spelvärlden handfast och har praktiska konsekvenser för hur spelarna tar sig an skeletten (man behöver ju inte börja med skelettet som bara har en sköld! Eller det kanske man borde, för det kanske försöker putta omkull folk med sin sköld?).
Det är är ju asbra, för då tror spelarna först kanske att alla skelett funkar samma, men så kommer ett och bryter mönstret.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Gurgeh;n143533 said:
Många svenska rollspelsäventyr har slumpmötestabeller för vildmarksresor. Vandrande monster vandrar runt i grottor.
Inte riktigt säker på att jag förstår skillnaden. Förutom att vandrande monster i grottor befinner sig i grottor. Drakar och Demoner har väl kanske mindre andel grottor per äventyr än DnD, vilket isf förklarar hela skillnaden.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Vad är det tänkt att klassiska DoD skall promote:a?

Jag skulle tycka att det var ballt om:
* Det fanns ett monsterfolk i någon form som har en agenda som gör dem till fiender men som i verkligheten är goda och resonabla om man bara tar den approachen. Kattmänniskor kanske?
* Att det finns en monsterras som är smarta. Svartalfer är alltid en given favorit för mig. De gillrar fällor, fixar bakhåll och liknande.
* Att det fanns en drake. Bara för att drakar är asballa. En liten, inte en asstor farlig historia.
* Att det finns några vettiga unika monser som får synas. En rese och en riktig goblin-ledare som får en rejäl introduktion.
* Att det introduceras en eller ett par ärkefiender, ett par personer som kan användas i senare spel och som stökar i äventyret om det stannar upp eller blir klistrigt på fel sätt.

Och sedan en skapligt rejäl dunge, gärna något ballare än en generisk grotta men inget tempel heller... Och något ballt man letar efter. Något oväntat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
För svartalfsäventyr tycker jag det är ballt om äventyrsplatsen är en stor väderkvarn.
 
Top