Nekromanti DoD Retro: introäventyr, vad fan ska det innehålla?

carrot;n142643 said:
Jag är ett stort fan av att tillåta spelarna att lägga sina darrande vantar på en game-breaking artefakt tidigt i en kampanj, som riskerar att allvarligt rubba eller till och med förstöra stora delar av spelvärlden och kampanjen.
Det skapar en ordentlig buy-in till att fortsätta spela "ÅH! VI MÅSTE TESTA KAOS-ORBEN MER!" och gör att spelarna verkligen känner att dom kan påverka världen (på ett positivt eller negativt sätt).
essutom bra för framtida spel eftersom det blir lätt att smälla in en massa intriger, äventyr osv.Trollkarlar som är intresserade av att lägga SINA darrande vantar på artefakten, heliga krigare som med alla medel försöker förstöra artefakten, kraftfulla väsen som intresserar sig för den, avudsjuka gudar osv osv.

<3
 
carrot;n142643 said:
Jag är ett stort fan av att tillåta spelarna att lägga sina darrande vantar på en game-breaking artefakt tidigt i en kampanj, som riskerar att allvarligt rubba eller till och med förstöra stora delar av spelvärlden och kampanjen.
Det skapar en ordentlig buy-in till att fortsätta spela "ÅH! VI MÅSTE TESTA KAOS-ORBEN MER!" och gör att spelarna verkligen känner att dom kan påverka världen (på ett positivt eller negativt sätt).
essutom bra för framtida spel eftersom det blir lätt att smälla in en massa intriger, äventyr osv.Trollkarlar som är intresserade av att lägga SINA darrande vantar på artefakten, heliga krigare som med alla medel försöker förstöra artefakten, kraftfulla väsen som intresserar sig för den, avudsjuka gudar osv osv.


Jag känner direkt att jag är en sådan person som inte alls skulle kunna låta bli att använda den.. I Svavelvinter öppnade jag Orbus Pandora ganska direkt jag hittade den, samt använde Riba's spegel för helt triviala saker som att leta upp vart jag lagt hatten.. Man måste ju rimma med den har jag för mig (så var det för oss iaf) så jag hade massor med rim i stil med "Spegel som ser genom dag och natt, visa mig vart jag har glömt min hatt!" :p

Jag vet inte om jag är dålig eller väldigt bra på att använda artefakter.

Edit: För övrigt blir jag lite besviken om man inte kan ingå en krokodeal med krokodildemonen..
 
1. Jag tycker att det här är den trevligaste tråden på forumet just nu.

2. Jag har insett att jag uppskattar att se hur andra forumitet ser ut i verkligheten.

3. Jag gillar idén med en inverterad oas. Kan det vara så att ökendelen skapats av en demon som också får öknen att breda ut sig mer och mer? Då kanske RP beger sig dit för att stoppa utbredningen och därmed rädda någon by eller stad i området
 
.113;n142649 said:
Jag känner direkt att jag är en sådan person som inte alls skulle kunna låta bli att använda den.. I Svavelvinter öppnade jag Orbus Pandora ganska direkt jag hittade den, samt använde Riba's spegel för helt triviala saker som att leta upp vart jag lagt hatten.. Man måste ju rimma med den har jag för mig (så var det för oss iaf) så jag hade massor med rim i stil med "Spegel som ser genom dag och natt, visa mig vart jag har glömt min hatt!" :p

Jag vet inte om jag är dålig eller väldigt bra på att använda artefakter.

Edit: För övrigt blir jag lite besviken om man inte kan ingå en krokodeal med krokodildemonen..

Spelare som använder kaos orben direkt är de bästa spelarna :D
 
Å senaste artefakten jag hittade var väl en kaos graal, den va för stor för att lyfta så jag trädde min bag of holding över den, den exploderade sen i ett maskhål så jag hamnade i ett av de 999 helvetena eller nåt sånt och fick göra en deal med X antal demoner för att ta mig ut.. Eventuellt släppte jag lös någon urgammal ondska också, jag är inte helt säker, men jag tog mig iaf ut så det är nån annans problem for now.
 
Gillar mäktiga, opraktiska och skadeverkande artefakter

Artefakt: Förtorkningsaskräkla som används för att låsa krokodildemonen i ett odött, uttorkat tillstånd i öknens mitt. Kan sedan användas för att förtorka naturområden.
 
.113;n142649 said:
Edit: För övrigt blir jag lite besviken om man inte kan ingå en krokodeal med krokodildemonen..

Letar febrilt i reglerna om jag får banna användare för sjukt briljanta ordvrängningar som jag själv ville hitta på ... hittar inget. Attans. Fäller några krokodiltårar.

:smile:

/M
 
Eksem;n142592 said:
Nu tror jag det är svårt att hitta rätt ingångsvinkel på japansk fantasy ur ett svenskt retroperspektiv men japanfantasy är ju faktiskt också en fin gammal gren av gamla DoD (i synnerhet i Sinkadus fick man se dessa influenser).

Hmmm ... det får nog vänta. Om nu inte ökentemplet i djungeln innehåller samurajväktare. Odöda samurajväktare. Eller samurajväktare som är ler-golems! Ha! Där har vi nått.

Satan det kanske kan bli nått av det här till slut.

/M
 
God45;n142605 said:
Är det retro och intro vill jag mörda orker. För jag älskar att mörda orker, även om jag försöker vara mer sofistikerad för det mesta :)

Det konstiga för mig är att orker inte dök upp förrens i Monsterboken, så för mig är det inte äkta retro. :wink:
 
luddwig;n142689 said:
3. Jag gillar idén med en inverterad oas. Kan det vara så att ökendelen skapats av en demon som också får öknen att breda ut sig mer och mer? Då kanske RP beger sig dit för att stoppa utbredningen och därmed rädda någon by eller stad i området

Det är ett alternativ. Jag tänkte spontant att djungeln runt ökentemålet fungerar som själva "låset" som fångat demonern och det onda inne i templet. Så att det är som att djungeln är ett "skal" som man måste igenom om man ska fly från templet. Och att då ökentemplets öken breder ut sig mer och mer i och med att demonen blir starkare och vill bryta sig loss och fly.

Kanske det kan ge motivationen, jag gillar tanken på att RP ombeds gå dit av någon, kanske sanden har tagit form i bybornas drömmar och dödar dem eller nått sånt?
 
Magnus Seter;n142829 said:
Det konstiga för mig är att orker inte dök upp förrens i Monsterboken, så för mig är det inte äkta retro. :wink:

Jag kunde ha svurit på att det fanns orcher i grundregelboken! Kanske i den 3e upplagan?

Fanns det svartalfer? Väntar?

Det fanns någon halvtidig Sminkade med Tolkienorcher minns jag
 
Peter;n142839 said:
Jag kunde ha svurit på att det fanns orcher i grundregelboken! Kanske i den 3e upplagan?

Fanns det svartalfer? Väntar?

Det fanns någon halvtidig Sminkade med Tolkienorcher minns jag

Första upplagan hade bara svartalfer tror jag.
 
Magnus Seter;n142836 said:
Kanske det kan ge motivationen, jag gillar tanken på att RP ombeds gå dit av någon, kanske sanden har tagit form i bybornas drömmar och dödar dem eller nått sånt?

Kanske sprider sig öknen till en källa i djungeln som ger byborna deras dricksvatten? RP ger sig ut för att ta reda på varför det är urkigt demongrus i deras morgonte.
 
Orker är en term för alla saker som ser ut och tänker som oss men som det är ok att massmörda. Jag är inte kräsen är vad jag säger ;)
 
Magnus Seter;n142844 said:
Första upplagan hade bara svartalfer tror jag.


Det var som tusan.

Helt för Djungelsvartalfer. Det kan ju vara motståndet innan man kommer fram till öknen
 
Krokodildemonen, som är lich-aktig, är ju så klart källan till uttorkningen, som dessutom breder ut sig mer och mer.. Spelarna måste bege sig in i djungeln och stoppa ondskan innan hela djungeln torkar ut. I sanden i öknen finns så klart sandgolems och kvicksand osv.

När spelarna sedan på något sätt klurar ut det så är det ju så att de måste ha en tår från krokodilichen (fast det va ett dåligt namn kanske, låter lite som en hiphoppar grej, "Yo mannen, kolla krokodilichen va" :p)

Men något med en tår som man kan droppa i brunnen sen för att fylla på den... Gärna kan äventyrarna få tag i någon särskild behållare, nån snygg glasbägare som de måste hämta före kanske, som kan hålla i tåren och som gör behållaren magisk vilket gör att de kan använda den för att få en massa dricksvatten varje dag...

Eventuellt måste man slänga i hela grejen i brunnen för att det ska funka, så får spelarna välja mellan permanent inte bry sig om vatten (öknen slutar ju bre ut sig så länge krokodilen är död) eller att få öknen att sjunka tillbaka, men då förlorar de föremålet.

(Edit) Tillägg: Eventuellt är det så här att föremålet med krokodiltåren redan finns och att det är enda sättet att döda varelsen på, eller åtminstone det lättare sättet eftersom krokodilen då blir köttslig igen. Alltså man slänger den i brunnen, djungeln pressar på i expressfart och trycker tillbaka djungeln. Efter några minuter/timmar så står spelarna i en djungel istället och krokodilen är köttslig och går skada med vanliga vapen.
 
I första upplagan av DoD fanns det eventuellt inte orcher, med de var definitivt med i upplaga två. (Med reservation för att jag har fel och egentligen har en senare version.)
 
Gurgeh;n143088 said:
I första upplagan av DoD fanns det eventuellt inte orcher, med de var definitivt med i upplaga två. (Med reservation för att jag har fel och egentligen har en senare version.)

Du har rätt. Orcher kom först in i Sinkadus 1 och sedan i den svarta boxen.
 
Nu har jag kontroll-F-at hela tråden.
Mitt första introäventyr som jag spelledde någonsin var till DoD-91 Djupets fasor. Det var riktig klassisk DoD. Rumbeskrivningar för en ost-källare, finna-dolda-ting för tjänarnas sovrum och en massa smygande i mörka grott-gångar.
 
Back
Top